וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל לא בודק צעירים חרדים החשודים שהפרו את תנאי הפטור מגיוס

17.8.2016 / 16:22

בשנים האחרונות צה"ל עוקב בפייסבוק אחר חרדים שצריכים לעמוד בתנאי מעמד הפטור, שיטה שאינה רלוונטיות לרבים. גם כשלחלקם נלקח הפטור, הצבא מתקשה לגייסם. צה"ל: בשנה האחרונה מתבצעת אכיפה

באדיבות משרד הביטחון

(קמפיין של צה"ל לגיוס חרדים שהושק בפברואר)

במשך יותר משלוש שנים, צה"ל אינו מקיים חקירות נגד בחורי ישיבה החשודים שהפרו את התנאים של מעמד "תורתו אומנותו" ובחורים שהצהירו על לימודים בישיבה זכאים לפטור מגיוס מבלי שנערכת בדיקה אם הם מקיימים את תנאי הצהרתם. אף שבעבר הצבא נהג לקיים חקירות כשהתעורר חשד כי תלמידי ישיבה הפרו את תנאי המעמד, בשלוש השנים האחרונות לא נפתחו חקירות כאלה.

בשנים 2014-2013 לא נערכו חקירות בשל היעדר חוק מתאים ובשנתיים האחרונות לא בוצעו חקירות באמצעות משרדי חקירות פרטיים כפי שנעשה עד כה. כך עולה מבקשה שהגישה עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון במסגרת חוק חופש המידע.

הסיבה לאי ביצוע החקירות אינה ברורה, ולמרות הנתונים, בצה"ל מתעקשים כי "נערכות בדיקות במקרים שבהם עולה כי בן ישיבה אינו עומד בתנאי ההסדר". כיום צה"ל עוקב אחר חשבונות פייסבוק של צעירים חרדים שהצהירו כי הם בחורי ישיבה, אך בפועל מתברר כי הם מנהלים אורח חיים שונה לחלוטין. עם זאת, מעקבים אלה אינם יעילים בכל הנוגע לאלפי בחורי ישיבה שאין בידם חשבון ברשת החברתית.

עוד בוואלה! NEWS:
תאונה שנייה בחודש באותו גדוד: נמשכת חקירת התקרית בהר דב
הפתעה באמצע אוגוסט: צפו בגשם שירד על מבלים בחוף בשרון
סוף עצוב: מת החרדי שאביו מכר את מחלתו לערבי תמורת 600 שקלים

חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
חרדים בלשכת הגיוס בתל השומר/יותם רונן

בין השנים 2016-2013 היו בין 36 אלף ל-41 אלף בחורי ישיבה שהוגדרו במעמד "תורתו אומנותו". הנתונים אינם משקפים את מספר בחורי הישיבה החרדים בארץ משום שהם מתייחסים רק לצעירים המיועדים לגיוס, וחוק הגיוס החדש פוטר מגיוס חרדים בני 22 ומעלה אם הם מעוניינים בכך. בזמן שלא היה חוק גיוס מסודר לחרדים, בין השנים 2014-2013, הצבא לא ביטל את המעמד לאף אחד מבחורי הישיבה, אך שנה לאחר מכן ביטל צה"ל למאות חרדים את הפטור מגיוס. קרוב ל-70 מהם הוכרזו משתמטים, ככל הנראה משום שלא התייצבו בלשכות הגיוס והתעלמו מהצווים שנשלחו אליהם, אך רק 16 מהם גויסו בפועל. השאר אינם מחויבים ללימודים בישיבה מצד אחד, ומצד שני הם מחויבים לצה"ל.

"הופכים לציפורי דרור - לא מחויבים לצה"ל ולא מחויבים ללמוד"

הגיוס הנמוך של חרדים משתמטים נמשך גם השנה. בעוד 26 צעירים חרדים שהיו במעמד "תורתו אומנותו" הוכרזו כמשתמטים - רק שניים מהם גויסו, למרות שגם האחרים אינם פטורים מגיוס.

"הציבור מאס מהאפליה ומהקלות שבה יכולים צעירים חרדים לחמוק משירות בצה"ל", אמר הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. לדבריו, "לא רק שהפטורים הניתנים מידי שנה תחת הגדרת 'תורתו אומנותו' מהווים נזק לצה"ל ויוצרים אפליה בין דם לדם, עכשיו גם מתבררת האמת לפיה צה"ל כמעט ולא עושה כלום כדי לאתר משתמטים ורק אחוז זניח מאלו שאותרו אכן מתגייסים בעוד השאר הופכים לציפורי דרור – לא מחוייבים לצה"ל ולא מחוייבים ללמוד".
רגב הוסיף כי "יש לשים סוף למצב המביש הזה. דרושה מנהיגות פוליטית שתעביר חוק שוויון בנטל אמיתי שסנקציות כלכליות משמעותיות בצדו. למרבה הצער ממשלות ישראל מעדיפות למכור את השוויון בנטל בנזיד קניית שלטון. נותר רק לראות אם בבחירות הבאות הבוחר ישים קץ למצב הבלתי נסבל הזה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "עם כניסתו של תיקון 19 לחוק שירות הביטחון לתוקף בשנת 2014, חידש צה"ל את הפעילות להסדרת מעמדם של תלמידי ישיבה שתורתם אומנותם והחל לאשר מחדש דחיות גיוס לזכאים לפי החוק. בשנה האחרונה אוכף צה"ל את הסדרי דחיית הגיוס ומבקר את יישומם בדרכים מגוונות, כדי לוודא שרק מי שעומד בתנאים שנקבעו בחוק ימשיך להיות זכאי לדחיית גיוס. בעקבות פעילות האכיפה, בוטלה דחיית הגיוס של כ-4,000 מיועדים לשירות ביטחון. כאשר מעמדו של תלמיד ישיבה מבוטל הוא הופך לחייב בגיוס וחובת השירות נאכפת לגביו ככל מיועד לשירות ביטחון אחר. צה"ל ימשיך לפעול על מנת לאכוף את גיוסם של כלל החייבים בשירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully