וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברכבת, בצה"ל ובכלא: עלייה של 66% באירועי אלימות ופגיעה בלה"טבים ב-2016

14.8.2016 / 18:00

לפי דוח מרכז ניר כץ, האוסף נתונים על אלימות, אפליה ופגיעה בלהט"בים, ומתפרסם לראשונה בוואלה! NEWS, כרבע מהמקרים התרחשו במרחב הציבורי - ובהם בלטו ביזוי והשפלה בתחבורה הציבורית. בנוסף, חלה עלייה במקרים שהוגדרו חמורים ביותר ובאירועים נגד טרנסג'נדרים

עריכה: אביב אירגז, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תקחרי: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

(בווידאו - ריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

עלייה של 66% בדיווח על מקרים של אלימות, אפליה ופגיעה בקהילת הלהט"ב נרשמה עד כה בשנת 2016 לעומת השנה שעברה – כך עולה מהדוח השנתי של מרכז ניר כץ למאבק בלהט"בופוביה, המתפרסם היום (ראשון) לראשונה בוואלה! NEWS. במהלך השנה הנוכחית דווחו עד כה למרכז 424 מקרים להט"בופובים, והדוח הוא הרביעי שאותו מפרסם המרכז. מאות המקרים המדווחים כוללים לא רק פגיעה ואפליה על ידי אנשים פרטיים, אלא גם התבטאויות חמורות של אישי ציבור, מנהיגים פוליטיים ואנשי דת.

המרכז, שהוקם כדי להתמודד עם התופעות הרווחות של אלימות ופגיעה בקהילה באמצעות איסוף נתונים על התופעה, ניתח את הדיווחים שנאספו ומצע כי כרבע מהפניות היו עקב אירועי אלימות במרחב הציבורי, כמו הרחוב, סביבת המגורים, תחבורה ציבורית ועוד. כמו כן, 13% מהפניות היו התבטאויות ברשתות החברתיות וברחבי האינטרנט, 9% היו אירועים בתוך המשפחה, 8% השתייכו לקטגוריה של התבטאויות אישי ציבור ו-7% אירעו בסביבת העבודה.

נוסף על כך, אירועים מצד מוסדות המדינה ורשויות מקומיות היוו 6% מהפניות, כמו גם גילויי להט"בופוביה במסגרות טיפוליות, מצד פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. 26 האחוזים הנותרים היו אירועים שדווחו מצד צה"ל, המשטרה, שירות בתי הסוהר (שב"ס) ובתי עסק פרטיים.

עוד בוואלה! NEWS:
תביעות ייצוגיות בעשרות מיליונים נגד "סלטי שמיר" ו"הנסיך"
ניסה להעלים ראיות: החשוד בהצתת המסעדה באילת הודה במעשה
משרד הרווחה תובע בלוגרים: השוו עובדת סוציאלית לנאצים

מצעד הגאווה ירושלים 21 ביולי 2016. מגד גוזני
אבטחה במצעד הגאווה בירושלים, השנה/מגד גוזני
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבין המקרים שדווחו, 48% סווגו בדרגת החומרה הגבוהה ביותר – נתון המסמן עלייה במידת החומרה של אירועים המדווחים ביחס לדוח הקודם, שבו סווגו רק 37% מהפניות לקטגוריה זו. בין הדיווחים שהתקבלו היו פניות של אסירים מקהילת הלהט"ב הכלואים בבתי הסוהר, וכן של עצירים שעוכבו בתחנות המשטרה או בבתי מעצר לתקופות קצרות. בין היתר, סופר על התעמרות באסירים בידי כלואים אחרים ובידי הסוהרים, כמו גם הכנסת נשים טרנסג'נדריות לבידוד כדי למנוע פגיעה בהן. נוסף לאלימות במרחב הציבורי, גבר השנה השיח האלים ברשתות החברתיות, שבלט בכמה דיווחים למרכז. בפניות אלה נמסר על התבטאויות להט"בופוביות חמורות שבהן הסתה מפורשת לרצח חברי הקהילה.

בדוח צוינו אירועים בולטים שבהם הותקפו חברי הקהילה בידי קבוצות ברחובות ובאילת. באירועים אלה נעשה שימוש באלות ובמקרים אחד אף נופץ בקבוק זכוכית על אחד המותקפים. אחד המקרים הנוספים שתואר בדוח היה תקיפתה של אישה טרנסג'נדרית בידי כמה גברים שהכו אותה נמרצות בדרום תל אביב. ככלל, נתוני המרכז מעלים כי יותר טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות פנו בשל אירועים להט"בופובים - 24% מהאירועים הופנו לקהילה הטרנסג'נדרית, זאת לעומת 19% בלבד בדוח הקודם. 47% הופנו נגד גברים ו-10% הנותרים נגד נשים.

באחד האירועים: חייל כיוון נשק לעבר זוג הומואים בתחנת רכבת

השנה בלטו דיווחים חמורים של ביזוי ותקיפת להט"בים בתחבורה הציבורית. האירועים חולקו לשתי קטגוריות: תקיפה והשפלה בידי נוסעים אחרים, וכן פגיעה מצד הנהג עצמו. המחלקה המשפטית של האגודה למען הלהט"ב פעלה במקרים אלו בשיתוף הנפגעים יחד עם המרכז, ובחלק מהאירועים הוגשו תלונות רשמיות ואף נפתחו הליכי בירור ושימוע לעובדים הפוגעים. בין היתר, נערכו בירורים משמעתיים לנהגים בחברות התחבורה הציבורית "דן" ו"אגד".

אחד המקרים שתואר בדוח היה איום והפניית נשק נגד רועי, בן 27 מתל אביב, שישב בתחנת הרכבת סבידור מרכז בעיר עם בן זוגו. בהמתנה לרכבת השניים התנשקו ומתוך רכבת שעצרה ברציף נשמעו צעקות של חייל בשירות סדיר. "הוא צעק עלינו דברים כמו 'מה אתם עושים', התחיל לקלל אותנו ולאחר מכן קרא לחבר שלו שישב ברכבת ושניהם צעקו עלינו ביחד", סיפר רועי. "החלטנו להתעלם מהם, ובכל זאת הם סימנו 'אצבע משולשת' לעברינו והמשיכו לקלל אותנו. מתוך הלהט של הרגע והרצון של לא לשתוק בפני ההומופוביה, אני והחבר שלי התחלנו להתנשק נגד הצעקות שלהם. בשלב זה החייל חזר אל הדלת הפתוחה וצעק, מה שגרם לנו להפסיק להתנשק כדי לוודא שהוא לא יורד מהרכבת, והפנה את הרובה שלו אלינו וצעק 'אני אירה בכם'. אז, למזלנו, דלת הרכבת נסגרה והרכבת נסעה".

מצעד הגאווה בתל אביב. 2 ביוני 2016. רויטרס
מצעד הגאווה בתל אביב, השנה/רויטרס

מקרה נוסף דווח בידי אהרון, תושב חיפה בן 20, שהתחבק עם בן זוגו בזמן נסיעה באוטובוס. "נסענו ביחד ואז הגיע נער בן 16 מהספסל האחורי ונתן לי סטירה בפתאומיות, ואמר 'תוריד את היד שלך ממנו, איכס, הומואים מקבלים בתחת. אל תיגע בו, אני אזיין אותך', והכה אותנו שוב", סיפר אהרון. "הבחור שהיה איתי התחיל לרעוד, לא ידענו מה לעשות. בשלב הבא הוא החל לאיים בסכין והוציא מפתח. האנשים באוטובוס הסתכלו, אף אחד לא העז להתערב. רק לאחר שהצלחנו להדוף אותו, נהג האוטובוס עצר את הנסיעה וביקש להוריד את שלושתנו ללא כל ניסיון להבין את המתרחש ותוך סיכון שלי ושל בן זוגי".

מבחינה גיאוגרפית, אזור המרכז מוביל עם 25% מהאירועים האלימים והמפלים נגד להט"בים. בירושלים אירעו 8% מהמקרים, בצפון 6% ובדרום גם 6% מהמקרים. 33% מהמקרים אירעו באינטרנט ובתקשורת, 11% מהאירועים התרחשו מוגדרים במיקום "אחר" ו-11% נוספים התרחשו במיקום או במדיה לא ידועים. נתונים אלו דומים יחסית לדוח הקודם, אך במרכז ניר כץ הדגישו את החשיבות ללמידת היקף האלימות במדיה וברשתות החברתיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully