וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרור מסוג חדש: בוקו חראם סובל מהרעב שיצר - ובוזז מזון

לאחר שהבריחו אלפי חקלאים משדותיהם וגרמו ל-1.4 מיליון איש להגיע למצב של תת-תזונה, אנשי הארגון הפועל בניגריה ובשכנותיה גונבים בקר, עזים וכל דבר מאכל שנקרה בדרכם. "מסלולי האספקה נחסמו, הם רעבים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(19 הרוגים בפיגוע התאבדות בשוק בצפון קמרון)

לאחרונה נראה כי המתקפות השגרתיות שמוציא לפועל ארגון הטרור האסלאמי בוקו חראם במדינות אפריקה תפס כיוון מעט שונה. עד כה ידעו בעיקר תושבי ניגריה וקמרון כי חמושי הארגון עלולים להגיע לכפרים, לירות בכל אדם הנקרה בדרכם, לזרוע הרס ולקחת בני ערובה. ואולם, פעילי הטרור החלו לאחרונה לבזוז את רכושם של תושבי הכפרים והעיירות, תוך שהם לוקחים לרשותם בקר, עזים וכל סוג מזון שהם מצליחים למצוא. כעת, נראה כי זן חדש זה של פעולות טרור נובע ממצוקתו של הארגון, שסובל ממחסור המזון שהוא עצמו יצר לאחר שנים של הטלת אימה באזור.

יותר משני מיליון בני אדם נמלטו בעיקר מאזור הגבול בין ניגריה וקמרון, רבים מהם איכרים שהותירו מאחור שדות חקלאיים שוממים. רועים רבים לקחו עמם את הבקר והצאן עוד בשלבים מוקדמים יותר של הלחימה באזור, זאת על מנת שלא להיקלע ללב האלימות. בקמרון, כפרים שלמים התרוקנו מתושבים – ורק חמושים בודדים של בוקו חראם השתלטו על היישובים. מאחר שהם מעטים מאוד וככל הנראה לא יודעים כיצד לגדל פירות וירקות למאכל – אפשרויות המזון העומדות בפניהם מעטות מאוד. לדברי מושל המחוז הצפוני ביותר של קמרון, מידיוואה בקרי, "הם זקוקים לאוכל, הם צריכים לאכול. לכן הם גונבים הכול".

עוד ידיעות מהעולם:
אופטימיות זהירה: שבוע להפסקת האש - האלימות בסוריה פחתה ב-90%
לאחר שלא זכה באף מדינה: קרסון פרש מהמרוץ במפלגה הרפובליקנית
משטרת טורקיה השתלטה על משרדי העיתון המתנגד לארדואן

פליטים שברחו ממתקפות בוקו חראם בגבול קמרון-ניגריה. AP
פליטים מקמרון בגבול ניגריה, לאחר שנמלטו ממתקפות בוקו חראם/AP

על פי דוח של מחלקת המדינה האמריקנית, המחסור במזון הוא זה שדוחף את בוקו חראם עמוק יותר ויותר לשטח קמרון. מתקפות הארגון על יישובים הסמוכים לגבול עם חלקה הצפוני של ניגריה הפכו נפוצות יותר ויותר מאז תחילת 2016. מבצעים צבאיים בצפון-מזרח ניגריה הצליחו להבריח את חלק מהחמושים מכפרים שעליהם השתלטו, אך כעת, מזהירות הרשויות בשתי המדינות – הם נמצאים במרדף אלים אחר כל סוג של מזון שיוכלו להשיג. "מסלולי האספקה שלהם חסומים, הם רעבים", אמר הגנרל ראבה אבו בקר, אחד מדוברי הצבא הניגרי ל"ניו יורק טיימס".

"הם החלו לירות לכל עבר", סיפר מאטה במה, תושב הכפר אמצ'יד שבקמרון, אותו תקפו החמושים בתקופה האחרונה. במה, שמתגורר כעת בבית משותף עם 23 פליטים נוספים, תוהה מתי יוכל לשוב לאדמתו. לדבריו, "הם לקחו לנו את חיות המשק, לקחו את הרכוש שלנו ואז עזבו". נכון לתחילת חודש פברואר, הרשויות בקמרון מעריכות כי אנשי בוקו חראם בזזו כ-4,200 פרות, כבשים ועזים.

פיגוע של בוקו חראם בשוק בקר בצפון-מזרח ניגריה. 2 ביוני 2015.. AP
לקוחות וסוחרים לא מגיעים לשווקים. זירת פיגוע התאבדות בשוק בקר בצפון ניגריה/AP

לפי הערכות של האו"ם, מתקפות בוקו חראם וגם המבצעים הצבאיים למלחמה בארגון הותירו 1.4 מיליון בני אדם בניגריה ובקמרון במצב של תת-תזונה, בהיעדר מזון ראוי למאכל. המצב האקוטי ביותר נרשם מחוז בורנו שבצפון ניגריה, שם על פי ארגוני סיוע הומניטריים כ-50 אלף בני אדם נמצאים על סף רעב. לאורך הגבול עם צ'אד השכנה, חקלאים סוחרים בגידולי פלפל תמורת דגנים וגרגירים, אך שדות הפלפל ננטשו ונותרו מעט מאוד ירקות למסחר. שווקים נסגרו מאחר שלבעלי הדוכנים אין סחורה למכור, וגם אם הייתה להם כזו – הקונים מבוששים להגיע עקב הפחד שיפלו קורבן לפיגוע התאבדות במרכז ההמון.

"אנחנו מתכוננים למשבר בקנה מידה גדול בעיקר האזורים המרוחקים", הסביר דניס בראון, מנהל תכנית המזון הלאומית עבור מערב ומרכז אפריקה. "זו לא בעיה עכשווית בלבד, זו גם הבעיה של המחר ושל השנה הבאה – אלא אם היא תטופל. אני לא רואה כיצד הדבר הזה נעצר בקרוב", הבהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully