וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האזרח צריך שלא יכתיבו לו במה לצפות": סערה במליאה

3.8.2016 / 12:43

בדיון לזכר זאב ז'בוטינסקי, שנערך בשיאו של שבוע סוער מבחינה פוליטית, פרצה מהומה שעסקה בשוק התקשורת במדינה. נתניהו: "הגיוון הוא צורך של הדמוקרטיה". הרצוג השיב לו: "כולנו בעד פתיחת השוק לתחרות, בתנאי שאתה לא תנהל את הקומיסרים ששולטים בתקשורת"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

דיון מיוחד של מליאת הכנסת לציון יום זאב ז'בוטינסקי נערך היום (רביעי) לזכרו של המנהיג הציוני שהלך לעולמו בשנת 1940, ומצוין כל שנה בתאריך העברי של מותו. במסגרת הדיון נשאו דברים ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. קיום יום ז'בוטינסקי מעוגן בחוק ז'בוטינסקי, ובו נכתב כי מטרתו היא "להנחיל את חזונו, מורשתו ופועלו של ז'בוטינסקי, לציין את זכרו ולחנך את הדורות הבאים לעיצוב מדינת ישראל, מוסדותיה ויעדיה בהתאם לחזונו".

אלא שבמהלך הדיון התעוררה סערה שאינה קשורה בהכרח למורשתו. ראש הממשלה תקף בדבריו את העיתון "ידיעות אחרונות", והדגיש כי דרושה תחרות בין כלי התקשורת במדינה. אחריו נאם הרצוג וטען כי התנהלות הליכוד מביישת את ההיסטוריה של התנועה הרוויזיוניסטית שהנהיג ז'בוטינסקי. נתניהו חזר לדוכן הנאומים והגיב לדברי יו"ר האופוזיציה. לבסוף שאל אותו מהי עמדתו לגבי תחרות בתקשורת, והרצוג הוסיף שהוא בעדה - אך לא תחת נתניהו כשר התקשורת.

עוד בנושא:
השרה שקד מרגיעה את הרוחות: "אין סיבה שהממשלה לא תשרוד"
נתניהו מגיב לסערה: "פוליטיקאים מנסים לשאת חן בעיני התקשורת"
הרצוג מבהיר: "אני לא נכנס לממשלת נתניהו, הפרק הזה מאחוריי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צריך לאפשר תחרות באמצעי התקשורת". נתניהו בדיון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתניהו תקף בדיון את העיתון שבראשותו של נוני מוזס, ואמר כי "בעבר הייתה שליטה מונוליטית של קבוצה אחת בתקשורת. זה לא רק הצורך של הציבור לגיוון זה צורך של הדמוקרטיה, זה הזכות של האזרח - שלא יכתיבו לו מה הוא שומע, במה הוא צופה". נתניהו הבהיר כי אינו מדבר על השידור הציבורי. "זה סודר - יהיה שידור ציבורי", הדגיש, והבהיר: "אני מדבר על מה שקורה בעיתון אחד שיש לו קו אחד – 'ידיעות אחרונות'. גם ל'ישראל היום' יש קו אחד, וזה לגיטימי – אחד לצד הזה ואחד לצד הזה".

"כותב שם פרשן בכיר", התייחס נתניהו לאמנון אברמוביץ' שפרסם היום טור בנושא התאגיד הציבורי ב"ידיעות אחרונות". "הוא אומר 'עזבו את השידור הציבורי'. הכוונה האמיתית שלו היא לא לאפשר תחרות בערוצי הטלוויזיה המסחריים. אני מודה באשמה, אני רוצה תחרות - אני רוצה גיוון בשידור המסחרי ועל זה מנסים להילחם כאן אנשי האופוזיציה".

"זה אינו פלורליזם, זה אינו ליברליזם, זה לא פאשיזם ולא בולשביזם", קרא ראש הממשלה. "ישראל דמוקרטית, ישראל פתוחה, ישראל מתקדמת, ישראל משגשגת - אבל צריך לאפשר תחרות גם בשיח הציבורי וגם בערוצי התקשורת. ישפוט העם בקלפי, ישלוט העם בשלט - זוהי תורת ז'בוטינסקי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הרצוג: "מה היה חושב ז'בוטינסקי על המאמצים לסתום פיות?"

הרצוג עלה לנאום אחרי נתניהו. "יש משפט שאומר שכשאנשים קטנים מטילים צל גדול זה סימן שהשמש שוקעת, ואני תוהה מה היה חושב ז'בוטינסקי היום על העובדה שמפלגת הליכוד, זו המתיימרת להיות ממשיכת דרכו, קולטת לתוכה את 'הצל' – אותו פאשיסט ישראלי גזען ואלים, אותו צלם בהיכל המאיים לחרב את חזונו?", שאל יו"ר האופוזיציה.

"אני תוהה מה היה חושב ז'בוטינסקי המסאי והמחזאי בעל העט החדה והשנונה, על פעולות הממשלה להצר את חופש הביטוי והיצירה בתיאטרון ובקולנוע? פגיעה בציפור הנפש על ידי ממשלה בראשות הליכוד? מה היה חושב על קומיסרית תרבות בדמות שרת תרבות הנוכחית, הסותמת את פיותיהם של כל מי שחושב אחרת ממנה ברוח וביצירה?", הוסיף לתהות.

הרצוג הפנה חצי ביקורת לעבר השר יריב לוין, ושאל: "מה היה חושב ז'בוטינסקי על שר בכיר בליכוד שמטיח באופן עקבי בליסטראות בבית המשפט העליון, ומכנה את שופטיו בכינויי גנאי בלתי נסבלים". עוד הוסיף: "אני תוהה מה היה חושב ז'בוטינסקי על המאמצים שלך, מר נתניהו, לסתום פיות ולמנוע דיון וביקורת לגיטימית בתקשורת ובעיתונות, או לבקר את החלטותיך, כמו למשל ב'צוק איתן'?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השיב מתקפה. הרצוג בדיון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתניהו עלה בחזרה לדוכן הנאומים לאחר דבריו של הרצוג, והשיב לו. "אני חושב שמעניין לראות שההתקפות על ז'בוטינסקי ועל בגין ועל תנועתי היו כה חריפות - אז את העבר מוחקים אבל את מורשת ההכפשה ממשיכים. לא שמעתי את עמידתך על אמירתו של ראש עיריית נצרת שמספר שאבו מאזן התקשר אליו, כדי לגייס מצביעים ביום הבחירות", השיב מתקפה. "אל תעצרו את נשימתכם לשמע גינויים מהשמאל. אני עומד מאחורי המילים שאמרתי אבל גם מאחורי המעשים שאנחנו עושים (כלפי הציבור הערבי – ט"ש)".

בסיום דבריו הפנה נתניהו שאלה להרצוג: "מה תהיה עמדתך לפתיחת ערוצי הטלוויזיה המסחריים לתחרות? כי שמעתי שזה איום על הדמוקרטיה".

הרצוג התייחס לשאלת נתניהו, והבהיר: "כולנו בעד פתיחת שוק התקשורת לתחרות, בתנאי אחד - שראש הממשלה לא יהיה שר התקשורת, שאתה לא תנהל את הקומיסרים ששולטים בתקשורת, ולא תשלח את שרת התרבות ופקידים וח"כים ושרים לסתום פיות. זאת המציאות האמיתית"

.

בנימין נתניהו בדיון בכנסת, 3 באוגוסט 2016. ערוץ הכנסת
"את העבר מוחקים ואת ההכפשות ממשיכים". נתניהו בדיון, היום/ערוץ הכנסת

השר להגנת הסביבה ולירושלים, זאב אלקין, התייחס בתום הדיון לדבריו של הרצוג במליאה. "דבר גדול קרה היום, כשיו"ר מפלגת העבודה הודיע בכנסת שמפלגת העבודה רואה את עצמה ממשיכת דרכו של ז'בוטינסקי. הגיע היום שבו מנהיג המחנה הסוציאליסטי הרים דגל לבן וקיבל את נכונות הדרך של הציונות הרוויזיוניסטית. בטח בן גוריון התהפך בקברו היום", עקץ את הרצוג.

המתיחות הפוליטית הורגשה מתחילת השבוע

הדיון התקיים על רקע המתיחות הפוליטית שהורגשה ביתר שאת מתחילת השבוע. ביום ראשון תקף השר לביטחון הפנים גלעד ארדן את יוזמתו של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, שפורסמה לראשונה בוואלה! NEWS, ולפיה יש לבטל את הקמת התאגיד הציבורי ולהמשיך את הפעלת רשות השידור. מאוחר יותר באותה היום ניצת ויכוח סוער בישיבת הממשלה בבואה לדון בהצעת החוק הדוחה את עליית שידורי התאגיד לתקופה שבין ינואר לאפריל 2017. בתום הישיבה אושרה הדחייה.

ארבעה שרים נמנעו מתמיכה בחוק: השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שהוביל את החקיקה לסגירת רשות השידור בקדנציה הקודמת כשר התקשורת; השרה גילה גמליאל; והשרים נפתלי בנט ואיילת שקד מהבית היהודי. ביום שלישי בלילה אושרה הדחייה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.


(עדכון ראשון: 12:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully