וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד: "הפסקת האש היא שביב של תקווה, אך הכל תלוי במורדים"

בריאיון לערוץ גרמני התייחס נשיא סוריה למצב בארצו והציע אף חנינה ללוחמי האופוזיציה שיניחו את נשקם. ואולם, הוא הבהיר כי יש גבול לסבלנות של כוחותיו להפרות ההסכם

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא סוריה בשאר אסד הבטיח היום (שלישי) למלא את חלקו כדי להבטיח שהפסקת האש השברירית במדינה תחזיק מעמד. בריאיון לערוץ טלוויזיה גרמני הוא הציע "חנינה מלאה" למורדים שיניחו את נשקם.

"נעשה את חלקנו כדי שהכל יחזיק מעמד", אמר לערוץ הציבורי ARD בהתייחסו להסכם שהושג בין ארצות הברית לרוסיה ושנכנס לתוקפו ביום שבת. "נמנעו מלהגיב במטרה לשמור על סיכויי ההסכם לשרוד. זה מה שאנחנו יכולים לעשות, אבל בסופו של דבר יש גבול. הכול תלוי בצד השני", הוסיף.

אסד אמר כי הפסקת הלחימה היא "שביב של תקווה" והציע חנינה ללוחמי האופוזיציה שיסכימו להתפרק מנשקם. "רק הניחו את הנשק, בין אם אתם רוצים להצטרף לתהליך הפוליטי ובין אם אין לכם שום אג'נדה פוליטית, זה לא משנה". לדבריו, "הדבר הכי חשוב עבורי, מבחינה חוקית וחוקתית, הוא שאף אזרח לא יחזיק במכונת ירייה ויפגע באנשים וברכוש. זה הדבר היחיד שאנו מבקשים".

בזמן שתיאר את המצב בסוריה כ"אסון הומניטרי", הדיקטטור הכחיש כי כוחותיו לא מאפשרים אספקת מזון וציוד רפואי לערים שבשליטת המורדים. "איך אנחנו יכולים למנוע מהם להשיג אוכל בזמן שאנחנו לא יכולים למנוע מהם להתחמש?", טען. אתמול, לראשונה מאז תחילת הפסקת האש, העבירו עובדי סיוע אספקה הומניטרית לעיירה מוחמדיית א-שאם, שבפרברי דמשק, המכותרת על ידי כוחות המשטר.

לקריאה נוספת בנושא
מנהיג חיזבאללה לשעבר על המלחמה בסוריה: "הפכנו לשכירי חרב של רוסיה"
הפסקת האש בסוריה: רוסיה מאשימה את טורקיה בהפצצת הכורדים

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון עם העיתון הספרדי "אל פאיס". 21 בפברואר 2016.. רויטרס
מביע אופטימיות זהירה. נשיא סוריה אסד/רויטרס

יותר מ-260 אלף בני אדם נהרגו במהלך המלחמה שהחלה לפני כחמש שנים ועוד מיליונים נעקרו מבתיהם. באו"ם מקווים שההסכם "להפסקת פעולות האיבה" יאפשר להעביר סיוע הומניטרי ל-150 אלף איש החיים באזורים נצורים ברחבי המדינה. בארגון אף רואים בכך הזדמנות לחדש את שיחות השלום, שקרסו בחודש שעבר עוד לפני שהחלו בעקבות המתקפה הנרחבת של המשטר ושל רוסיה בחאלב.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמרו כי יש צורף דחוף ביישום ההסכם וקראו לצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן. לפי הצהרה של הארגון, "הם הסכימו בחשיבות שיש בהתקדמות בו-זמנית ביישום ההסכם ובחזרה למשא ומתן הפוליטי". אתמול אמר שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי כי בזמן שיש מאמצים לעקוב אחרי הטענות להפרות של ההסכם, אין עדות בשלב זה לכך שהן עלול לפגוע בתהליך השלום השברירי.

ההסכם אינו כולל את ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ואת ג'בהת א-נוסרה. אסד ומוסקבה הבהירו כי הם ימשיכו לתקוף את הארגונים הקיצוניים. ואולם, האופוזיציה "המתונה" הנתמכת בידי ערב הסעודית טוענת כי בשל העובדה שחלק מלוחמיה פועלים באזורים מסוימים בסמיכות ללוחמי ג'בהת א-נוסרה, גם הם ישמשו מטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully