וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 4 שעות בלבד: מורדים דיווחו על "הפרה בוטה" של הפסקת האש בסוריה

27.2.2016 / 10:55

אחד מארגוני המורדים שהסכימו לתנאי ההפוגה שנכנסה לתוקפה בחצות דיווח כי צבא המשטר תקף קרקעית את עמדותיו באזור לטקיה, וגרם למותם של 3 לוחמים. ארגון נוסף דיווח שהצבא ניסה לכבוש אזור בשליטתו, וכי הגיב "באמצעות תתי מקלע"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אחד מארגוני המורדים שפועלים בצפון-מזרח סוריה טען הבוקר (שבת) כי אנשיו הותקפו על ידי צבאו של הנשיא בשאר אסד בסביבות השעה 04:00 לפנות בוקר, ארבע שעות בלבד לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש במדינה, במה שכונה על ידי לוחמיו "הפרה בוטה" של ההסכם. על פי דיווחו של דובר הארגון, פאדי אחמד, שלושה לוחמים נהרגו בתקיפה, שהתרחשה במחוז לטקיה שבסמוך לגבול עם טורקיה.

אחמד מסר כי מדובר בתקיפה קרקעית וכי אנשיו לא הופצצו מהאוויר. "מדובר בהפרה של ההסכם. נכון לעכשיו, המשטר עצר את המתקפה", הוסיף. הארגון שהותקף, "חטיבת החופים הראשונה", הוא חלק מהתאגדות המורדים המכונה צבא סוריה החופשי. רוב הארגונים בהתאגדות זו הסכימו לתנאי הפסקת האש, שהושגה בתנאי שהמשטר הסורי יפסיק את תקיפותיו נגד המורדים.

המחוז שבו אירעו התקיפות נשלט על ידי שלוחת אל-קאעדה בסוריה, ג'בהת א-נוסרה, הפועלת במקביל לארגוני מורדים שאישרו כי יטלו חלק בהפסקת מעשי האיבה. עם זאת, אחמד טען כי העמדות שהותקפו קרקעית בידי צבא אסד במהלך הלילה שייכות לקבוצה שבה הוא חבר, וכי אין במקום נוכחות של ג'בהת א-נוסרה שתוכל להצדיק את התקיפה. ארגון הטרור, מצדו, קרא אמש להגביר את הפעילות נגד המשטר תוך הדגשת דחייתו את הסכם הפסקת האש.

לקריאה נוספת:
"העולם עוקב": אסד והמורדים בסוריה ינצרו את האש?
בלי הרבה תקווה בהצלחתה, אסד והמורדים קיבלו את הפסקת האש
ארצות הברית ורוסיה סיכמו על הפסקת האש בסוריה החל משבת

ילד מחזיק בדגל האופוזיציה הסורית לקראת בואה של שיירת סיוע הומניטרית של האו"ם לכפר בטנא שבפרברי דמשק, 23 בפברואר 2016. רויטרס
הצבא לא הגיב לטענות על התקיפה. ילד נושא דגל ארגון מורדים בסוריה/רויטרס
הריסות בפרבר דומא של דמשק, 14 בפברואר 2016. רויטרס
הפסקת האש באשור כבר הופרה הלילה. הריסות בפרבר של דמשק/רויטרס

צבא סוריה לא הגיב לטענה כי הפר את הסכם הפסקת האש, אך אמש הצהירה הממשלה בדמשק כי תכבד את ההסכמות שהושגו בתיווך רוסיה וארצות הברית. עם זאת, הזהיר הממשל כי ימשיך ללחום בארגונים "המדינה האסלאמית" (דאעש) וג'בהת א-נוסרה – שניהם לא נכללים במסגרת ההסכם, שכולל כמאה ארגוני מורדים אחרים.

בתוך כך, קבוצת מורדים נוספת, ג'ייש אל-אסלאם, דיווחה כי כוחות המשטר השליכו שתי חביות נפץ לעבר עמדותיה ואף פתחו באש לכיוון לוחמיה - זאת במסגרת כמה הפרות של הפסקת האש באזור הסמוך לדמשק. דובר הארגון אסלאם אלוש מסר, על פי דיווחים של מפקדים בשטח, כי בתקרית אחת, שבה ניסו כוחות המשטר לכבוש את האזור, המורדים "התמודדו עם האירוע באמצעות תתי מקלע".

מלבד הפרות אלה, מהארגון הסורי לזכויות אדם נמסר במהלך הלילה כי רוב אזורי סוריה היו רגועים למדי מעט לאחר חצות, אז נכנסה הפסקת מעשי האיבה לתוקף. למרות זאת, החששות מהמשך הפיגועים והמתקפות מצד ארגוני טרור במדינה התממשו הבוקר, כאשר נהרגו שני בני אדם ונפצעו כמה נוספים בפיצוץ מכונית תופת בכניסה לאחת מעיירות מחוז חמאת, שבו נוכחות גדולה של אנשי דאעש. על פי דיווחי הטלוויזיה המקומית, הפיצוץ התרחש בעיירה סלמייה הנמצאת ממזרח לעיר חמאת ומאחוריו ככל הנראה עומד דאעש. "פיצוץ המכונית אינו הפרה של הפסקת האש מאחר שהוא לא תקף באזור זה", נמסר מארגון זכויות האדם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חרף המאמצים הדיפלומטיים, נראה כי הסיכויים להצלחת הפסקת האש נמוכים למדי - בדיוק משום שתקיפות נגד דאעש וארגונים קיצוניים נוספים לא כלולות בהסכם. בשבועות האחרונים הצליח צבא אסד להתקדם במלחמתו נגד הארגון הרצחני בכך שהשיב לעצמו את השליטה בכמה מהכפרים שבין חאלב וא-רקה. אך ההצלחה בשטח, שמגובה בהפצצות מאסיביות של מטוסי קרב רוסיים, ממשיכה לגבות מחיר כבד - עשרות הרוגים ואלפי תושבים נצורים המצויים בסכנה. רוסיה, מצדה, מסרה אתמול למחלקת המדינה האמריקנית כי לא תתקוף את המורדים הסורים הכלולים בהסכם – משימה לא פשוטה לאור פריסתם במדינה, הסמוכה לעתים למקומות הנשלטים בידי טרוריסטים.

משמעות הישארותם של דאעש וג'בהת א-נוסרה מחוץ להפסקת האש היא שהלחימה צפויה עוד בחלקים נרחבים מהמדינה, הן מול כוחותיו של אסד והן בהפצצות אוויריות של מוסקבה. נכון להיום, שולט דאעש בא-רקה, דיר א-זור ובחלקים ממחוז חסכה. כמו כן, ישנה נוכחות של הארגון במחוז חאלב הצפוני, שספג קרבות קשים בעת האחרונה, וכן בתדמור, בחומס ובחמאת. ג'בהת א-נוסרה נמצא בהרי קלמון ובחלקים מחאלב, שם לחמו חמושיו באנשי דאעש.

הריסות בעיר העתיקה של חומס, סוריה, 26 פברואר 2016. AP
הריסות בעיר העתיקה של חומס, שבה נוכחים כוחות של דאעש, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully