וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליצמן על סערת הסלמונלה: "מפעל 'הנסיך' ידע ולא דיווח, זה עוול"

שר הבריאות התייחס לבהלת החיידקים שנמצאו בטחינת "הנסיך" ובדגני הבוקר של יוניליוור, והבטיח "לבדוק הכול". מנכ"לית יוניליוור בכנסת: "בסופו של דבר מדובר בטעות אנוש". מנכ"ל משרד הבריאות: "לעולם לא נוכל לפקח על כל מוצר"

צילום: יוני ריקנר, עריכה: שניר דבוש

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת ערכה היום (שלישי) דיון בנושא הימצאותו של חיידק הסלמונלה במוצרי מזון. בדיון השתתפו נציגים מחברות שבמוצריהן התגלה החיידק לאחרונה, או חברות שקיים חשד שהוא נמצא במוצריהן – "יוניליוור", "הנסיך" ו"סלטי שמיר". לדיון הגיעו גם נציגים מרשתות שיווק גדולות, כמו טיב טעם ושופרסל, וכן נציגים ממשרד האוצר, משרד החקלאות, משרד הכלכלה, התאחדות התעשיינים ועוד.

במקביל, שר הבריאות יעקב ליצמן נשא דברים בוועידת ישראל לרפואה לשנת 2016, שנערכת היום בבנייני האומה בירושלים, זו השנה העשירית. "משרד הבריאות לא מזלזל בזה", הבהיר השר, בהתייחסות למקרי הזיהום האחרונים בפסי הייצור של חברת יוניליוור ושל טחינת "הנסיך". ליצמן הבהיר כי "יוניליוור" לא הפרו את הנהלים, ולכן לא יינקטו נגד החברה צעדים.

עם זאת, לדבריו, "'הנסיך' ידע והיה חייב לדווח. הוא ידע, הוא לא גילה לשלושת המפעלים שלקחו ממנו את חומר הגלם, את הטחינה. שניים בדקו וגילו בעצמם, השלישי לא. העובדה שידע ולא דיווח לפחות שבועיים, זה עוול. בגלל זה משרד הבריאות הפסיק את הייצור שלו". ליצמן הוסיף כי משרדו יבחן את הפרשה, והבהיר: "הטענות לגזענות הן שטויות. ה'נסיך' פשוט לא עשו דבר שהיו חייבים לעשות".

מ"הנסיך" נמסר בתגובה לדברי השר ליצמן: "אנו פועלים בשיתוף פעולה עם המשרד כדי לסיים את הליכי הבדיקות בימים הקרובים ולאפשר חזרה לשגרה. המפעל מבצע בדיקות שוטפות ועדכן את הלקוחות בכל שלב על ממצאי הבדיקות. המפעל אף סגר מיוזמתו את פס הייצור מרגע שנודע לו על האירוע - בלי לחכות להנחיות חיצוניות - ועדכן את העתונאים ואת הציבור".

עוד בנושא:
תביעות ייצוגיות בעשרות מיליונים נגד "סלטי שמיר" ו"הנסיך"
סערת הסלמונלה: "מבצע אחד - וכולם יחזרו לקנות טחינה וקורנפלקס"
מעט מדי, מאוחר מדי: רק שקיפות תתקן את משבר האמון ביצרניות המזון

השר יעקב ליצמן, הוועדה לבחינת עתיד ענף הביטוח. 15 באוגוסט 2016. ניב אהרונסון
"משרד הבריאות לא מזלזל בזה". ליצמן/ניב אהרונסון
"אנחנו רוצים להיות כל כך נחמדים לבעלי המפעלים בזמן האחרון, וכך קורה שאין מפקחים"

בנוגע ליוניליוור, הסביר ליצמן: "יש תקן שמאפשר למפעלים הכי גדולים לחסוך בירוקרטיה, לפיו אם הם מוצאים תקלה הם לא צריכים לדווח אם המוצרים לא שווקו. המפעל של 'יוניליוור' לא היה חייב לדווח, הם היו צריכים למנוע שיווק והם חשבו שהמוצרים אכן לא שווקו. אבל הייתה רשלנות, ויצאו מוצרים". לטענתו, "ההצעה שלי שגם אם יש תקן וגם אם אין תקן יהיו חייבים לדווח למשרד הבריאות. יכול להיות שנעשה דברים אחרים, אני לא איש מקצוע. זה יקשה על משרד הבריאות, אבל נתמודד עם זה. ביחד נשנה את התהליכים".

אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, הסביר במהלך הדיון בכנסת כי הוועדה התחילה לפני שנה להכין תכנית להקמת רשות לאומית לפיקוח על המזון. "זה לוקח זמן", ציין. ח"כ יעל גרמן תמכה ברעיון והוסיפה כי "במקביל, יש לשפר את מצב המעבדות לבריאות הציבור, שלוקות בחוסר כוח אדם ובתקציבים".

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, ציין כי השליטה של המשרד על שוק המזון היא מוגבלת. "לעולם לא נוכל לפקח על כל מוצר", הדגיש. מנכ"ל המשרד ציין כי ב-1 בספטמבר צפוי להיכנס לתוקפו חוק המזון, שלדבריו "אמור לאזן בין מחיר המוצר לבין האיכות שלו והיכולת לפקח עליו". הוא הוסיף: "תקלות יכולות לקרות. השאלה איך מנהלים את זה. בחוק החדש יש אפס סובלנות כלפי אי-דיווח בזמן על תקלות".

ח"כ שולי מועלם רפאלי טענה במהלך הדיון כי "אמון הציבור אבד בגלל שני הצדדים - משרד הבריאות והמפעלים". ח"כ מאיר כהן הוסיף כי "גם אם הברירה היא בין סגירת מפעלים ופיטורי עובדים, לבין חולי בסלמונלה ומוות - אז ברור שנעדיף גם פיטורים, לצערנו". לדבריו, "לנו לא אכפת מהתדמית של החברות והמפעלים".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מסיבת עיתונאים של מנכ"לית תלמה, ענת גבריאל, 23 במאי 2016. ראובן קסטרו
"עושים אלף בדיקות בשנה וזו פעם ראשונה שיש תוצאות חיוביות". גבריאל/ראובן קסטרו

"היו מקומות שהדברים נעשו בזדון, ולא הייתה אמירה נחרצת של משרד הבריאות נגד כך", הוסיף כהן. "רגולציה היא לא מילת גנאי. אנחנו בזמן האחרון רוצים להיות כל כך נחמדים לבעלי המפעלים, וכך קורה שאין מפקחים. צריכים להיות הרבה יותר מפקחים. צריך להטיל סנקציות כבדות על מפעלים שסיכנו את הציבור ושיקרו לו ביודעין".

לדברי מנכ"לית "יוניליוור" ענת גבריאל, "בסופו של דבר מדובר בטעות אנוש - החלפת מדבקות בין משטח פגום לתקין". היא הבהירה כי "כל סדרת ייצור נבדקת על ידינו. כשהמוצרים מגיעים לרצפת המפעל הם יוצאים לציבור רק לאחר קבלת בדיקות מעבדה".

"אנחנו עושים אלף בדיקות סלמונלה בשנה וזו פעם ראשונה שיש תוצאות חיוביות", הוסיפה גבריאל. "ההשערה כרגע היא שהסיבה לאירוע האחרון היא גורם אנושי או גורם שקשור לסביבת העבודה".

גבריאל הסבירה כי "לפי הנהלים, אם אין סכנה לבריאות הציבור אין לנו חובת דיווח למשרד הבריאות ולציבור". "קיבלנו פניה מגברת שיידעה אותנו שיש אצלה בבית מוצר מהסדרה הנגועה. זה היה שוק מוחלט עבורנו. לא עלה בדעתנו שיש סיכוי שזלג מוצר לציבור. זו תקלה שהיא בלתי נתפסת מבחינתנו", ציינה.

עמי גיא, מנכ"ל "סלטי שמיר", טען בדיון כי הטחינה שקיבלו נבדקה על ידי מעבדה שמוכרת על ידי משרד הבריאות. "הואשמנו בזדון בהפצת מזון פגום. משרד הבריאות הוא זה שפנה אלינו", אמר, והוסיף: "ההודעה התקבלה בשעה 19:45. החלטנו לבצע ריקול. בבוקר שלמחרת התחלנו להודיע לרשתות על הבעיה. המוצרים לא היו על המדף עד הצהריים".

סלמונלה התגלתה בטחינת הנסיך. 12 באוגוסט 2016. יותם רונן
מוצרי טחינת "הנסיך" שייצורם ושיווקם הופסק בעקבות הפרשה/יותם רונן

הפרשה החלה כאשר חברת "יוניליוור" פרסמה לפני כמה שבועות כי עשרות אריזות של דגני בוקר של "תלמה", השייכת לתאגיד, מזוהמות בחיידק. כמה ימים לאחר מכן, ב-6 באוגוסט, דיווחה "יוניליוור" למשרד הבריאות כי בניגוד להצהרותיה החוזרות ונשנות, לפיהן כל המוצרים שבהם חשד לזיהום נותרו במפעל, משטח של 240 יחידות יצא ממנו לשיווק. משרד הבריאות הכריז כי הוא רואה בכך "התנהלות רשלנית של החברה, הן כלפי הציבור והן כלפי משרד הבריאות".

במשרד הבריאות החליטו להקים צוות מקצועי בראשות ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' איתמר גרוטו ומנהל שירות המזון אלי גורדון, כדי שיטפלו במשבר. הצוות יצא לביקור במפעל החברה על מנת לערוך ביקורת מקיפה, שמטרתה לבחון את התנהלות המפעל. כמו כן, במשרד הודיעו כי הם שוקלים לנקוט בכלים משפטיים נגד "יוניליוור". לאחר ביקור הצוות במפעל, הוא קבע כי רצף טעויות רשלני ללא כוונת זדון מצד הנהלת החברה ומערך בקרת האיכות גרם לתקלה.

סחורה פסולה של תלמה במחסן יוניליוור בערד. 5 באוגוסט 2016. שי מכלוף
סחורה פסולה במחסן של "תלמה" בערד, בתחילת החודש/שי מכלוף

ביום חמישי האחרון הצטרף לסערה מקרה נוסף, כשחברת "סלטי שמיר" הודיעה כי היא מסירה מהמדפים את מוצריה שמכילים טחינה, משום שהספקית "הנסיך" התריעה כי משלוח הטחינה שהעבירה לחברה מכיל חיידקי סלמונלה. לאחר מכן, התברר כי הטחינה הנגועה נמכרה למותגים נוספים מלבד "סלטי שמיר". באותו יום, נודע כי חלפו יותר מ-15 שעות מהרגע שבו נודע למשרד הבריאות על חיידק סלמונלה בסלטים של שמונה מותגים שונים שנמצאים על המדפים, ועד לפרסום הודעת אזהרה של משרד הבריאות לצרכנים בנוגע למזון המזוהם.

בעקבות הודעת חברת "הנסיך" על הימצאות הסלמונלה הושמדו 200 טונות טחינה גולמית ומשרד הבריאות הורה לעצור את השיווק. פרופ' גרוטו אף הודיע כי המשרד "יפעל בכל ההליכים המשפטיים, לרבות תביעה לבית המשפט המחוזי על אפשרות של סיכון הציבור. זה הליך אזרחי שיכול להטיל קנסות וסגירה".

ביום ראשון הוגשו שתי בקשות לתביעות ייצוגיות לבית המשפט המחוזי בירושלים ולבית המשפט המחוזי לוד-מרכז נגד "סלטי שמיר" וטחינת "הנסיך" על רקע מציאת חיידקי הסלמונלה במוצרים ששווקו ברחבי הארץ. בבקשות נכתב כי על שתי החברות לפצות את ציבור הצרכנים בסכום של כ-47 מיליון שקלים.

מפעל טחינת הנסיך. עילבון. 15 באוגוסט 2016. שלומי גבאי
נאסר על חברת "הנסיך" לייצר מוצרים. מפעל החברה בעילבון/שלומי גבאי

כמו כן, באותו יום נערך שימוע לחברה ובתום שעות ארוכות נקבע כי היא התנהלה בדרך רשלנית, לא אחראית, לא ראויה ולא מקצועית. בשימוע הוחלט כי בשלב הראשון ייאסר על החברה לייצר את מוצריה בנוסף לאיסור על שיווקם שכבר הוטל עליה. במשרד הבריאות קבעו כי הליך החקירה טרם הסתיים, ונמסר כי בסיומו ישקול המשרד את הצעדים המשפטיים המתחייבים ממנו. המשרד צפוי להגיש תביעה משפטית נגד החברה.

(עדכון ראשון: 9:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully