וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגן כוח בלב איסטנבול: 3 מיליון בעצרת תמיכה ענקית בארדואן

להערכת הרשויות, מיליונים נענו לקריאת הנשיא להגיע לעצרת "תמיכה בדמוקרטיה", לאחר ניסיון ההפיכה. הוא קרא להשבת עונש המוות, "ולהעניש את המורדים במסגרת החוק". ראש הממשלה: "פתהוללה גולן ישלם על מה שעשה"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

כשלושה מיליון בני אדם התכנסו אתמול (ראשון) במרכז איסטנבול, לאחר שנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן קרא לאזרחים להגיע לעצרת "תמיכה בדמוקרטיה ובשהידים", תחת הכותרת "טורקיה מאוחדת". מפגן התמיכה המרשים בשלטון הטורקי, לאחר ניסיון ההפיכה הכושל במדינה בסוף החודש שעבר, תואר כהפגנה הגדולה ביותר במדינה לפחות בשנים האחרונות. עם זאת, הערכת הרשויות בנוגע למספר המשתתפים עשויה להיות מוגזמת. עצרות נוספות נערכות באנקרה, באדנה, ובערים נוספות ברחבי המדינה.

העצרת המרכזית ביניקאפי שבמרכז העיר הגדולה בטורקיה, מגיעה בתום כשלושה שבועות של הפגנות ליליות קבועות במרכזי הערים. המפגינים נשאו דגלי טורקיה, ושלטים רבים המביעים תמיכה בארדואן וקוראים בגנותו של יריבו של הנשיא, איש הדת פתהוללה גולן. "אתה מתנה מהאל, ארדואן", נכתב על אחד מהשלטים, בעוד שלט נוסף הכריז: "הורה לנו למות – ונעשה זאת". שלטים אחרים קראו למותו של גולן, שהואשם על ידי רשויות באחריות למרד בשורות הצבא.

עוד בוואלה! NEWS:
באירופה מחריפים את הטון כלפי ארדואן: "פועל כמו המפלגה הנאצית"
גל הטיהורים מגיע לספורט: טורקיה הדיחה 105 שופטי כדורגל
"המטרה של כולם": פליט סורי הומו נמצא ערוף ראש באיסטנבול

עצרת תמיכה בנשיא תורכיה רג'פ טאיפ ארדואן, איסטנבול, תורכיה. אוגוסט 2016. AP
"זה החירות שלנו, או המוות". מפגינים באיסטנבול, היום/AP
ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים ורעייתו בעצרת תמיכה בשלטון, איסטנבול, 7 באוגוסט 2016. רויטרס
ראש הממשלה בינאלי יילדרים ורעייתו סמיחה, היום באיסטנבול/רויטרס

הפרסומים לקראת העצרת כללו דמות של אזרח עומד מול טנק, כשידיו מורמות, בהתייחסות לתמונות מליל ההפיכה, שבמהלכו תומכי ארדואן בלמו בגופם את התקדמות המורדים משורות הצבא. "הניצחון הוא של הדמוקרטיה, הכיכרות הם של האנשים", נכתב בפרסומים שהופצו ברחובות ובתאי דואר, שציינו כי התחבורה הציבורית למקום העצרת יהיה בחינם.

"אנחנו כאן כדי להראות שהדגלים האלה לא ירדו, הקריאה לתפילה לא תושתק והמדינה שלנו לא תפולג", טען האג'י מחמט הלילולו, עובד ממשלתי בן 46, שהגיע לעצרת מהעיר אורדו, שלחוף הים השחור. בעוד הוא מניף דגל טורקיה וחובש כובע תואם, הוא הוסיף: "זה משהו מעבר לפוליטיקה – זה החירות שלנו, או המוות".

ארדואן הבטיח לאזרחים לנטרל את רשת התמיכה בגולן, שחי בארצות הברית בשנים האחרונות. מאז ניסיון ההפיכה, הוא הכריז על מצב חירום במדינה ועל רפורמות רבות בעיקר בשורות כוחות הביטחון, והביא להדחתם ולמעצרם של עשרות אלפי חיילים, שוטרים, מורים, עיתונאים, שופטים ואזרחים נוספים. גולן הכחיש כל קשר לניסיון ההפיכה.

נשיט טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בעצרת תמיכה בשלטון, איסטנבול, 7 באוגוסט 2016. רויטרס
"להגן על המדינה מנגיפים". ארדואן ורעייתו מברכים את המפגינים באיסטנבול, הערב/רויטרס

ארדואן עצמו לא היה אמור להשתתף בעצרת, אולם הגיע למקום שעה קלה לאחר תחחילת האירוע. בדבריו, הוא שב והכריז כי יאשר את השבת עונש המוות, אם הפרלמנט יצביע בעד זאת. "אומרים שבאיחוד האירופי אין עונש מוות", טען. "אבל מה עם ארצות הברית? לארצות הברית יש, ליפן יש, לסין יש. איך זה שלכל המדינות האלה יש עונש מוות?". כמו כן, הבטיח ארדואן "לחשוף ולהעניש את חברי ארגון הטרור של גולן בהתאם לחוק", וקרא להמשיך "להגן על המדינה מנגיפים שכאלה".

הוא הודה לאזרחים שיצאו לרחובות בליל ההפיכה, והוסיף: "נלחמנו נגד ארגון הטרור, והצלנו את המדינה מידיו של ארגון הטרור של פתהוללה גולן". לדבריו, "ב-15 ביולי נלחמנו שוב למען עתידנו ועצמאותנו. מאות בני אדם מילאו את הרחובות, חלקם לצערנו נהרגו, והם ייזכרו לעד. הדהמנו את העולם".

גם מנהיגי דת מוסלמים בכירים וכמה מחברי הקהילה היהודית באיסטנבול, כולל הרב הראשי של טורקיה יצחק חליווה, משתתפים באירוע. העצרת נפתחה בהקראת פסוקי קוראן ובדברים מפיו של ראש המועצה לענייני דת, איש הדת מחמט גורמז.

עצרת תמיכה בנשיא תורכיה רג'פ טאיפ ארדואן, איסטנבול, תורכיה. אוגוסט 2016. AP
"הורה לנו למות – ונעשה זאת". מפגינים באיסטנבול, היום/AP
מנהיג מפלגת CHP כמאל קיליצ'דרולו בעצרת תמיכה בשלטון, איסטנבול, טורקיה, 7 באוגוסט 2016. רויטרס
גם האופוזיציה התייצבה לצד ארדואן. מנהיג מפלגת CHP קיליצ'דרולו, היום באיסטנבול/רויטרס

במהלך העצרת נאמו ראשי מפלגות האופוזיציה הגדולות, CHP ו-MHP, כמו גם הרמטכ"ל הולוסי אקאר וראש הממשלה בינאלי יילדרים. מפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית HDP, היחידה מבין המפלגות המיוצגות בפרלמנט שמנהיגיה לא ינכחו בעצרת, טענה כי כלל לא הוזמנה לאירוע.

ראש הממשלה בינאלי יילדרים כינה את ניסיון ההפיכה "האיום הגדול ביותר לטורקיה במאה האחרונה", ופנה לתומכיו: "אתם עושים היסטוריה. נרים את ראשינו". לדבריו, "היום ביניקאפי אנחנו מחיים את רוח האחדות והאחווה". יילדרים תיאר את ניסיון ההפיכה כ"מלחמת עצמאות שנייה", ושיבח את אומץ האזרחים "שהיו מוכנים למות". לדבריו, הודות להרוגים, "אנחנו יכולים לחיות כעת בגאווה ובאחדות, כולנו יחד".

עצרת תמיכה בנשיא תורכיה רג'פ טאיפ ארדואן, איסטנבול, תורכיה. אוגוסט 2016. AP
"מלחמת עצמאות שנייה". ההפגנה באיסטנבול, היום/AP

"מי שהתחזו לחיילים טורקים רצו להשמיד אלינו, אבל האל מבטיח שמעז יצא מתוק. מה שלא הורג אותנו מחשל אותנו", הוסיף ראש הממשלה. "15 ביולי הוא התאריך שבו הבסנו את הנגיף. אנחנו עכשיו נקיים", הבהיר יילדרים, שהבטיח לקדם את הכלכלה ואת מעמדה של טורקיה. כמו כן, הוא הבטיח כי פתהוללה גולן יוסגר לידי טורקיה ו"ישלם על מה שעשה".

דבלט בהצ'לי, מנהיג מפלגת MHP, הודה לאזרחים על "שעמדו נגד אלה שניסו להזיק לנו ולהשמיד את המדינה". הוא תיאר את הגורמים המקושרים לגולן כ"סרטן שיש להיפטר ממנו", וטען כי כי מי שתכנן את המרד "לא רוצה לראות את המדינה שלנו ממשיכה להתקיים". הוא הוסיף: "הם שכחו דבר אחד, הכוח הנעלה של העם הטורקי. ב-15 היולי, רצון העם עמד נגד הטנקים והעם ניצח".

"ניסיון ההפיכה של ה-15 ביולי נתן לנו הזדמנות להתאחד כאומה", קרא מנהיג מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, CHP, כמאל קיליצ'דרולו. לדבריו, "עלינו לקחת בעלות על הדמוקרטיה. ניסיון ההפיכה הוכיח שוב כמה הדמוקרטיה חשובה". הוא הציג תכנית של 12 נקודות לרפורמה במדינה, שבמסגרתה ביקש "לשמר את הערכים המייסדים של הרפובליקה", ו"להרחיק את הפוליטיקה מהמסגדים, מבתי המשפט ומשורות הצבא".

שר החוץ: "כל הכיכרות מאוחדים"

לדבריו, ניסיון ההפיכה הוא "לקח לכל הפוליטיקאים, כולל אני. אנחנו חייבים למצוא דרכים להתמודד עם זה". קיליצ'דרולו הדגיש כי "הצדק הוא הבסיס" להתקדמות המדינה, ודרש מעמיתיו "לוודא שאף אחד אינו מופלה. אם הנשים במדינה מחייכות, זאת מדינה שמחה". הוא סיכם: "זאת חובתנו. עלינו לפעול יחד, ולמלא את האחריות שלנו".

רמטכ"ל צבא טורקיה הולוסי אקאר, שנלקח בן ערובה במהלך ניסיון ההפיכה שביצעו חיילים שהיו תחת פיקודו, קרא לקהל: "תודה, אני גאה בכם". הוא התקבל בתשואות רמות ובקריאות תמיכה. "ב-15 ביולי כל המוסדות והארגונים של מדינתנו התאחדו, והיו נתונים לניסיון על ידי הרשעים שחדרו לכוחות הצבא", הוסיף אקאר. "הם ביישו אותנו, והם פגעו בהיסטוריה המפוארת של הצבא הטורקי". הוא תיאר את המרד "בגידה בכוחות המזוינים", והבהיר: "הם יוענשו באופן החמור ביותר, אל תטעו".

(עדכון ראשון: 17:29)

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ורעייתו בעצרת תמיכה בשלטון, איסטנבול, 7 באוגוסט 2016. רויטרס
רג'פ טייפ ארדואן ורעייתו אמינה, היום באיסטנבול/רויטרס
נשיט טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בעצרת תמיכה בשלטון, איסטנבול, 7 באוגוסט 2016. רויטרס
הנשיא ארדואן מברך מפגין, היום/רויטרס
עצרת תמיכה בנשיא תורכיה רג'פ טאיפ ארדואן, איסטנבול, תורכיה. אוגוסט 2016. AP
ההפגנה באיסטנבול, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully