וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רעל הג'יהאד" בגבול: האיום הגובר של בתי הספר הקיצוניים בגולן הסורי

10.8.2016 / 0:52

ברקע הלחימה בדרום הרמה ובמרכזה, שוררת מתיחות בין התושבים המקומיים לארגוני הג'יהאד. "המדרסות", בתי הספר המחנכים ילדים למלחמת דת, מלבים את גובה הלהבות. בתגובה, מנסים בצה"ל לחזק את הקשר עם האוכלוסייה המקומית ובוחנים הקמת מנהלת תיאום מיוחדת

צלמים זמניים מורשים

בשבועות האחרונים החל צבא סוריה להגביר את קצב הלחימה נגד המורדים וארגוני הג'יהאד העולמי בדרום רמת הגולן ובמרכזה. הדי פגזי הארטילריה של כוחות אסד, שנשמעים תדיר באזור, מצטרפים לקולות הלחימה המתנהלת באופן רציף בין ארגון הג'יהאד שוהדא אל-ירמוכ? בדרום הרמה לג'בהת פתח א-שאם במרכזה. ברקע לחימה זו שוררת בשטח מתיחות בין המורדים המקומיים בכפרים לבין ארגוני הג'יהאד.

אף שהמקומיים מבינים היטב כי האויב העיקרי כיום הוא צבאו של אסד, במבט ליום שאחרי מפלתו האפשרית, הם ייאלצו להיאבק על עצמאותם מול ארגוני הג'יהאד שפועלים מתוכם. בעוד חלקם נוהג בהם בשלב זה בכבוד, מרביתם מגייסים בכוח את ילדיהם ללחימה – לעתים תמורת כסף ושקט. ישנם אף מקרים שבהם אנשי הג'יהאד כופים עליהם את האסלאם הקיצוני.

אחת התופעות הקיצוניות שהתפתחו בשנים האחרונות ברמת הגולן הסורית באזורים שבשליטת ארגוני הג'יהאד היא ה"מדרסה" האסלאמיסטית, בית ספר להפצת האסלאם הקיצוני, שמשלב חינוך ללחימה ולשימוש בנשק. מודל ה"מדרסה" הועתק מאזורים אסלאמיסטיים באפגניסטן ובסומליה, והוא נועד כדי לגדל דור צעיר של טרוריסטים מגיל ארבע-חמש.

עוד בוואלה! NEWS:
לקראת אזכרה לציון שנתיים לנפילת גולדין: "אף שר לא מצא זמן לכבד"
"מי רוצה להיות שהיד": כך מזהים בשב"כ את המחבל הבודד הבא
בפעם השלישית: יחידת דובדבן תקבל צל"ש מהרמטכ"ל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דור צעיר של טרוריסטים. ילדים לומדים ב"מדרסה" בקוניטרה שבגולן הסורי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרבית התושבים באזור מתנגדים לרעיון הקיצוני, אך בחלק מהמקומות הקמת ה"מדרסות" נעשית בכפייה. התופעה החלה לפני חמש שנים בהובלת ארגון שוהדא אל-ירמוכ, הקרוב יותר ל"מדינה האסלאמית" (דאעש), וג'בהת פתח א-שאם, הקרוב יותר באידאולוגיה לאל-קעאדה. ב"מדרסות" מתחנכים הילדים מגיל ארבע על דרך הג'יהאד העולמי. כעבור חמש שנות מלחמה, בוגרי ה"מדרסות", שכיום בני תשע, יאחזו בעוד שלוש שנים בנשק וייצאו להילחם.

בצה"ל יש מי שמכנה את התהליך "רעל הג'יהאד העולמי". בצה"ל נערכו לשינויים בגבול הסורי עוד בתקופת הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל בני גנץ, שהקים את אוגדת הבשן, האחראית להגנה על המרחב. בנוסף לכך, פיקוד צפון בסיוע זרוע היבשה ייסד את פרויקט המר"ס (מערכת רבת סנסורים) של חיל האיסוף הקרבי כדי לאסוף מידע על קו הגבול ולהעביר התרעות מדויקות בזמן אמת, וכן לגבש מחקר על השתנות הגזרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אפשרות שנבדקת: הקמת נציגות של מפקדת תיאום וקישור בגבול סוריה

בשלב זה רמת הנפיצות בין ארגוני הג'יהאד לצה"ל היא נמוכה ביותר. מרבית הירי שפוגע בשטח ישראל הוא תוצאה של פגזים הזולגים מלחימה בין ארגוני הג'יהאד השונים או מלחימתם בצבא הסורי. רמת ההרתעה של צה"ל מוגדרת כגבוהה במיוחד מאחר שכל חריגה נענית בתקיפה של מקור הירי בשטח הסורי. יחד עם זאת, צה"ל מקיים קשר רציף עם האוכלוסייה המקומית הסורית ומלבד טיפול בפצועים ובחולים בקו הגבול, שבמקרים דחופים מפונים לבתי החולים בישראל, מועבר לשטח הסורי ציוד הומניטרי על ידי ארגוני סיוע בינלאומיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מצטרפים ל"מדרסה" ממצוקה כלכלית חריפה. בית ספר בקוניטרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בצה"ל מתנהל בחודש האחרון שיח על האפשרות להקים נציגות קבועה של מפקדת תיאום וקישור (מת"ק), בדומה לפעילות בגבול רצועת עזה ויהודה ושומרון, שתטפל בסוגיות אזרחיות הומניטריות על הגבול. מפקדה כזו תחזק את הקשר בין מדינת ישראל לאוכלוסייה המקומית וייתכן שתמנע מהמקומיים לחבור לארגוני הג'יהאד, שחלקם עושה זאת כתוצאה ממצוקה כלכלית חריפה. בדובר צה"ל סירבו להתייחס לכוונה להקים נציגות מת"ק בפיקוד צפון.

(עדכון ראשון: 21:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully