וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הנחתת המינוי של דאעש: תככים ומזימות בבוקו חראם

9.8.2016 / 0:02

המנהיג המודח של הארגון פרסם סרטון, שבו יצא נגד המנהיג החדש, שנבחר בידי "המדינה האסלאמית", ובו איים לכבוש את ארמון הנשיאות. המנהיג החדש הבטיח להימנע מפגיעה במוסלמים: "אנחנו לא רוצחים"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(ניגריה ציינה שנתיים לחטיפת התלמידות על ידי בוקו חראם, בחודש אפריל)

פחות משבוע לאחר שארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הודיע כי אבו מוסאב אל-ברנאווי הוא המנהיג החדש של ארגון הטרור בוקו חראם, הפועל בניגריה ונשבע אמונים לארגון הקיצוני בשנה שעברה, מאבקי הכוחות בינו לבין המנהיג המודח, אבו בכר שכאו, מסרבים לשכוך. שכאו, שהנהיג את הארגון מאז שנת 2009, פרסם סרטון שבו טען כי אל-ברנאווי לא ראוי להנהיג את הארגון.

עם זאת, הבהיר שכאו כי "לא חזרנו בנו מנאמנותנו למנהיג אל-בגדאדי", בהתייחסות למנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי. הסרטון, שככל הנראה הופץ ביום ראשון אולם הוסר במהרה מיוטיוב, מסתיים בשכאו שנראה יורה באוויר, לצד שני לוחמים הנושאים משגרי רימונים. בפנייה לנשיא ניגריה, מאיים שכאו: "הנשיא בוהארי, בקרוב תראה אותנו בביתך, הארמון הנשיאותי".

עוד בוואלה! NEWS:
תקווה חדשה: החטופה ששוחררה משבי "בוקו חראם" נפגשה עם הנשיא
בנות שמונה עם פצצות: עלייה במספר הילדים המחבלים במערב אפריקה
טרור מסוג חדש: בוקו חראם סובל מהרעב שיצר - ובוזז מזון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המנהיג שלנו". שכאו בסרטון שפורסם השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסרטון מופיעים לוחמים נוספים הנאמנים לשכאו, שמכריזים על סירובם להישבע אמונים לאל-ברנאווי, וקוראים לשכאו "המנהיג שלנו". שכאו הכריז על נאמנותו לאל-בגדאדי בחודש מרץ 2015, ובכך הפך ארגונו לסניף הראשון של "המדינה האסלאמית" באפריקה שמדרום לסהרה. ביום חמישי פרסם שכאו הקלטה קולית באורך של עשר דקות, ובה הוא הדגיש כי הוא עדיין נמצא בשורות הארגון, וכי ברנאווי הוא "בוגד", שתומך בחיים בחברה שאינה מוסלמית.

אל-ברנאווי, שהוכרז כמושל מחוז מערב אפריקה של דאעש, טען בקלטת שככל הנראה הוקלטה ביום שישי ופורסמה על ידי האתר הניגרי "סהרה ריפורטרס", הפועל מניו יורק, כי שכאו חי חיי מותרות, בעוד משפחותיהם של לוחמיו גוועות ברעב. הוא עוד טען כי שכאו רצח מוסלמים, כולל לוחמיו שלו, הזניח נשים רעבות וילדים, ולא הצליח לספק נשק ומזון ללוחמי הארגון. כמו כן, הוא טען כי כמה ממקורביו של שכאו תומכים בו, ומוכנים להרוג אותו אם יאונה לאל-ברנאווי כל רע מצדו של שכאו.

"תראו איך הוא מצדיק ומתפאר בהרג אנשיו", קרא אל-ברנאווי, "אנחנו לא רוצחים כמוהו". בריאיון שפורסם עם אל-ברנאווי בעיתון השבועי של דאעש, "א-נבא", הוא יצא נגד מדיניותו של שכאו, ואמר כי הוא לא תומך בתקיפת מסגדים ובביצוע פיגועים בשווקים העמוסים במוסלמים. לדבריו, "יש לפוצץ כל כנסייה שאנו יכולים להגיע אליה, ולהרוג את כל אלה השייכים לאומת הצלבנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איים להתנקש בשכאו. אל-ברנאווי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בוקו חראם, הפועל להקים מדינת הלכה מוסלמים בצפון-מזרח ניגריה, הצליח לכבוש שטחים רבים בסוף 2014, אך צבא המדינה ביחד עם צבאות מדינות שכנות נחלו הצלחות בחודשים האחרונים בהסגתו. יש הטוענים כי ההכרזה של דאעש על מינוי אל-ברנאווי עשויה להצביע על כך שבוקו חראם פנה לארגון הקיצוני לקבלת סיוע נוכח התבוסות הקשות, וייתכן שכעת הוא מחזיק בשליטה רבה יותר בארגון הניגרי. כמו כן, ביוני האחרון, גורם בכיר בצבא ארצות הברית אמר כי בוקו חראם נמצא בפילוג משמעותי, ורבים מתנגדים לשכאו בשל כישלונו להישמע להוראות דאעש.

בריאיון עם אל-ברנאווי לא נכתב מה עלה בגורלו של שכאו, ורבים טענו כי הוא נהרג. מותו של שכאו דווח בכמה מקרים בעבר על ידי הצבא הניגרי, אך הוא שב ומופיע בסרטונים כדי להוכיח שהוא נמצא בחיים.

אלפי בני אדם נהרגו בשנים האחרונות במתקפות הארגון, הדוגל בפיגועי ראווה במקומות עמוסים ולעיתים משתמש בבני ובנות נוער כמחבלים מתאבדים. נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי הכריז מלחמה נגד הארגון, אך על אף התבוסות האחרונות, בוקו חראם עדיין מוציא לפועל פיגועי התאבדות בצפון-מזרח ניגריה, כמו גם במדינות השכנות קמרון, ניז'ר וצ'אד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully