וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת האש נכנסה לתוקף, אך לא בכל סוריה יניחו את הנשק

חדילה ממעשי האיבה בין הצדדים הלוחמים בסוריה למשך שבועיים תקפה על כמאה ארגוני מורדים, ומלווה בהתחייבות של רוסיה שלא לתקוף אותם. אולם באזורים נרחבים במדינה, הנשלטים בידי דאעש וארגונים נוספים, הלחימה תימשך

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(ההכרזות על הפסקת האש, בשבוע שעבר)

הפסקת האש החלקית בסוריה, שסוכמה בתיווך רוסיה וארצות הברית, נכנסה הלילה (שבת) בחצות לתוקף, וצפויה להימשך שבועיים. רוב ארגוני האופוזיציה בסוריה, כמאה במספר, הנחשבים בעיני המערב למורדים מתונים במשטר הנשיא בשאר אסד, הסכימו להפסקת האש - אך לא כל הגופים הלוחמים במדינה השסועה כלולים בהסכם. בין הארגונים שלא יניחו את נשקם יהיו "המדינה האסלאמית" (דאעש) ושלוחת אל-קאעדה בסוריה, ג'בהת א-נוסרה. הארגון האחרון אף קרא לפעיליו להגביר את הפעילות נגד כוחות אסד.

שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, אמר כשעתיים לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף כי היו מספר דיווחים על הפרות שלה בדמשק ובדרעא, דקות ספורות לאחר שנכנסה לתוקף, אבל המצב בהן נרגע במהרה. בנוסף, אמר כי משרדו חוקר דיווח על הפרה נוספת, מבלי לפרט. לדבריו, שימוש בכוח במקרה של קריסת הפסקת האש נותר כמוצא אחרון.

"בואו נתפלל שזה יעבוד מפני שבכנות זו ההזדמנות הטובה ביותר בחמש השנים האחרונות שאנחנו יכולים לדמיין עבור העם הסורי". הוא הביע תקווה שהפסקת האש תוביל ל"משהו שקשור לשלום" וציין כי ירצה לכנס את שיחות השלום לסיום מלחמת האזרחים מחדש ב-7 במרץ.

לקריאה נוספת:
"העולם עוקב": אסד והמורדים בסוריה ינצרו את האש?
לפני הפסקת האש בסוריה: פוטין בסבב שיחות עם מנהיגי האזור
אחרי הסכם הפסקת האש: אסד הכריז על בחירות לפרלמנט

הריסות בצפון העיר חאלב שבסוריה בעקבות מתקפות אוויריות של צבא אסד ורוסיה, פברואר 2016. רויטרס
חיל האוויר הרוסי הפציץ כמה שיותר לפני כניסת ההסכם לתוקף. הריסות בחאלב, החודש/רויטרס

ממשלת סוריה הודיעה כי תפקח על הפסקת האש, אך התעקשה לאורך הדרך כי תמשיך ללחום בדאעש, בג'בהת א-נוסרה וב"קבוצות טרור אחרות הקשורות אליהם". עם זאת, הוועד העליון למשא ומתן, הגוף המייצג את ארגוני המורדים העיקריים במדינה, העניק את הסכמתו לתנאים. גם קבוצות כורדיות הפעילות במדינה הודיעו כי ימשיכו לפעול נגד ארגוני הטרור, אך לא הבהירו את עמדתן לגבי הפסקת מעשי האיבה מול צבא אסד.

למרות עצירת פעולות התגמול מצד המורדים, הנלחמים במשטר זה חמש שנים, ציין הגוף המייצג אותם כי אסור לממשל ולבני בריתו, בעיקר רוסיה, "לנצל את הפסקת האש כדי להמשיך ולפגוע בכוחות האופוזיציה תחת מעטה הלוחמה בטרור". בתוך כך, מחלקת המדינה האמריקנית מסרה הערב כי רוסיה התחייבה שלא לתקוף את ארגוני המורדים הנחשבים בעיני ארצות הברית לחלק מהפלגים המתונים בסוריה. בהודעת מחלקת המדינה, ציין הדובר מרק טונר כי "מדובר בזמן שבו רוסיה תצטרך להוכיח אם היא רצינית לגבי עצירת הלחימה בסוריה".

אתמול הרחיב חיל האוויר הרוסי את תקיפותיו האוויריות על מעוזי המורדים בסוריה, תוך ניסיון לנצל את השעות האחרונות לפני כניסת הפסקת האש לתוקפה. כהרגלה, טענה מוסקבה כי היא "מפציצה טרוריסטים". על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, הופצצו במשך היום אזורים שונים בבירה דמשק ובסביבתה על ידי הצבא הרוסי.

זירת פיגוע התאבדות כפול בחומס, סוריה, 21 בפברואר 2016. רויטרס
מלבד הלחימה, דאעש ימשיך לפעול גם בזירות נוספות. זירת הפיגוע הכפול בחומס, השבוע/רויטרס

בפרבר דומא, הנשלט ברובו בידי המורדים, אירעו 40 תקיפות שבמהלכן נהרגו לפחות שמונה בני אדם. כמו כן, על פי הארגון, התבצע לעבר הפרבר ירי ארטילרי של תותחי צבא הנשיא אסד, שביקשו לפגוע בבטן הרכה של מעוז ארגון המורדים המרכזי "צבא האסלאם". "ההפצצות מהאוויר גברו לאחר שגופי האופוזיציה פרסמו את ההודעה כי יצייתו להפסקת האש", סיפר עד ראייה מדומא.

למרות התקווה - הלחימה והמצור ימשיכו במעוזי הטרור

משמעות הישארותו של דאעש מחוץ להפסקת האש היא שהלחימה תימשך בחלקים נרחבים מהמדינה, הן מול כוחותיו של אסד והן בהפצצות אוויריות של מוסקבה. נכון להיום, שולט דאעש בא-רקה, דיר א-זור ובחלקים ממחוז חסכה. כמו כן, ישנה נוכחות של הארגון במחוז חאלב הצפוני, שספג קרבות קשים בעת האחרונה, וכן בתדמור, בחומס ובחמאת. ג'בהת א-נוסרה נמצא בהרי קלמון ובחלקים מחאלב, שם לחמו חמושיו באנשי דאעש. מנהיג ג'בהת א-נוסרה, אבו מוחמד אל-ג'ולני, אף מסר בהודעה מוקלטת ששודרה בתחנת הטלוויזיה "אוריינט ניוז TV" כי אם המלחמה בסוריה לא תיפתר בקרוב, ההשלכות לכך יגיעו למוסלמים סונים במדינות נוספות.

חרף המאמצים הדיפלומטיים, נראה כי הסיכויים להצלחת הפסקת האש נמוכים למדי - בדיוק בגלל העובדה כי תקיפות נגד דאעש וארגונים קיצוניים נוספים לא כלולות בהסכם. בשבועות האחרונים הצליח צבא אסד להתקדם במלחמתו נגד הארגון הרצחני בכך שהשיב לעצמו את השליטה בכמה מהכפרים שבין חאלב וא-רקה. אך ההצלחה בשטח, שמגובה בהפצצות מאסיביות של מטוסי קרב רוסיים, ממשיכה לגבות מחיר כבד - עשרות הרוגים ואלפי תושבים נצורים המצויים בסכנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך מניין ההרוגים בסוריה, שכבר ספגה יותר מרבע מיליון קורבנות במהלך חמש שנות מלחמת האזרחים, אינו עולה רק בעקבות ניסיונותיו של אסד לכבוש מחדש את ארצו המפורקת. מעבר למסעות כיבוש נרחבים, מנהל דאעש את מלחמתו גם נגד מוקדים אזרחיים - ורק השבוע נהרגו כ-120 בני אדם בפיגועים של הארגון בדמשק ובחומס. המתקפות המשולבות של הארגון, הכוללות פיגועי התאבדות ומכוניות תופת, ימשיכו ככל הנראה לגרום לאבדות רבות במלחמתו העקובה מדם נגד השיעים.

הואיל וההפצצות נגד ארגוני הטרור לא צפויות להיפסק, ההרס שפקד את המדינה בחודשים האחרונים, בעיקר מאז תחילת מבצעיה הצבאיים של מוסקבה, ימשיך ללוות את הסורים. הפסקת האש ככל הנראה גם לא תתן מענה מלא לבעיית הפליטים החמורה בסוריה, שמיליונים מאזרחיה כבר איבדו את כל רכושם ואף נמלטו למדינות אחרות. בעוד שעשרות אלפים איבדו את בתיהם רק במתקפות האחרונות בחאלב, דבר לא מבטיח כי רבים נוספים לא ימצאו עצמם חסרי קורת גג - ויבקשו להימלט למדינות השכנות או לאירופה.

(עדכון ראשון: 22:47)

פליטים בצפון סוריה, פברואר 2016. AP
פליטים סורים בצפון סוריה/AP
מחנה פליטים בצפון סוריה, 7 בפברואר 2016. AP
פליטים שנמלטו מחאלב/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully