וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופטימיות זהירה: שבוע להפסקת האש - האלימות בסוריה פחתה ב-90%

שבוע חלף מאז נכנס לתוקף ההסכם להפסקת מעשי האיבה במדינה, וההפרות מתגמדות מול התוצאות בשטח. הדיווחים מצביעים על כך שאתמול נהרגו 12 בני אדם במדינה - הנתון הנמוך ביותר ב-13 החודשים האחרונים. ואולם, משלוחי הסיוע מבוששים לבוא

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(הפסקת האש בסוריה נכנסה לתוקפה, שיחות השלום יכונסו מחדש ב-7 במרץ - לפני שבוע)

הפסקת האש בסוריה מחזיקה מעמד כבר שבוע שלם, ויציבותה היחסית עוררה מחדש את התקווה שכבר נמוגה, כי המאמצים הדיפלומטיים יביאו בסופו של דבר לסיומה של המלחמה העקובה מדם שנמשכת חמש שנים. הארגון הסורי לזכויות אדם, המפקח על הלחימה מקרוב בעזרת פעיליו הנמצאים בשטח, דיווח כי כלל מעשי האלימות במדינה פחתו ב-90% מאז שנכנסה לתוקפה הפסקת האש.

עם זאת, כשברקע תקריות יומיות של ירי ארטילרי, הפצצות אוויריות ועימותים, אפשר בקלות לטעון כי מעשי האיבה במדינה עודם נמשכים. ואולם, גם הפסקתם החלקית הפחיתה באופן משמעותי את האלימות הכללית במדינה השסועה - הישג מרשים במלחמה שבה נהרגו 250 אלף בני אדם, שאילצה מחצית מהאוכלוסייה לעזוב את בתיה ושבמהלכה הושמדו עיירות וכפרים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
אסד: "הפסקת האש היא שביב של תקווה, אך הכל תלוי במורדים"
הפסקת האש בסוריה: רוסיה מאשימה את טורקיה בהפצצת הכורדים
לאחר 4 שעות בלבד: מורדים דיווחו על "הפרה בוטה" של הפסקת האש בסוריה

דגל ארגון האופוזיציה צבא סוריה החופשי פרוס בג'ובר, פרבר של דמשק, סוריה, מרץ 2016. רויטרס
דגל ארגון האופוזיציה "צבא סוריה החופשי" פרוס בג'ובר, פרבר של דמשק, אתמול/רויטרס

כמו כן, משום שהפסקת האש אינה כוללת אזורים שנשלטים על ידי פעילי הארגונים "המדינה האסלאמית" (דאעש) וג'בהת א-נוסרה, חלק מאירועי האלימות למעשה אינם נחשבים להפרתה. כעת, לשאלה אם בשבוע הבא יימשכו שיחות השלום ומה יהיו תוצאותיהן, יש משקל כבד.

לעומת זאת, באזורים שכן כלולים בתחומי הסכם הפסקת האש, תיעד הארגון הסורי לזכויות אדם 118 מקרי מוות בחמישה מהימים שבהם היא נמשכת - נתון המהווה צניחה של ממש אפילו לעומת מניין ההרוגים היומי שתועד קודם לכן. לפי הארגון, אתמול נהרגו בסוריה 12 בני אדם - המספר הנמוך היותר ב-13 החודשים האחרונים. לכן אמר ראש הארגון, ראמי עבד א-רחמן, כי ההפרות הבודדות של ההסכם הן "גלים קטנים שמזעזעים את הספינה, אך אינם חזקים מספיק כדי להטביעה".

שקט חריג

כבר בשעות הראשונות להפסקת האש נרשמה ירידה חדה בפעילות הצבאית בסוריה, והתושבים דיווחו על שקט חריג, שכמותו לא שרר כבר שנים. רוסיה קרקעה את מטוסי הקרב שלה והשמיים היו נקיים ממסוקי המשטר שהטילו פצצות אימתניות על אזורים שבשליטת המורדים.

עם זאת, נשמעו כמה תלונות על הפרת הפסקת האש בימים שחלפו מאז שהחלה. בין היתר, דווח על מטוסים של צבא רוסיה ושל הממשל הסורי שתקפו יעדי אופוזיציה, על אף שהיו מרוחקים מאזורים המוחזקים בידי דאעש או ג'בהת א-נוסרה. האופוזיציה דיווחה על 170 מקרים כאלה, שבכולם כוונו התקיפות לכאורה לעבר אזורים שבשליטת המורדים.

מנגד, ממשלת רוסיה דיווחה על 66 פעמים שבהן הפרו את השקט דווקא ארגוני האופוזיציה, שירו לעבר אזורי מגורים של תומכי השלטון. הסיבות להפרות אלה אינן ברורות – בחלק מהמקרים ככל הנראה מדובר ביוזמה פרטית, ובאחרים מדובר באזורים שבהם שני הצדדים לא מצליחים לשלוט על הקרבות.

הריסות והפגנות נגד אסד במחוז אידליב בסוריה. רויטרס
הפגנות נגד הנשיא בשאר אסד במחוז אידליב, אתמול/רויטרס

כמו כן, ריאד חיג'אב, יו"ר "הוועד העליון למשא ומתן", המרכז את ארגוני המורדים בסוריה, אמר כי כוחות המשטא, רוסיה ובעלות בריתם, הוציאו לפועל 90 תקיפות במדינה מאז שנכנסה לתוקפה הפסקת האש בסוף השבוע שעבר. במהלך דברים שנשא במסיבת עיתונאים בפריז טען כי התנאים לקיום הפסקת האש שהציבו ארגוני האופוזיציה לא מולאו, וכי אספקת המזון והציוד הרפואי לא הגיעה ליעדיה.

"אנחנו מאמינים כי התנאים הנוכחיים לא מאפשרים את קיומו של משא ומתן, משום שלא הגיע סיוע לאזורים הנצורים, ולא שוחררו אסירים", הצהיר. חיג'אב הוסיף כי ארצות הברית נכנעה לרוסיה פעמים רבות בעת שדנו בהסכם הפסקת האש.

בנוסף לכך, בשעות הצהריים דיווח הארגון הסורי לזכויות האדם כי מטוסי קרב תקפו פעמיים בדומא שנמצאת מצפון-מערב לדמשק. מדובר בתקיפות האוויריות הראשונות באזור דמשק מאז שנכנס לתוקפו הסכם הפסקת האש, ולא ברור למי שייכים המטוסים. הערב הארגון אף דיווח כי כוחות המשטר בסוריה שיגרו רקטות לעבר העיירה רסנייה הנשלטת בידי המורדים ונמצאת במחוז אידליב שבצפון-מערב המדינה, בין הגבול עם טורקיה והעיירה ג'יסר א-שורור, המוחזקת בידי המורדים.

חיילים סורים מלווים משאיות סיוע למורדים, מרץ 2016. רויטרס
חיילים של צבא סוריה מלווים משאיות סיוע לאזורים הנצורים שבשליטת המורדים/רויטרס

למרות הנתונים המעודדים, עד כה ההסכם נכשל בהשגת אחת ממטרותיו העיקריות: לאפשר מעבר חופשי למשלוחי סיוע הומניטריים, שהינם נחוצים ביותר, לאזורים הנצורים בסוריה. "אולי פחות מאזרחי סוריה נהרגים מהפצצות, אבל הם עדיין נאלצים להתמודד עם רעב", ציינה הנרייטה מקמיקינג, מהארגון הסורי לזכויות אדם.

האו"ם הודיע ביום שני כי בכוונתו לשלוח סיוע ל-145 אלף בני אדם בחמשת הימים שלאחר מכן, אך רק חלק קטן מהעזרה המובטחת הגיע עד כה. ג'ן אגלנד, יועצת לענייני סיוע הומניטרי לשליח האו"ם לסוריה סטפן דה-מיסטורה, טענה כי בימים האחרונים משלוחי הסיוע של האו"ם נתקלו בבעיות "לוגיסטיות". גורמים מהארגון אף ציינו מחסור במשאיות וקושי לקבל אישורים מהממשל הסורי להעברת הסיוע. אגלנד אמרה כי באו"ם מאמינים שבקרוב השיטה לקבלת הרשאות תהיה "הרבה יותר פשוטה", ותכלול לוח זמנים חודשי.

(עדכון ראשון: 22:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully