וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי רוצה להיות שהיד": כך מזהים בשב"כ את המחבל הבודד הבא

8.8.2016 / 8:00

עם תחילת גל הטרור ניסו בשב"כ להבין כיצד ניתן להפיק מהמידע הרב שבהישג ידו התרעות ממוקדות על המחבלים הבודדים. מה שנראה בתחילה בלתי אפשרי הניב מערכת שהובילה למעצר 300 חשודים - והוריד את כמות הפיגועים

צילום: דובר צה"ל

(בווידאו: צה"ל ושב"כ עצרו את החולייה שרצחה את מיכאל מרק)

עם התפרצות גל הטרור באוקטובר 2015, כשהזוג הנקין נרצח בצפון השומרון, הפך איתור המפגעים הבודדים שקמים בבוקר אחד ומחליטים לרצוח יהודים למוקד העשייה המבצעית של מערכת הביטחון. בדיון משמעותי אחד שהתקיים בשב"כ הבינו אנשי ה-IT (מערכות המידע) של הארגון כי עליהם למצות את המידע המודיעיני הרב שמצטבר בידיהם לכדי התרעה ממוקדת על מחבל בודד עם סכין.

לכאורה נראה כי מדובר בבקשה שלא יהיה לה מענה, אך המציאות הוכיחה שהדבר דווקא אפשרי. מהר מאוד הצליחו אנשי שב"כ, יחד עם אנשי השטח, להרכיב כמה אלגוריתמים שיידעו לסמן מחבלים פוטנציאליים שמתכוונים לדקור ישראלים, או בשפת אנשי השטח: "מי רוצה להיות שהיד". ככל שחלף הזמן, האלגוריתמים שמיצו את הררי המידע לכדי התרעות ממוקדות השתכללו והפכו לכלי יעיל.

לקריאה נוספת:
אישום: למד ביוטיוב איך להכין מטען וניסה לפוצץ את הרכבת הקלה
"פיגוע גדול נמנע": פלסטיני נעצר עם מטעני צינור במרכז ירושלים
המחבל שביצע את הפיגוע בבניין פנורמה בתל אביב הורשע ברצח שני ישראלים

חיילי צה"ל לאחר חיסול מחבל שניסה לבצע פיגוע דקירה בעיר חברון. יותם רונן
מחבל שיסה לבצע פיגוע דקירה בחברון חוסל, אוקטובר 2015/יותם רונן

מנתוני מערכת הביטחון עולה כי מאז אוקטובר הצליחו אנשי שב"כ לאתר בים המידע 1,200 פלסטינים חשודים. חלקם קיבל שיחת אזהרה בטלפון מאנשי המנהל האזרחי ואם מדובר היה בקטינים, שוחחו עם הוריהם.

אחרים זומנו לשיחת הבהרה במשרדי המנהל האזרחי הקרובה למקום מגוריהם והיתר נעצרו בזמן אמת מחשש שהם עלולים לבצע פיגוע בטווח הזמן המידי או כאלה שהראיות שנאספו נגדם לא הותירו מקום לספק כי זה רק עניין של זמן עד שיבצעו פיגוע.

בשב"כ לא הסתפקו רק באמירות שנכתבו ברשת לגבי הכוונה לבצע פיגוע אלא הסתמכו בהחלטות על נתונים נוספים. מתוך 1,200 פלסטינים שאותרו, נעצרו 300 שגילם הממוצע הוא 20.

למרות הירידה בכמות הפיגועים המעצרים נמשכים

בחודש פברואר החל המאמץ של השב"כ, בשילוב פעילות צה"ל, לתת את אותותיו. מספר הפיגועים פחת ועמם גם הפרות הסדר האלימות. במערכת הביטחון כינו את הפעולות שביצעו בשב"כ "חוכמה מודיעינית", שכללה כריית מידע, עיבוד, ניתוח והפקת התרעות. למרות הירידה בפיגועי הדקירה, נמשכים המעצרים הרחבים בגדה המערבית כדי להוריד את הרף עוד יותר, וללכוד גם תשתיות ממוסדות של ארגוני הטרור.

1,730 פלסטינים חשודים נעצרו מתחילת השנה ברחבי הגדה, זאת לעומת 2,900 בשנת 2015 כולה. על פי ההערכה, עד סוף השנה הנוכחית יעלה מספר העצורים לעומת אשתקד. כמו כן, בשנת 2015 נעצרו 70 חוליות חמאס מקומיות, לעומת 55 מתחילת שנת 2016.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתוני מערכת הביטחון מעידים כי 112 פלסטינים מיהודה ושומרון ביצעו פיגועי דקירה, 63 מהם מחבלים בודדים. בנוסף, 49 פעלו בזוגות או בשלשות ושני שלישים מהמפגעים היו גברים. מניתוח הנתונים במערכת הביטחון עולה כי הסיבות להמשך הפיגועים היו השיח סביב הר הבית והחשש ברחוב הפלסטיני משינוי הסטטוס קוו והאדרת השהידים שקידמו את תופעת החקיינות. נתון נוסף שעלה מהחקירות הוא אי החזרת גופות המחבלים, החלטה שרירה וקיימת בהנחיית הדרג המדיני, שמתסיסה את השטח ומסייעת בהאדרת המחבלים.

עוד התברר כי מרבית המחבלים הבודדים מגיעים מאזור הדרומי של אוגדת יהודה ושומרון שמוגדר אלים במיוחד, לעומת האזור הצפוני המוגדר פחות אלים בשל כמה סיבות ובהן מיעוט התנחלויות וחיכוך נמוך עם אזרחים ישראלים בצפון האוגדה, וכן אזורי התעשייה המהווים עוגנים כלכליים שמסייעים לרווחת הפלסטינים. זאת בניגוד לאזור הדרומי שבו ממוקמת העיר חברון שהפכה למוקד טרור ובראשם שתי החמולות אבו סנינה וקוואסמה, והקרבה להר הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully