וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קיבלנו כסף ואמרנו תודה": הרב פינטו יעיד לטובת עמותה שסייע לה

1.8.2016 / 0:14

הרב, שלפי האישום סייע לעמותת חזון ישעיה ולמנהלה אברהם ישראל לטשטש ראיות, ימסור את גרסתו. בחקירתו טען כי הכסף שאמור היה לשמש נזקקים וניתן לו הוא "מתנה או השקעה שהעביר לי ישראל כדי שאהיה לידו"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: הרב פינטו יוצא לחופשה ראשונה מהכלא לקראת ליל הסדר)

הרב יאשיהו פינטו צפוי להעיד היום (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים במסגרת התיק נגד עמותת חזון ישעיה ומנהלה, אברהם ישראל. הרב פינטו, שלפי כתב האישום העביר למנהל העמותה מידע על החקירה המתנהלת נגדו ואף ניסה לסייע לו לטשטש את הראיות נגדו, ימסור את גרסתו לאישומים. בחקירה שבה נתבקש להסביר את סכומי העתק שקיבל מעמותת חזון ישעיה, לה סייע להתמודד עם החקירה הפלילית שנפתחה נגדה, טען: "זה כמו שעמותה משלמת לזמר שיסייע בגיוס כספים".

"רב רוחני", "יועץ" ו"מנהל בפועל" - בחקירתו של הרב פינטו, הוא מספק כמה תיאורים סותרים בנוגע לתפקיד שמילא בעמותה המואשמת כי גייסה כספים שנועדו לסיוע לנזקקים וניצולי שואה, אך מסרה נתונים כוזבים בנוגע להיקף פעילותה וכמות הנזקקים, כדי להסתיר את השימוש שנעשה לכאורה בכסף.

פינטו, מקורבו של ראש העמותה ומי שהפך בשלב מסוים לאיש החזק בה, נחקר באוגוסט 2012 באזהרה בחשד לעבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שיבוש הליכי חקירה ועבירות לפי חוק הלבנת הון בכל הנוגע לעמותת חזון ישעיה. בסופו של דבר, לא הוגש נגדו כתב אישום בתיק זה, אך בחקירתו שבוצעה אז על ידי רפ"ק דיוויד נודלמן ופקד איתי מילברג, הוא סיפק לחוקרים מידע בנוגע לפעילות העמותה ששימש להגשת כתב אישום נגד אברהם ישראל, שעמד בראש העמותה.

לקריאה נוספת:
חשש בפרקליטות: הרב פינטו יזכה לקיצור עונשו ולא יתייצב למתן עדות
"לימדנו אותו שיעור בחשבון": התרגיל של שב"ס לרב פינטו
גורמים בשב"ס: אנשי הרב פינטו מפעילים לחץ על הנציבה להוציאו לחופשה

גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מחוזי תל אביב מאי 2015. מגד גוזני
"כמו עמותה שמשלמת לזמר או לאדם מכובד שיעזור לגייס כספים". הרב פינטו בשנה שעברה/מגד גוזני

חוקרים: מה התפקיד הרשמי שלך בעמותת חזון ישעיה?

פינטו: רב רוחני שעונה תשובות לשאלות ששואלים.

חוקרים: האם לרב יש תפקיד רשמי בעמותה?

פינטו: לא.

חוקרים: פרט לגבי המעורבות הפעילה שלך בניהול עמותת חזון ישעיה.

פינטו: אף ניהול, שאלות של רב.

"אם אברהם ישראל החליט לתת כהלוואה אנחנו נחזיר לו ואם כהשקעה שיבושם לו"

פינטו אישר שקיבל סכומי כסף גדולים, לפי כתב האישום – 1.1. מיליון דולר, מהעמותה. הכסף הועבר לחשבונה של אשתו, הרבנית דבורה פינטו. את תכליתן של אותן העברות כינה הרב פינטו כ"הלוואה והשקעה" של העמותה והעומד בראשה.

חוקרים: מה הסיבה לקבלת הכסף מאברהם ישראל?

פינטו: זה נרשם כהלוואה ממנו.

חוקרים: למה כתבת הלוואה?

פינטו: ככה עורך הדין ייעץ לי. מדובר בכספים שהתקבלו בבנק דיסקונט בחשבון של הרבנית – אישתי.

חוקרים: איך זה מסתדר שהרב צריך הלוואה מיו"ר עמותה שמטפלת בנזקקים וניצולי שואה?

פינטו: הייתי צריך כסף לעורכי הדין שלי.

חוקרים: מציגים לך מכתב ששלח אברהם ישראל ובו הצהיר כי מדובר ב"תשורה אישית לחשבון של הרב פינטו יאשיהו". מדוע קיבלת תמורה אישית מהעמותה?

פינטו: זו טעות, מדובר בהלוואה.

חוקרים: איך הרב מסביר שמועבר מסמך הנושא את הלוגו של חזון ישעיה והרב אומר שמדובר בטעות?

פינטו: זו מתנה או השקעה שאברהם ישראל העביר אלי כדי שאני אהיה לידו. זה כמו עמותה שמשלמת לזמר או לאדם מכובד שיגיע ויעזור לגייס כספים.

חוקרים: הרב ידע שמדובר בכספי תרומות?

פינטו: אברהם ישראל נתן לנו כסף ואמרנו תודה רבה. עכשיו הוא גם רוצה להעביר לנו כסף. ניקח את זה שם ולא כאן.

חוקרים: האם הרב ידע שהכסף בא מחזון ישעיה?

פינטו: אנו לא זוכרים. עמוק בפנים אנחנו חושבים שכן.

חוקרים: איך אתה לוקח כספים שמיועדים לנזקקים ועושה בהם שימוש אישי?

פינטו: ככה עובדות עמותות כמו הג'וינט. אם אברהם ישראל החליט לתת כהלוואה אנחנו נחזיר לו ואם כהשקעה שיבושם לו.

חוקרים: האם נכון שבפועל אתה מנהל את עמותת חזון ישעיה וכל החלטה מעשית מקבל את אישורך?

פינטו: מלמעלה. מחנוכה האחרון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
1.1. מיליון דולר הועברו מחשבון העמותה לחשבונה. הרבנית דבורה פינטו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ישראל, שייסד את העמותה בשנת 1998, הואשם בדצמבר 2014 בין היתר כי פנה לרב יאשיהו פינטו, מקורבו, לאור החשש כי מעשי התרמית שלו ייחשפו, וביקש ממנו לסייע לו. לפי הנטען בכתב האישום, פינטו סייע לישראל בהדחת חברי עמותת חזון ישעיה, שפעלו לחשיפת התנהלותו הפסולה כעומד בראש העמותה, ובמינוי מקורבים שיאפשרו לטייח את אותה התנהלות.

בהמשך, נודע לשניים כי משטרת ישראל פתחה בחקירה הנוגעת לעמותה בעקבות תלונה שהוגשה אליה, ובעצת פינטו, יצא ישראל מהארץ בתחילת שנת 2012. ישראל שהה בחו"ל עד אפריל של אותה שנה, ובמהלך זמן זה ניסה לפעול לסיכול החקירה. במרץ 2013, בעקבות מידע שהגיע לפינטו וישראל, הם החליטו על העברת סכום של 150 אלף שקלים לדוד סימנטוב, מי ששימש כיד ימינו של ישראל בעמותה וסייע לו לבצע חלק מהמעשים המיוחסים לו. הכסף שימש כ"דמי שתיקה". בחקירתו אישר פינטו כי "לסימנטוב העברנו 42 אלף דולרים לצורך רכישת דירה ועזרה".

פינטו על העברת כסף לחשבונו: "מי שרוצה לתת - נותן"

פינטו אף נשאל בנוגע לשורת העברות בנקאיות שבוצעו מחשבונה של אשתו בסך מאות אלפי דולרים. בין יעדי העברות ניתן למצוא את אחותו של פינטו, את מוסדות שובה ישראל שבראשם עומד הרב עצמו, סוכנות נסיעות ומשרד עורכי דין שבו עובד עו"ד ג'ורג' סטבוליני, לשעבר תובע פדרלי וכיום סניגור פלילי אמריקני בכיר ומוכר שייצג את עמותת חזון ישעיה בהליכים המתנהלים נגדה בארצות הברית. יעדים נוספים הם עמותת חזון ישעיה – זו שהעבירה מלכתחילה את הכספים לחשבונה של הרבנית פינטו ומוסדות שובה ישראל שבראשם עומד פינטו עצמו.

כשנשאל לגבי העברה נוספת שהתבצעה מחשבון עמותת ידידי חזון ישעיה לחשבונה של אשתו, השיב פינטו: "מי שרוצה לתת, נותן". את העברה למוסדות שובה ישראל כינה "רזרבות" או "מל"ח – מלח לשעת חירום".

הרב יאשיהו פינטו נכנס לכלא, 16 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
"אמרתי לאברהם שיפסיק לתת כסף בענייני הבשר". פינטו עם כניסתו לכלא בפברואר האחרון/ראובן קסטרו

במסגרת כתב האישום, ישראל מואשם כי סבסד מכירות של בשר מוזל לאברכים הלומדים בישיבת מיר, וזאת באמצעות כספי תרומות שהיו אמורים לשמש להפעלת בית תמחוי. בסך הכל, שילמה העמותה על בשר בשווי של כשמונה מיליון שקלים, כשסכומים אלו מוצגים כסכומים שהועברו לרכישת בשר עבור ניצולי שואה ונזקקים.

בחקירתו, אמר פינטו כי "ענייני הבשר זו טעות מהיסוד". לדבריו, "אין ארגון אחד של חסד שלא עושה את זה". אולם בהמשך אמר כי הוא התנגד לפעילות בתחום הבשר. "אני אמרתי לו (לישראל – א"ס) שזה אסור כי נראה לנו שזה עניין אפור במיסים וצריך לשאול אנשים שמבינים במיסים אם זה מותר או אסור. ידענו שיעשו בזה מניפולציה ואמרתי לאברהם שיפסיק לתת כסף בענייני הבשר".

ישראל מואשם שסבסד בשר לאברכים הלומדים בישיבת מיר בכסף שאמור היה לשמש להפעלת בית תמחוי

בסוגיית השיבוש, ניסה פינטו לשפוך אור על הקשר בינו לבין ישראל. כך למשל, כשנשאל מדוע הורה לישראל להיכנס לארץ לפני ליל הסדר ולצאת ממנה לאחר חג הפסח, השיב: "כדי שלא תתפוס אותו המשטרה". כשנשאל פינטו לגבי מינוי מקורבים לעמותה – מהלך שלפי כתב האישום שימש כדי לסכל את בדיקת החשדות הנוגעים להתנהלותו של ישראל - הסביר כי אכן פעל למינוי מקורביו, וזאת "כדי שיהיה רוב שלא ייקחו לאברהם ישראל את העמותה".

בימים אלו מרצה הרב פינטו עונש מאסר בגין מעשים שבוצעו בשולי תיק חזון ישעיה. פינטו הורשע כי ניסה לשחד את ניצב אפרים ברכה, אז ראש חטיבת החקירות במטה הארצי במשטרה, והציע לו 200 אלף דולר תמורת מידע על החקירה המתנהלת. בסופו של דבר, חתם פינטו על הסדר עם הפרקליטות והחל לשאת את עונש מאסרו בפברואר 2016. מאז הוא פנה כמה פעמים בבקשה לשחררו ממאסר, בעיקר בגין מצבו הרפואי ומחלת הסרטן שבה הוא חולה. עדותו, שתינתן מחר בבית המשפט המחוזי בירושלים, הוקדמה לבקשת הפרקליטות, שחששה כי מיד עם שחרורו הצפוי בחודש ספטמבר הקרוב הוא יעזוב את ישראל ויטוס לחו"ל.

(עדכון ראשון: 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully