וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש נגד ליברמן: אין צידוק ביטחוני לאי-החזרת גופות מחבלים

19.8.2016 / 0:14

מנדלבליט פרסם הודעה חריגה נגד שר הביטחון ולפיה אי-החזרת גופות מחבלים במקרים שבהם אין חשש להפרת תנאים ביטחוניים היא מדיניות פסולה. "יש לבחון אמצעים מידתיים יותר", כתב

צילום: יותם רונן, דובר צה"ל; עריכה: שניר דבוש

(ליברמן אחרי הפיגוע במתחם שרונה בתל אביב: "נקפיא החזרת גופות מחבלים")

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, תקף אמש (רביעי) באופן חריג את שר הביטחון אביגדור ליברמן, בעקבות דבריו אתמול על אי-החזרת גופות מחבלים פלסטינים. לדבריו, המדיניות הנוכחית של הימנעות מוחלטת מהחזרת גופות, גם במקרים שבהם אין חשש להפרת תנאים ביטחוניים – פסולה.

"אשר לעמדתו הנוכחית של שר הביטחון בנוגע לאי-החזרת גופות מחבלים למשפחותיהם, הרי שבמסגרת בחינתה, הוצגו התייחסויותיהם של בכירי מערכת הביטחון הנוגעים בדבר. מהתייחסויות אלו לא עלה כי לעת הזו מתקיים התנאי הבסיסי המתואר של קיום צרכים ביטחוניים שיש בהם כדי להצדיק הימנעות גורפת מהחזרת הגופות", לשון הודעתו של מנדלבליט.

במלים אחרות, קובע היועץ המשפטי לממשלה כי מפקדי צה"ל, אנשי המקצוע הרלוונטיים לדיון, לא סברו ולא העלו עד כה טענות המצדיקות הימנעות גורפת מהחזרת גופות מחבלים למשפחותיהם. במערכת הביטחון הקפידו לומר לאורך תקופת גל הטרור כי יש להחזיר גופות מחבלים בכל מקרה שאין לגביו מידע קונקרטי. זאת, כדי להימנע מהתססת השטח.

לקריאה נוספת:
מנסים למנוע את הירי הבא: צה"ל שינה גישה - ופעל בתוך מחנה הפליטים
החיילים שתועדו משליכים רימון הלם לעבר פלסטינים הועמדו לדין
צה"ל לא בודק צעירים חרדים החשודים שהפרו את תנאי הפטור מגיוס

היועמ"ש אביחי מנדלבליט ושר האוצר אביגדור ליברמן. מרק ישראל סלם, נועם מושקוביץ, עיבוד תמונה
הודעה חריגה. מנדלבליט וליברמן/עיבוד תמונה, מרק ישראל סלם, נועם מושקוביץ

על פי הודעתו של מנדלבליט, ניתן להחזיר גופות מחבלים אם תנאים ביטחוניים מסוימים נשמרים. "בהתאם לפסיקה העקרונית של בית המשפט העליון בנושא, ובהתאם לעמדה שנקבעה לאורה על ידי היועץ המשפטי לממשלה כבר בשנת 2004, התנאי הבסיסי להימנעות מהחזרת גופות מחבלים הוא כי צעד זה דרוש לצורכי ביטחון, ובכל מקרה יש לבחון אמצעים מידתיים יותר, דוגמת הצבת תנאים המגבילים את סדרי הלוויה, שעות הלוויה, מקום הלוויה, מספר המשתתפים וכן הלאה".

היועץ המשפטי הוסיף כי אי-החזרת גופות מחבלים היתה צעד זמני בלבד. "בהתאם לכך, הוחלט על ידי הדרג המדיני, על רקע גל הטרור, להשהות לתקופה מסוימת את החזרת גופותיהם של מחבלים, משיקולים ביטחוניים הקשורים לגל הטרור. בחלוף תקופה זו, נקבעו על ידי המשטרה תנאים מגבילים שונים ביחס להחזרת גופותיהם של מחבלים תושבי מזרח ירושלים, הנגזרים משיקולי ביטחון כגון מניעת אירועי קבורה המיועדים להאדרת שמם של המחבלים ולהסתה לטרור, מניעת פגיעה בסדר הציבורי, וכן הלאה".

טקס קבלת גופות המחבלים שהועברו לחברון 30 אוקטובר. מען, אתר רשמי
"נקבעה מדיניות לתקופה מסוימת". הלווית מחבלים בחברון, אוקטובר 2015/אתר רשמי, מען

בתדרוך עם כתבים צבאיים אמר אתמול ליברמן כי אי-החזרת גופות מובילה להישגים. "אם עד לפני שנה לקח שנה להרוס בתי מחבלים, היום אנו מדברים על חודש ימים – וזה בהחלט אפקטיבי. אם נוסיף לכך את הסגרים ואת אי-החזרת גופות מחבלים – נקבל הסבר על הרגיעה היחסית בשטח".

ליברמן הודיע לפני כחודשיים, אחרי הפיגוע במתחם שרונה בתל אביב, כי לא יוחזרו גופות מחבלים עד להודעה חדשה. בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס למחרת הפיגוע נקבע כי תוקם ועדה לבחינת החזרת הגופות לרשות וכי עד שתסתיים עבודתה תוקפא החזרת הגופות.

(עדכון ראשון: 20:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully