וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעט מדי, מאוחר מדי: רק שקיפות תתקן את משבר האמון ביצרניות המזון

"יוניליבר" ו"טחינת הנסיך" הצליחו השבוע להרעיד את אמות הספים כשהחליטו לדווח על סחורה נגועה רק כשהיה צורך להורידה מהמדפים - אך למעשה פעלו לכאורה לפי החוק. נראה כי רק מינוי מבקר מזון חיצוני ורענון נהלים יצילו את התדמית שנפגעה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

הן חברת "יונילבר" והן "טחינת הנסיך", הצליחו השבוע לגרום למשבר אמון גדול בקרב הצרכנים כשהחליטו שלא לדווח למשרד הבריאות – או לציבור – על תקלה במפעל היצרן. בפועל, טוענות שתי החברות שהן נצמדו לנהלים, מאחר שלא חלה עליהן חובת דיווח כל עוד הסחורה הנגועה נותרה במפעל. ואולם, ייתכן שהתערבות משרד הבריאות הגיע מעט מדי ומאוחר מדי.

שתי החברות דיווחו על התקלה לציבור רק שהוחלט להוריד את המוצרים מהמדפים, כשבמקרה של "טחינת הנסיך" הנוהל הופעל בכלל בחברת "סלטי שמיר", כשנודע לה על הזיהום במוצר הגלם והורדו שמונה מותגי סלטים בכל הארץ. השאלה שעולה בכל שלבי ההתפתחות בשתי הפרשות, עוסקת בנהלי הפעולה והדיווח כשמתגלה התקלה.

עוד בנושא:
חובבי החומוס לא נבהלים: "אנחנו פה שנים, בישראל נוטים להלחיץ"
משרד הבריאות: ב"טחינת הנסיך" ידעו על הזיהום 3 שבועות; נגיש תביעה
המחדל של משרד הבריאות: לא עדכן את הציבור על הסלמונלה במשך 15 שעות

מוצרי "סלטי שמיר" הוסרו מהמדפים ברחבי הארץ מחשש לסלמונלה. ספק 500
"הנהלים לא כוללים חובת דיווח". הורדת המוצרים מהמדפים, אתמול/ספק 500

"הבעיה הגדולה היא שהנהלים כיום לא קובעים חובת דיווח למשרד הבריאות ברגע שהתקלה היא פנימית והמוצר לא יצא לצרכן", טוען רונן רגב כביר, מנכ"ל ארגון "אמון הציבור". "בנוסף, אין שום הגדרה ברורה לגבי מה שבדיוק צריך לכלול הדיווח של החברה בכל שלב. בעולם, מקובל היום שיש הגדרות ברורות לגבי הפרטים המזהים של המוצר שצריכים להופיע בכל דיווח. אצלנו, הדיווחים שראינו היו חלקיים והתבססו על שיקול הדעת של היצרן ושל משרד הבריאות באותו רגע ללא נהלים ברורים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הבקרה הפנימית כשלה - זה הזמן לבקרה חיצונית

מנגנון הבקרה הפנימי של היצרנים בשתי הפרשות כשל והציף את הצורך במבקר איכות מזון חיצוני, לכל יצרן מזון בישראל. מעבר לכך שדרושים נהלים ברורים בכל הנוגע לדיווח על תקלות, דרושה שקיפות מלאה בין ציבור הצרכנים לגופים שאמורים לשמור עליו.

בין אם מדובר במשרד הבריאות – שבמשך שעות ארוכות חסך את המידע על הטחינה הנגועה מהציבור – ובין אם מצד היצרניות, שדיווחו על התקלה מאוחר מדי, רק מסירת מידע בהירה ומדויקת לציבור, תמנע את המשבר הבא ואולי תצליח להשיב את אמון הציבור בחברות המזון בישראל.

(עדכון ראשון: 22:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully