וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשם הבן: המשפחה המוסלמית שרבה עם טראמפ – וריגשה את אמריקה

1.8.2016 / 12:20

משפחת חאן, שהיגרה לפני עשרות שנים לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות מפקיסטן, לא שיערה שתיכנס ללב השיח במרוץ לנשיאות. מות הבן הומאיון בשירות הצבא האמריקני בעיראק סימל עבורה סגירת מעגל: "אלה הערכים שרצינו לאמץ. לא ערכי דת, ערכים הומניים"

צילום: רויטרס

ועידת המפלגה הדמוקרטית ננעלה אמנם לפני שלושה ימים, אך היא עדיין מעסיקה את התקשורת בארצות הברית. העיסוק אינו בנאומיהם של ברק ומישל אובמה, וגם לא באלו של הילרי וביל קלינטון, אלא בנאומו של חיזר חאן, אמריקני מוסלמי, שהפציע בין דברי קארים עבדול ג'אבר לאלה של צ'לסי קלינטון. היה זה נאום קצר ונוקב, שבו ביקר חאן את הצעתו של טראמפ לאסור על כניסת מוסלמים לארצות הברית, וסיפר על החוויה האישית שלו כאב שכול שבנו נהרג במלחמת עיראק.

בשיאו של הנאום, נופף האב בעותק של החוקה האמריקנית, ואמר לטראמפ בהתייחס להצעה השנויה במחלוקת, "אם אתה לא מכיר את החוקה, אני מוכן להלוות לך את העותק שלי". הנאום הפך ויראלי, ולמעשה השתלט על השיח הפוליטי בארצות הברית בשלושת הימים שחלפו מאז. לפי סוכנות הידיעות אי-פי, ביום שבת זינקו מכירות החוקה האמריקנית והגיעו עד רשימת רבי המכר של אמזון, כאחד מעשרת הספרים הנמכרים ביותר.

אבל לא רק עצם הנאום שנשא חאן ריתק את התקשורת בארצות הברית, אלא גם סיפורו המשפחתי. חיזר חאן נולד וגדל בפקיסטן. בשלב מסוים, כך לפי כתבה מהשנה שעברה באתר vocativ, עבר לגור באיחוד האמירויות, שם גם נולד בנו, הומאיון, שנהרג מאוחר יותר במלחמה בעיראק. ב-1980 החליטה המשפחה לעבור לארצות הברית. לפי עיתון ה"סן פרנסיסקו כרוניקל", חאן סיים לימודי תואר שני במשפטים באוניברסיטת הרווארד היוקרתית, ומאז הוא עובד כעורך דין.

לקריאה נוספת:
אם החייל המוסלמי: "טראמפ בור, הוא לא יודע על מה הוא מדבר"
טראמפ על האב המוסלמי השכול שיצא נגדו: אשתו לא קיבלה רשות לדבר
"טראמפ לא הקריב דבר": האב המוסלמי השכול שסחף את באי הוועידה

חיזר חאן, מוסלמי ששכל את בנו במלחמה בעיראק, במהלך נאומו בוועידה הדמוקרטית, יולי 2016. רויטרס
מכירות החוקה זינקו. חאן ואשתו בוועידה הדמוקרטית/רויטרס

אחרי שהאב סיים את לימודיו, השתקעה המשפחה בסילבר ספרינג שבמרילנד, פרבר יוקרתי של וושינגטון הבירה. "החלטנו לעזוב את פקיסטן, שהייתה תחת משטר צבאי באותו הזמן ולעבור בסוף שנות ה-70 לארצות הברית כי חיפשנו יותר חופש והזדמנויות", סיפר חאן בריאיון משנת 2005 לעיתון "וושינגטון פוסט". "זה נשמע כמו קלישאה, אבל זה מה שהיה", הוא הוסיף.

באותו ריאיון מלפני יותר מעשור, שנערך זמן קצר לאחר מותו של בנו, סיפר חאן כי בנו הומאיון שימש בתיכון מאמן שחייה של ילדים עם מוגבלויות. מגיל צעיר הוא התעניין בכתביו של תומס ג'פרסון, והאב נהג לקחת את שלושת ילדיו לאנדרטה לזכרו בוושינגטון הבירה. גם כשביקש להתקבל ללימודים באוניברסיטת וירג'יניה, הוא בחר במכתב הקבלה שלו לצטט קטע פרי עטו המדבר על חירות האדם.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
טראמפ נשא נאום ניצחון בתום הוועידה: "אשיב את החוק והסדר לארצות הברית". רויטרס
"מוכן להלוות עותק מהחוקה". חאן אמר על טראמפ/רויטרס

בשנת 2000, עם סיום לימודי התואר הראשון, בישר הומאיון לאביו כי החליט להצטרף לצבא, לתכנית מיוחדת המשלבת לימודים ושירות צבאי בקצונה. "הוא אמר שזה יהיה הדבר הטבעי והנכון לעשות", סיפר חאן לעיתון. "הוא הרגיש שהתכנית הזו תהפוך אותו לאדם שלם יותר. הוא רצה לתרום בחזרה".

צעק לחבריו לתפוס מחסה - ואז אירע הפיצוץ

"אנחנו עדיין תוהים מה גרם לו לצעוד לעבר הרכב. אולי זו הנקודה שבה כל הערכים, השירות למדינה, כל הדברים שהוא למד, באו לידי ביטוי"

אחרי ארבע שנים בצבא, בעוד הומאיון התכונן להתחיל בלימודי משפטים, נקרא לשוב לשירות בעיראק. ב-9 ביוני 2004, ארבעה חודשים אחרי שהגיע לעיראק, זיהה סרן הומאיון רכב דוהר באופן חשוד בסמוך לנקודת הבידוק. הוא ניגש לרכב, הורה לנהג לעצור, צעק לחבריו לתפוס מחסה, ואז אירע הפיצוץ. הוא היה בן 27 במותו.

לפי אתר vocativ, חאן היה אחד מבין 14 אמריקנים מוסלמים שמתו בצבא האמריקני מאז פיגועי 11 בספטמבר. לאחר מותו, הוענקו למשפחתו שני עיטורים בגין התנהלות בנם באותו מקרה: כוכב הארד והלב הסגול. "אנחנו עדיין תוהים מה גרם לו לצעוד לעבר הרכב", אמר אביו לאתר. "אולי זו הנקודה שבה כל הערכים, השירות למדינה, כל הדברים שהוא למד, באו לידי ביטוי. אלה עשרה צעדים שהוכיחו לנו שלא עשינו טעות כשעברנו לארצות הברית. אלה הערכים שרצינו לאמץ. לא ערכי דת, ערכים הומניים", אמר.

האב המוסלמי השכול חיזר חאן ורעייתו בוועידה הדמוקרטית, 29 ביולי 2016. רויטרס
"אלה הערכים שרצינו לאמץ. לא ערכי דת, ערכים הומניים". חאן/רויטרס

אחרי מות הבן, החליטו ההורים לעבור לעיר שרלוטסוויל בווירג'יניה כדי להיות קרובים יותר לשני ילדיהם שנותרו בחיים, שלמדו גם הם באותה האוניברסיטה. הם פתחו קרן תרומות על שמו של הומאיון, שנועדה לממן ייעוץ וטיפול נפשי לחיילים, עבודה שאותה מילא הבן באופן לא רשמי בעת שירותו. האב גם סיפר כי הוא ורעייתו נוהגים לפקוד הלוויות של חיילים אחרים בבית הקברות הצבאי בארלינגטון.

פול ראיין: "את ההקרבה של סרן חאן צריך לכבד תמיד"

"גדולתה של אמריקה נבנתה על עקרונות החופש, והיא מוגנת על ידי גברים ונשים לובשי מדים שמגנים עליה"

הנאום של חאן עורר מחדש את הוויכוח בציבור האמריקני בכלל ובמפלגה הרפובליקנית בפרט על הגבלות על כניסת מוסלמים למדינה. יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין, שנודע ביחסיו הקרירים עם טראמפ, פרסם הלילה הצהרה שבה כתב: "גדולתה של אמריקה נבנתה על עקרונות החופש, והיא מוגנת על ידי גברים ונשים לובשי מדים שמגנים עליה. כפי שאמרתי בעבר, מבחן דת כאמצעי כניסה לארצנו לא משקף את הערכים האלה ואני דוחה את הרעיון הזה". ראיין הוסיף כי "מוסלמים אמריקנים רבים שירתו בצבא ארצות הברית והקריבו את חייהם. את ההקרבה של סרן חאן ושל הוריו צריך לכבד תמיד, נקודה".

גם מנהיג הרוב בסנאט, הסנאטור הרפובליקני מיץ' מקונל הפנה כתף קרה לטראמפ, שעורר סערה אחרי שאמר בראיון לרשת ABC שלשום כי הוא תוהה מדוע רזאלה חאן, רעייתו של חיזר, לא נאמה גם היא בוועידה ורק עמדה לצד בעלה. "אולי לא הרשו לה לדבר", אמר.

נאום פול ראיין בוועידה הרפובליקנית בקליבלנד אוהיו 20 יולי 2016. רויטרס, רויטרס
דוחה רעיון של מבחן דת בכניסה לארה"ב. ראיין/רויטרס, רויטרס

בהצהרה שפרסם מקונל נכתב: "כל פטריוט אמריקני צריך להעריך פטריוט שהתנדב להגן עלינו בשירות צבאי. אני מסכים עם משפחת חאן שמניעת כניסה על בסיס דת מנוגדת לערכים האמריקניים".

בניסיון לתקן את הרושם שיצרו דבריו, צייץ טראמפ בחשבון בטוויטר שלו: "סרן חאן, שנהרג לפני 12 שנה היה גיבור. אבל (הדיון, ע"נ) הוא על אסלאם קיצוני ועל החולשה של ה'מנהיגים' שלנו בנוגע אליו". אחר כך הוסיף: "הותקפתי בנבזיות על ידי מר חאן בוועידה הדמוקרטית. אסור לי להגיב? הילרי קלינטון הצביעה בעד המלחמה בעיראק, לא אני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully