וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העולם עוקב": אסד והמורדים בסוריה ינצרו את האש?

מועצת הביטחון תאמץ החלטה הקוראת לצדדים המעורבים להפסיק את הלחימה, בהסכם שגובש על ידי רוסיה וארה"ב ואמור להיכנס לתוקפו בחצות. ארגוני האופוזיציה הודיעו כי הם מסכימים לתנאי ההסכם

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הפסקת האש בסוריה אמורה להיכנס היום (שישי) לתוקפה ומועצת הביטחון של האו"ם תתכנס כדי לאמץ את ההסכם שהושג בין ארצות הברית לבין רוסיה. ארגוני האופוזיציה הודיעו כי הם מסכימים להפסקת אש למשך שבועיים, אך הוסיפו כי המשטר ובעלות בריתו חייבים להתחייב שלא יתקפו אותם בתואנות כי ניסו לפגוע בפעילי טרור.

15 חברות המועצה ישמעו בשעות הצהריים דוח מצדו של שליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה והן צפויות להצביע על הצעת ההחלטה שהגישה רוסיה בהמשך. לפי טיוטה שהגיעה לידי סוכנות הידיעות הצרפתית, הצעת ההחלטה רואה בהפוגה "צעד חשוב לקראת הפסקת אש ממושכת".

היא קוראת "להפסקת פעולות האיבה החל מחצות" ולאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לאזורים הנצורים. ההצעה מפצירה בכל המדינות, במיוחד אלו המעורבות בתהליך השלום בסוריה, "להשתמש בהשפעתן על כל הצדדים שלוקחים חלק בהפסקת האש כדי לוודא שהם ממלאים אחר התחייבויותיהם".

אם הפסקת האש אכן תקוים, דה מיסטורה מתכנן לקיים סבב שיחות חדש כבר בשבוע הבא, ככל הנראה ב-4 במרץ. שליח האו"ם לסוריה השהה את הסבב הקודם בתחילת החודש לאחר שצבא סוריה, בתמיכת חיל האוויר של סוריה, פתח במתקפה נרחבת במחוז חאלב.

לקריאה נוספת בנושא
לפני הפסקת האש בסוריה: פוטין בסבב שיחות עם מנהיגי האזור
השר יעלון: "אנו נמצאים בעיצומה של מלחמת עולם שלישית"

ילד מחזיק בדגל האופוזיציה הסורית לקראת בואה של שיירת סיוע הומניטרית של האו"ם לכפר בטנא שבפרברי דמשק, 23 בפברואר 2016. רויטרס
לד מחזיק בדגל האופוזיציה הסורית לקראת בואה של שיירת סיוע הומניטרית של האו"ם לכפר בטנא שבפרברי דמשק/רויטרס

ארגון הטרור ג'בהת א-נוסרה, שלוחת אל-קאעדה בסוריה, דחה את הסכם הפסקת האש בסוריה שצפוי להיכנס לתוקף בחצות, וקרא לחמושיו להגביר את תקיפותיהם נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד ובני בריתו. מנהיג הארגון אבו מוחמד אל-ג'ולני מסר בהודעה מוקלט ששודה בתחנת הטלוויזיה "אוריינט ניוז TV" כי אם המלחמה בסוריה לא תיפתר בקרוב, ההשלכות לכך יגיעו למוסלמים סונים במדינות נוספות.

חרף המאמצים הדיפלומטיים, הסיכויים להצלחת המהלך לא נראים גבוהים. הסכם הפסקת האש לא כולל את התקיפות נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), נגד ג'בהת א-נוסרה ונגד ארגונים קיצוניים נוספים, ובמערב ובמדינות האזור המתנגדות לאסד חוששים שמוסקבה תנצל זאת כדי להמשיך ולהפציץ את האופוזיציה כפי שאירע עד עכשיו.

נוסף על כך, דמשק הבהירה כי היא תגיב לכל "איום" שיישקף לכוחות הביטחון או לתושבים, פרצה נוספת בהסכם שאותה ניתן לפרש בדרכים רבות. הוועד העליון למשא ומתן, גוף המאגד את רוב קבוצות המורדים הנתמך בידי ערב הסעודית, דרש את הפסקת התקיפות הרוסיות והצהיר כי הוא מקציב לכך שבועיים ימים.

גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשמע הלילה ספקן לגבי הצלחת התהליך. הוא הזהיר את רוסיה ואת סוריה כי "העולם יעקוב" אחרי הפסקת האש לאחר שהיא תיכנס לתוקף. לדבריו, "גם תחת הנסיבות החיוביות ביותר, אנחנו לא מצפים שהאלימות תיפסק באופן מידי".

(עדכון ראשון: 9:42)

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נשיא ארצות הברית ברק אובמה מוסר הצהרה על הפסקת האש בסוריה לצד שר ההגנה אשטון קרטר ושר החוץ ג'ון קרי בבית הלבן, 26 בפברואר 2016. רויטרס
ספקן לגבי הפסקת האש. אובמה, לצד קרטר וקרי, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully