וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוראה בצה"ל: תורמים ואזרחים לא ישתתפו בהכנסת ספרי תורה בבסיסים

31.7.2016 / 15:15

במסמך פנימי שהופץ החודש נכתב כי הביקורים יוקפאו עד להודעה חדשה במטרה "להסדיר את תחום התרומות". רב צבאי: "זו החלטה עצובה, חזרנו לימי הרומאים?". דובר צה"ל: "רוצים לוודא שטקסים יבוצעו במתכונת אחידה"

חיילי צה"ל מתפללים ליד טנק. Eyal Warshavsky, AP
"ההוראה נועדה להסדיר את תחום התרומות והביקורים"/AP, Eyal Warshavsky

צה"ל אוסר על תורמים ואזרחים להשתתף באירועי הכנסת ספרי תורה בכל בסיסיו ברחבי הארץ. במסמך פנימי שהופץ ב-20 ביולי ועליו חתומה סגן-אלוף עינת רץ לוי, ראשת ענף תרומות ורווחה בצה"ל, נכתב כי "תתקיים העמקה ייעודית בנושא, ועד לסיכום המתכונת יוקפאו ביקורים אלו". המסמך נחשף לראשונה ברדיו "קול ברמה" על ידי הפרשן הצבאי מנדי ריזל.

גורם צבאי טען כי מדובר בהחלטה זמנית מתוך "מטרה להסדיר את תחום תרומות וביקורים של תורמים בבסיסים". עם זאת, כן יתאפשרו ביקורי תורמים באירועים "לחיזוק הקשר עם צה"ל" ו"חניכת פרויקטים של תשתיות או אבזורים".

בצה"ל קיימים שלושה סוגים של ביקורים במסגרת פילנתרופית: ביקור תורמים לחיזוק הקשר עם צה"ל, חניכת פרויקטים של תשתיות או אבזורים והכנסת ספרי תורה. מתכונת הביקורים היא אחידה וגורפת – היקף המשתתפים לא עולה על שמונה אנשים, והביקור נמשך שעתיים וכולל סקירה, תצפית, סיור ביחידה, גזירת סרט (אם מדובר בחניכת פרויקט) ועוד. מהמסמך של רע"ן תרומות ורווחה בצה"ל עולה כי הביקורים הוקפאו רק באירועי הכנסת ספר תורה, כאמור, כך שנוצר קושי גדול לקיימם.

לקריאה נוספת:
מרדף אחרי חור קליע: קרב המוחות של הנח"ל עם הרוצח של הרב מרק
היום שאחרי ההסכם: כך נערך צה"ל למלחמה עם דאעש והמורדים בסוריה
שעות של עדויות לא עזרו: אזריה לא הצליח לשכנע את השופטים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההוראה כבר נכנסה לתוקף. מתוך המסמך שהופץ בצה"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההוראה החדשה נכנסה כבר לתוקף. לפני כשבועיים בוטל אירוע הכנסת ספר תורה שהיה אמור להתקיים בבסיס רמון של חיל האוויר בנגב. בני המשפחה התורמת, שעליה נאסר להשתתף באירוע, מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה. לאחר מעורבות של גורמים בכירים בצה"ל הוחלט לקיים את האירוע במתכונת מצומצמת.

רב צבאי אמר בתגובה להוראה כי מדובר בהחלטה מבישה. "בושה וחרפה שביקור תורמים לחנוכת פרויקטים מותר, אך לעומת זאת באירועים של הכנסת ספר תורה צריכים להעמיק. זו החלטה עצובה. חזרנו לימי הרומאים? אולי צריך לקרוא לאירועי הכנסת ספרי תורה אירוע של חנוכת פרויקט, ואז יהיה מותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"יש מגמה בצה"ל להצר ענייני יהדות ומסורת"

הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים" בירושלים ומבכירי הרבנים בציונות הדתית, אמר כי מדובר בשיא חדש ביחסי צבא ודת. "יש מגמה בצה"ל להצר עניינים של יהדות ומסורת. החלטה זו מצטרפת למגמה זו, שהינה שגויה. הצבא לא צריך לשמש פוסק בענייני דת, בדיוק כמו שרבנים לא אמורים לפסוק בענייני צבא. צריך שיהיה אמון הדדי, ידידות והתאמה, כך שיוכלו להסתדר ולשרת יחד".

הרב הצבאי הראשי לשעבר ישראל וייס הגיב בזעם ואמר כי בתקופתו המציאות בצה"ל היתה שונה. "הכנסתי הרבה מאד ספרי תורה, בערך כמאה ספרים שהבאתי מחו"ל מקהילות יהודיות שהלכו ונעלמו ותרמו את הספרים שלהן לצה"ל, ובכל פעם שהספר הזה הגיע, הגיעו עמו נציגים מהקהילות בחו"ל ועשינו להם כבוד מלכים", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. "המציאות העכשווית היא כנראה ההפך הגמור וזה הכי מצער בעולם. לא קולט את העניין, אבל כשאני מצרף את זה לתחנות ומגמות נוספות נגד הציבור הדתי, התחושות שלי הן קשות מאד".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מבצע הסדרה בתחום התרומות והאירועים בהם משתתפים תורמים. אין בכוונת צה"ל לאסור הכנסת ספרי תורה ותרומות אחרות, אלא לוודא שטקס קבלת תרומה, חניכת מתקן והכנסת ספר תורה יבוצעו בטקס צבאי ובמתכונת אחידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully