וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעות ייצוגיות בעשרות מיליונים נגד "סלטי שמיר" ו"הנסיך"

14.8.2016 / 10:50

שתי בקשות לתביעות הוגשו עקב "שרשרת כשלים שהובילה לאי-דיווח על זיהום הסלמונלה". בין היתר נטען כי לא עדכנו את הציבור בזמן. בבקשות נכתב כי על החברות לפצות את הציבור בכ-47 מיליון שקל. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: ניב אהרונסון ויותם רונן , עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

שתי בקשות לתביעות ייצוגיות הוגשו הבוקר (ראשון) לבית המשפט המחוזי בירושלים ולבית המשפט המחוזי לוד-מרכז נגד חברת "סלטי שמיר" ונגד מפעל "טחינה הנסיך" על רקע מציאת חיידקי סלמונלה בסלטי חומוס וטחינה ששווקו ברחבי הארץ. בבקשות נכתב כי על שתי החברות לפצות את ציבור הצרכנים בסכום של כ-47 מיליון שקלים.

בתביעה על סך 40 מיליון שקלים שהגיש עו"ד יוחי גבע ועו"ד לירן יגודה למחוזי ירושלים נכתב כי הפיצוי נדרש עקב "שרשרת של כשלים שהובילה לכך שאיש לא דיווח לצרכנים על טחינה גולמית המשמשת לתעשייה והיתה מזוהמת בסלמונלה, אף שהחשד הראשוני עלה כשבועיים טרם נמסרה הודעה על כך לציבור הצרכנים". התביעה הוגשה נגד "סלטי שמיר" ונגד "טחינה הנסיך" מאחר שהחברה הראשונה עושה שימוש בטחינה הגולמית המסופקת אליהם על ידי החברה השנייה.

עו"ד גבע אמר לאולפן וואלה! NEWS כי "הנזק הוא נזק מהותי: חשש ודאגה של לקוחות שרכשו את המוצרים הרבים ששווקו במקומות רבים. מיום שבו העניין יש לנו מעל מאה פניות רק בקשר לענין הזה. תובענה ייצוגית היא הכלי החשוב ביותר שיש ללקוחות כנגד החברות".

לפי הבקשה לתביעה ייצוגית, מפעל הטחינה "הנסיך" שממנו רוכשים סלטי שמיר טחינה גולמית, יידע את חברת הסלטים רק ב-10 לאוגוסט, וזאת למרות שידע על הימצאותם של חיידקי סלמונלה במפעלו כבר ב-25 ביולי. כלפי "סלטי שמיר" נטען כי ההודעה בנושא מטעם החברה שפורסמה ב-11 באוגוסט "לא היתה שקופה ולא היתה מלאה", וכי לא כללה עדכון לציבור על הנזק הבריאותי הצפוי למי שרכש את הסלטים. "זאת לא עשתה המשיבה בזמן אמת ואף לא בדיעבד", נכתב.

עוד על סערת הסלמונלה בוואלה! NEWS:
סערת הסלמונלה: "מבצע אחד - וכולם יחזרו לקנות טחינה וקורנפלקס"
חובבי החומוס לא נבהלים: "אנחנו פה שנים, בישראל נוטים להלחיץ"
משרד הבריאות: ב"טחינת הנסיך" ידעו על הזיהום 3 שבועות; נגיש תביעה

סלמונלה התגלתה בטחינת הנסיך. 12 באוגוסט 2016. יותם רונן
התביעה תוגש גם נגד "סלטי שמיר" משום שהם עושים שימוש במוצרי "טחינה הנסיך"/יותם רונן

בבקשה אחרת שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד על ידי עו"ד אסף נוי, בסך של 6,771,478 שקלים, נכתב כי ההסתמכות "העיוורת" של סלטי שמיר ושופרסל על מפעל "הנסיך", מבלי שיבצעו בטחינה בדיקות עצמאיות, מהווה פגיעה בקהל הצרכנים. הבקשה להכרה בתביעה ייצוגית הוגשה "בשם כל אדם בישראל אשר אכל ממוצרי המשיבות וחש חרדה, חוסר ודאות, כעס וגועל עת פורסם לגביהם שהיו נגועים בחיידק הסלמונלה".

מ"סלטי שמיר" נמסר בתגובה לתביעות הייצוגיות: "אנו מייחסים חשיבות עליונה לתקינות ובריאות המוצרים שאותם אנו מייצרים ולכן אנו מקפידים לבצע בדיקות מחמירות לקווי הייצור במפעל, כמו גם בדיקות מדגמיות למוצרים שיוצאים מפתח המפעל. כשנודע לנו בערב יום רביעי כי ב'טחינת הנסיך' קיים חשש להימצאות סלמונלה - לא לקחנו צ'אנס לרגע לבריאות הציבור וביצענו כבר בבוקר 'ריקול' מיידי לכל המוצרים שבהם נעשה שימוש ב'טחינת הנסיך'. לצערנו, טחינת הנסיך לא גילתה את אותה האחריות והסתירה למעשה את החשש לסלמונלה במשך 17 ימים ארוכים לפחות. לפיכך, כעת אנו שוקלים את הצעדים המשפטיים שננקוט נגדם".

בעקבות הסערה האחרונה הורה ביום חמישי משרד הבריאות על עצירת השיווק במפעל "טחינה הנסיך" עד להודעה חדשה, זאת לאחר שהושמדו 200 טונות של טחינה גולמית בעקבות הימצאות סלמונלה בסלטים של שמונה מותגים שונים. כמו כן, משרד הבריאות הוציא צו השמדה למוצרים החשודים כנגועים בסלמונלה המצויים במפעל.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות הודיע כי מנהלי המפעל זומנו לשימוע ולאחר מכן צפוי המשרד להגיש תביעה משפטית נגד "טחינה הנסיך". עוד הוא הוסיף כי המפעל ידע על האפשרות לזיהום כבר זמן רב, אולם פעל מאוחר מדי. לדבריו, "המפעל ידע על האפשרות של הזיהום החל מ-24 ביולי".

"השמדנו את חומר הגלם ונתנו הוראה לעצור את השיווק. למעשה כרגע המפעל הזה לא מייצר ולא משווק. אין לו רישיון יצרן", הבהיר פרופ' גרוטו. "אחרי השימוע שיתבצע, נפעל בכל ההליכים המשפטיים לרבות תביעה לבית המשפט המחוזי על אפשרות של סיכון הציבור. זה הליך אזרחי שיכול להטיל עליהם קנסות וסגירה".

סלמונלה התגלתה בטחינת הנסיך. 12 באוגוסט 2016. יותם רונן
משרד הבריאות הורה על עצירת הייצור במפעל. מוצרי "טחינה הנסיך"/יותם רונן

מנכ"ל "סלטי שמיר", עמי גיא, התייחס למשבר ביום חמישי ואמר כי החברה הייתה מוכנה עם הודעת ה"ריקול" על מוצריה פחות מ-12 שעות מרגע שנודע לה על הזיהום. "עשינו את זה כמה שיותר כי ברור לנו כמה היה דחוף להוריד אותם מהמדף", אמר. הוא הוסיף כי החברה צפויה גם היא לתבוע את "טחינה הנסיך".

"החברה שלנו נוקטת אמצעים רבים, מאות בדיקות בחודש, כדי להיות בטוחים באיכות המוצרים שלנו", טען גיא. "מפעילים מעבדות חיצוניות ובאופן שוטף מדווחים על הבדיקות למשרד הבריאות. במהלך הבדיקות, בדקנו גם את המוצרים שמיוצרים מהטחינה הזאת, ולא מצאנו סממנים של סלמונלה. למען בריאות הלקוחות החלטנו לבצע 'ריקול' גורף. כרגע המוצרים על המדף תקינים לחלוטין".

גיא התנצל בשם החברה ואמר: "אנחנו מצטערים שאירעה תקלה, אף שזאת לא אשמתנו. נעשה הכול כדי שהלקוחות לא ייפגעו. למדנו את השיעור שלנו היום, ונוסיף בדיקות פנימיות". הוא הוסיף כי "בתשע בדיקות מדגמיות לא נמצאו מוצרים עם סלמונלה. מתוקף זהירות החלטנו להוריד את כלל המוצרים. עד לשעה זו, לא קיבלנו תלונות מצרכנים על כאבי בטן. הבוקר חיזקו את שירות הלקוחות שיהיו זמינים לכל פנייה שתגיע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully