וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקלאים בדרום חוששים: "מפחדים לא רק מגניבה - אלא גם להרוג מישהו"

19.8.2016 / 10:30

ברקע הירי בגנב המשאית בבית אלעזרי, שלגביו "הכתובת הייתה על הקיר", סיפרו חקלאי הדרום על הגניבות המדירות שינה מעיניהם. "חיי השתנו, אני לא יכול לעצום עין. אני מפחד להפוך לשי דרומי החדש", סיפר אחד מהם

צילום: יותם רונן, מאצ'י הוף, עריכת וידאו: עמרי וייס, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

"חיי השתנו בארבע השנים האחרונות, כל לילה אני שומר על הדיר ובזמנים שלא, אני ער כל הלילה ולא יכול לעצום עין" – כך סיפר ניסים פרץ, בעל חוות עזים וכבשים באזור קיבוץ רוחמה שבנגב, הנאבק כמו חקלאים רבים אחרים בדרום בעשרות גניבות חקלאיות מדי חודש. פרץ וחקלאים נוספים באזור חוששים מהגניבות ומסנקציות אם יפגעו בפורצים, ורובם מאסו בתופעה וחוששים שיצטרכו "לקחת את החוק בידיים מחוסר ברירה".

פרץ עובד בחוות הבודדים שלו זה 30 שנה, אך מעולם לא חשש מגניבות בעבר. בשנים האחרונות, לטענתו, "הפחד משתק" וכעת הוא חושש "להפוך לשי דרומי החדש". לאחר סיור שערך צוות וואלה! NEWS בחוותו של פרץ לפני כשבועיים, נבואתו כי החקלאים יצטרכו לפעול בעצמם נגד הפורצים הגשימה את עצמה בתקרית שאירעה בבית אלעזרי, שם ירה תושב היישוב באדם שעל פי החשד ניסה לגנוב את משאיתו.

עוד בנושא:
הירי בגנב המשאית: "חוששים מנקמה, המשפחה תבוא לחסל חשבונות"
המשטרה: החקלאי שירה למוות בפורץ היה מאוים על ידי החשודים
משפחת החשוד בירי בפורץ: "אם לא היה פועל כך - היינו יושבים שבעה"

עצרת תמיכה בחקלאי שירה למוות בפורץ, בית אלעזרי. 16 באוגוסט 2016. מגד גוזני
חוששים ומאשימים את מערכת המשפט. עצרת תמיכה בחקלאי מבית אלעזרי, השבוע/מגד גוזני

"לפני שלושה חודשים גנבו לי 80 כבשים מהדיר ומאז אני כל לילה קם ושומר על מה שיש כאן", סיפר. "כל היום אני עובד ומחכה ל-SMS מ'השומר החדש' שאולי יש לי שמירה. ברוב הפעמים, פעמיים-שלוש בשבוע, נותנים שמירה, ובזמנים שלא - אני פשוט ער כל הלילה. לא יכול לעצום עין. עצמת עין, הלכו הכבשים".

לדבריו, אם יגיע פורץ נוסף בזמן שישמור על הדיר שלו, יצטרך "לקחת בעל כורחו את החוק בידיים ולהבריח אותו בכל דרך אפשרית". אני אנסה לא לבוא עמו במגע, אבל אם אין לי ברירה, אז אני אהפוך להיות שי דרומי השני", אמר. "מה שאני מרגיש בשטח זה שאני לבד. אני יודע שאני לבד כאן. אני מצפה שהמדינה תהיה איתי. לא מצפה שתגן עליי, אלא שתחוקק חוקים כדי שיהיה משהו שירתיע את אותו גנב", הוסיף. "אני מפחד לקחת את החוק לידיים. הפחד שלי הוא לא מהגניבה - הוא מלהרוג מישהו, וזה מה שיקרה. היום הם גם מסתובבים חמושים, לאחרונה הם ירו על מישהו בפזורה הבדואית. אתה נכנס לקרב, על מה? על כבשה?".

פרץ מפנה אצבע מאשימה למערכת המשפט, שלדבריו אינה נוקשה מספיק עם הגנבים. "העונשים לא מרתיעים. לא רק שאנחנו צריכים להתמודד עם הנזקים, אלא גם עם מערכת המשפט", הסביר. "כל חקלאי שמגדל כבשים, ויש כאלה רבים, זה השבית להם את החיים. המדינה לא עושה כלום. היא רק צריכה לחוקק חוקים שירתיעו את הגנבים. במקום זה, כשגנבו לי את הכבשים ומצאתי חלק, השופטת שאלה אותי אם הן באמת שלי. איך אני יכול להוכיח שהם שלי? אז שלחתי בדיקות דנ"א לבית המשפט. עד היום יש כאן כבשים שהן לכאורה לא שלי, שהן אמורות להיות של הגנב".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
עצרת תמיכה בחקלאי שירה למוות בפורץ, בית אלעזרי. 16 באוגוסט 2016. מגד גוזני
"צריך לתת לחקלאי צל"ש". עצרת תמיכה בחקלאי מבית אלעזרי, השבוע/מגד גוזני

לטענת פרץ, האירוע במושב בית אלעזרי היה צפוי מראש. "הכתובת הייתה על הקיר. תחושת הביטחון של החקלאים איננה, הפחד השתלט", אמר. "זה היה רק עניין של זמן עד שזה יקרה. אני מזדהה עם החקלאי ממושב בית אלעזרי, אני מבין מה עובר עליו. צריך לתת לחקלאי הזה צל"ש כי הוא 'הוריד' עוד אחד שלא נותן לנו לישון בלילה ומסכן את חיינו ואת חיי המשפחות שלנו. הירי נבע מהפחד, אנחנו החקלאים מרגשים מאוימים ומפחדים בכל לילה. זה נראה כאילו שהמדינה מפקירה אותנו ואסור לשכוח שלא מדובר רק בחקלאים, אלא בכלל התושבים בנגב בפרט ובארץ בכלל".

חקלאי נוסף מהמועצה האזורית שדות נגב סיפר על תחושת הפחד ועל העיסוק הבלתי פוסק בחישוב ההפסדים הכלכליים מהגניבות. "מי היום ירצה להיות חקלאי כשבכל יום אנחנו לא מתעסקים במחירי העגבניות, אלא בודקים את עלויות הנזק מהגניבות", אמר. "המצב הזה מגיע לנקודת רתיחה, המשטרה מנסה לעזור אבל אנחנו מבינים את הקושי של לרדוף אחרי כל גניבה. הממשלה צריכה לקבל החלטות מהותיות יחד עם הכנסה כדי לייצר הרתעה , אסור לחשוב שמדובר בפריצה וגניבה של כמה כבשים או תוצרת חקלאית, מדובר בסיכון חיי אדם".

זירת מציאת הגופה סמוך לכביש 40 באזור צומת ביל"ן. 14 באוגוסט 2016. טליה קדוש, מערכת וואלה!
מקום מציאת הגופה בבית אלעזרי, השבוע/מערכת וואלה!, טליה קדוש

בצלאל ברוכי, חקלאי משדות נגב, אמר כי עקב גל הפריצות הוצבו שומרים במחסנים ובשטחים החקלאיים. "יש חשש גדול אצלנו החקלאים, אתה לא יודע מה לעשות במקרה שמישהו יבוא למחסנים שלך באמצע הלילה ויתקפו אותך, המצב בלתי נסבל", אמר. "מי שמנסה למנוע ולהדוף את גל הפריצות החקלאיות הם מתנדבים ומפקחים של תנועת 'השומר החדש', הם מארגנים סיורים, שומרים על החוות ומשתדלים להיות במוקדי הגניבות".

גניבות בלבד או תחום חדש של "עבריינות לאומנית"?

כמה עשרות קילומטרים מהחווה של פרץ נמצאת המועצה האזורית מרחבים, שם החקלאים מספרים על פריצות וגניבות כמעט כל יום. חלקם כבר מיואשים ומעסיקים שומרים בשטחים החקלאיים, אך ראש המועצה האזורית שי חג'ג' מאשים את חלק מתושבי הפזורה הבדואית בדרום. "לפני שאומר את הדברים הבאים, אדגיש שאין בכוונתי לכלול אוכלוסייה שלמה. אני מתייחס רק לפורעי החוק. יש קו אחד מקשר בין הגניבות החקלאיות בכל הארץ ובין הבנייה הפרועה ותרבות הנהיגה והאלימות ביישובים הערביים בדרום", אמר.

לטענת חג'ג', מדובר בעבריינות פלילית ולאומנית כאחד. "אני יודע שלא תקין לומר זאת. לא תקין לומר שמי שמשתלטים על אדמות מדינה, מי שמיידים אבנים בניידות משטרה, ומי שפורצים בלי שום פחד ליישובים יהודיים עושים את זה בעיקר ממניעים לאומניים. אבל זאת האמת – והאמת הזאת מוכרת לכל מי שעוסק בנושא ולכל מי שסובל מהתופעה. הגיע הזמן להסיר את המסכות, לקרוא לתופעה המסוכנת בשמה - עבריינות לאומנית, שצריכה להיות מטופלת לא רק על ידי רשויות האכיפה והחוק, אלא גם על ידי המערכת הפוליטית".

יו"ר ארגון השומר החדש, תת-אלוף (במיל') רם שמואלי, מסר: "החקלאים נמצאים במצב הכי גרוע שהם היו בו מאז קום המדינה. הפשיעה החקלאית שהם סובלים ממנה באופן יומיומי היא סימפטום של אובדן הביטחון האישי בישראל, מול פשיעה עירונית, פרוטקשן ואלימות בכלל. המודל שהשומר החדש פיתח בנושא של מלחמה בפשיעה החקלאית הוא מודל בסיסי לביטחון אישי שזכאי לו כל חקלאי וגם כל אזרח בישראל. והמדינה חייבת להגדיר את הביטחון האישי וביטחון חקלאיה כמשימה לאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully