וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במפלגה נשקלת נטישה, הסקרים מדאיגים: טראמפ צונח ותוקף את התקשורת

המועמד הרפובליקני לנשיאות, שחש שהקמפיין שלו מתפורר, פתח בבליץ ציוצים נגד החשודה המידית בעיניו במפלתו בסקרים - התקשורת, ובראשה "ניו יורק טיימס". ברקע: דיווחים על "נתיב מילוט" חשאי שמתכננים בצמרת המפלגה לצורך הפסקת המימון בו

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(טראמפ באמירה מסיתה: "רק תומכי נשק יעצרו את קלינטון")

שורת כתבות על התפוררות הקמפיין, דיווחים על נטישה של המפלגה הרפובליקנית ומפולת בסקרים הובילו את המועמד דונלד טראמפ לצאת בבליץ ציוצים תקיף נגד החשודה המידית – התקשורת. "אם התקשורת הדוחה והמושחתת הייתה מסקרת אותי בהגינות ולא מוסיפה פרשנות שקרית למילים שלי, הייתי מנצח את הילרי ב-20%", צייץ אמש (ראשון) טראמפ.

שאר ציוציו של טראמפ כוונו נגד כלי תקשורת אחד שאותו כינה כושל - "ניו יורק טיימס". כתבה שפורסמה היום בעיתון, שהביע תמיכה פומבית בקלינטון, פירטה על כשלי הקמפיין של המיליארדר ועל הקושי של מקורביו ושל יועציו "לרסן את לשונו" של טראמפ. בכתבה דווח כי עוד בחודש יוני ביקשו מטראמפ מקורביו ללחוץ על כפתור האתחול לקמפיין שלו, אך כיום, חודשיים לאחר מכן, נראה כי "המאמצים להציל את טראמפ מעצמו כשלו".

עוד נכתב כי טראמפ אותת ליועציו ולמקורביו על רצונו להשתנות, אך מאז הוא רק נעשה הפכפך יותר והידרדר לפרובוקציות. כתבה זו הצטרפה לתחקיר שפורסם בסוף השבוע האחרון בעיתון, לפיו ייתכן שאיל הנדל"ן הניו יורקי לא שילם אף דולר במסים פדרליים.

לקריאה נוספת:
יד רוחצת יד: מה עומד מאחורי הקשר התמוה בין פוטין לטראמפ?
חדשות רעות לטראמפ: קלינטון מובילה בארבע מדינות מתנדנדות
טראמפ: "אובמה ייסד את דאעש, קלינטון מייסדת שותפה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא שילם מס?". הכתבה על טראמפ ב"ניו יורק טיימס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף לכתבות אלו, השבוע כתב תומס פרידמן, פרשן בכיר בעיתון, במאמר הדעה הכי חריף שלו נגד המועמד, שטראמפ הוא "אדם פשוט דוחה". גם מאמר המערכת של העיתון הסתיים אתמול במילים: "ההתנהגות של טראמפ השבוע מעלה חשש שהוא ויתר על ניסיון לנצח בבחירות בדרכים מתורבתות, ולא אכפת לו מהשלכות מסע ההסתה שהוא עורך".

"'ניו יורק טיימס' הכושל, שמעולם לא דיבר איתי, ממשיך לטעון שאני אומר ליועציי שאשתנה. זה שקר", כתב הערב טראמפ בעמוד הטוויטר שלו. הוא הוסיף: "'ניו יורק טיימס' מדבר על מקורות אנונימיים ועל פגישות שמעולם לא אירעו. הדיווח שלהם שקרי. התקשורת מגנה על הילרי". בנאום בקונטינקט אתמול הוא אף איים להחרים את העיתון, כפי שעשה ל"וושינגטון פוסט" בחודש יוני.

"צונחים לחור שחור"

בתוך כך, בזמן שבכירים רבים במפלגה ממשיכים להביע תמיכה במועמד כלפי חוץ, שיחות פנימיות חושפות את "נתיב המילוט" שמתכננת צמרת המפלגה, בצל הצניחה של טראמפ בסקרים מול יריבתו קלינטון, שזכתה לגילויי תמיכה גם מצד בכירים רפובליקנים לשעבר.

לפי סקר של CBS ומכון YouGov שפורסם הערב, המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון מנצחת את המועמד הרפובליקני בשתי מדינות הנחשבות למתנדנדות: בפלורידה בפער של 5%, ובניו המפשייר בפער של 9%. עם זאת, בג'ורג'יה, שנחשבת לרפובליקנית, מנצח טראמפ את יריבתו ב-4%.

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון בנאום כלכלי במפעל במישיגן. 11 באוגוסט 2016. AP
משמרת את הפער בפלורידה. קלינטון/AP

מחוקקים ובכירים במפלגה רמזו על כוונתם להימנע בבחירות הקרובות, או אף להצביע למפלגה הדמוקרטית, בצעד שעשוי לסכן בעתיד את הרוב הרפובליקני בקונגרס. האחרונה שבהם היא הסנאטורית הבכירה סוזן קולינס ממיין. על פי הסקרים האחרונים, המצב במפלגה הדמוקרטית הוא כמעט הפוך, כשתומכי המפלגה, גם אלה שהביעו תמיכה בברני סנדרס הסוציאליסט, מתאחדים מאחורי קלינטון שנוסקת בסקרים, ובעיקר במדינות המתנדנדות, שעשויות להכריע את המרוץ בנובמבר.

בהנהגת המפלגה הרפובליקנית גוברות הקריאות לצמצום נרחב במימון שמעניקה המפלגה לקמפיין הבחירות של טראמפ, בעיקר במטרה להפנות משאבים למאמצים לשימור הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים ובסנאט. על פי הדיווח ב"פוליטיקו", גורמים במפלגה הציעו בתדרוכים פנימיים להעניק לטראמפ עוד כשלושה שבועות לשינוי מצבו בסקרים, לפני "הנטישה הגדולה", שריחפה באוויר זה זמן רב אך מעולם לא נראתה קרובה כל כך להתממש.

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ באירוע בחירות, 18 באוגוסט 2016. רויטרס
"בצרות צרורות". טראמפ/רויטרס

ביום רביעי האחרון הסביר יועץ האסטרטגיה הבכיר של המפלגה הרפובליקנית, שון ספייסר, לכתבים הפוליטיים של 14 כלי תקשורת אמריקניים, כי מרבית המשאבים הכספיים של המפלגה הושקעו במדינות המתנדנדות, והבהיר כי תשתית המפלגה "חזקה מתמיד". על פי אחד מהכתבים שנכח בתדרוך הסגור, ספייסר הסביר כי למפלגה יש את "כל אנשי הצוות שעוברים מדלת לדלת, עם רשימת בוחרים שמשתווה למערכת שהפעיל אובמה ב-2012 – לכן זו לא אשמתנו".

ספייסר הוסיף כי יו"ר המפלגה ריינס פריבוס משקיע מאמצים רבים בעבודה מול טראמפ הסורר, כולל "חמש או שש שיחות טלפון ביום". לדברי מקורות המקורבים לפריבוס, הוא הזהיר את טראמפ כי אם הוא ייקלע למשברים נוספים בגלל אמירות או מעשים שנויים במחלוקת, המפלגה כבר לא תוכל לעזור לו – גם אם לא תתנגד לו בפומבי. ספייסר הציג תאריך יעד של אמצע חודש אוקטובר, שאם עד שיגיע לא ישפר טראמפ את עמידתו בסקרים, הוא מסתכן באובדן התמיכה הכלכלית מהמפלגה.

גורמים נוספים המקורבים להנהגת המפלגה הציעו תאריך יעד קרוב יותר. "ההצבעה המוקדמת באוהיו מתחילה בעוד כמה שבועות, ולכן אמצע ספטמבר יהיה הזמן האחרון שבו המפלגה הרפובליקנית תוכל להפנות משאבים שתהיה להם השפעה ממשית כלשהי", הסביר גורם בכיר במפלגה. "הדבר היחיד שיהיה אפשר לשנות באמצע אוקטובר יהיה פרסומות בטלוויזיה, ואולי לנסות לסייע למועמדים לסנאט בהתמודדויות מורכבות".

טראמפ תוקף בטוויטר:

יועץ התקשורת של המפלגה הרפובליקנית, רון בונג'ן, הסביר היום בשיחה עם אתר "The Hill" כי טראמפ "בצרות צרורות כרגע". לדבריו, "בנקודה שבה אנחנו נמצאים, זה נראה כאילו אנחנו צונחים לחור שחור, בהחלט הייתי מצפה לראות משאבים מופנים להגנת הרוב בבית הנבחרים ובסנאט".

החלופה שהציגו במפלגה הרפובליקנית לתמיכה ישירה בטראמפ היא הפניית משאבים לקידום מסר לבוחרים, לפיו עליהם לתמוך במועמדים לקונגרס, שיפעילו לחץ על הנשיאה קלינטון. "בכל שבוע שטראמפ צונח בסקרים, אנחנו מתקרבים לכך", הסביר יועץ לשעבר של המועמד לבחירות בשנת 2008, מיט רומני. עם זאת, גורמים במפלגה הודו כי הפער הנוכחי בסקרים אינו בלתי-הפיך, וספייסר אף אמר כי המפלגה עוד זקוקה לטראמפ על מנת לגייס כספים.

במטה של טראמפ טענו בימים האחרונים כי כלי התקשורת מגזימים בדיווחים על המתיחות בין הצדדים. קליאן קונווי, יועצת של טראמפ, הגדירה את הדיווחים על נטישה רפובליקנית "משאלת לב" של יריבי טראמפ, והוסיפה כי בכירי המפלגה דווקא פועלים בשיתוף פעולה עם מטה הבחירות כדי לקדם את מועמדותו ברמה הלאומית.

גורם המקורב לקמפיין טראמפ הסביר כי "תמיד היה ספק. זה לא ממש השתפר, ולא לאורך זמן". עם זאת, הוא טען כי "זה מגיע רק מהחשודים הרגילים – אותו חרא מאותם רפובליקנים שלא מסוגלים לנצח בבחירות". עובד נוסף במטה הבחירות שלל את האפשרות של קטיעת המימון הרפובליקני, והבהיר כי התקשורת בין הצדדים "רציפה וקבועה, ו-100% מהאינטראקציות חיוביות".

(עדכון ראשון: 21:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully