וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי ההסכם: כך נערך צה"ל למלחמה עם דאעש והמורדים בסוריה

31.7.2016 / 9:30

על רקע התקדמות במגעים בין משטר אסד למורדים נערכים בצה"ל לתרחישים אפשריים, ובהם תקיפות טילי נ"ט וחדירת הגבול. גולני תרגלה פעילות מול אזרחי הכפרים, ובמקביל, נמשכת ההיערכות לעימות עם חיזבאללה

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(בווידאו: קרבות בין צבא אסד למורדים ברמת הגולן הסורית, לפני כחצי שנה)

הניסיונות להגיע להסכם בין משטר אסד לארגוני המורדים בסוריה, בהובלתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, עומדים לשאת פרי. בישראל כבר עושים את ההכנות הנדרשות הן במישור המדיני והן במישור הביטחוני. במסגרת זו, נערכים בצה"ל לאפשרות כי לאחר שהצדדים יגיעו להבנות תופנה האש של פעילי הג'יהאד לעבר הגבול עם ישראל. בשבוע שעבר קיימה חטיבת גולני סדרה של אימונים ברמת הגולן הסורית ובגבול לבנון ונערכה ללחימה מול אנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

צה"ל מגדיר את הגבול הסורי יציב, על אף האירועים בשבועות האחרונים, ובכללם נפילת פגזים וזליגת ירי מצפון. הצבא מגיב במתקפה על כל הפרה של הריבונות הישראלית או חציית קו אדום, להגדרתו. בשנתיים האחרונות תקף צה"ל מוצב של צבא סוריה במטרה לשתק את הסוללות שמהן נורו פגזים. בשלב זה, נראה כי ארגוני הג'יהאד בסוריה לא מעוניינים לאתגר את צה"ל ולירות במכוון לעבר ישראל.

לקריאה נוספת:
באופן חריג: צה"ל תקף תותחים של צבא סוריה עקב זליגת ירי
צפו: האלונקה המתקדמת שפיתח לוחם הצנחנים בתגובה לחיזבאללה
הפצע נפתח כל יום מחדש: המלחמה שבה גם ערביי ישראל שילמו בדם

טנקים של צה"ל בגבול רמת הגולן. יולי 2013. רויטרס
נערכים למציאות חדשה בסוריה. טנקים של צה"ל בתרגיל ברמת הגולן, יולי 2013/רויטרס

עם זאת, בפיקוד הצפון כבר נערכים למציאות חדשה ביום שאחרי. לשם כך הנחה מפקד הפיקוד, אלוף אביב כוכבי, להתאים את תכנית האימונים של החטיבות הסדירות באזור למתווה לחימה בגבול הסורי והלבנוני. בין התסריטים שנלקחו בחשבון: התקפה של פעילי ג'יהאד על שטח ישראל באמצעות ירי מקלעים, טילי נ"ט או רקטות וחדירת הגבול. בתרחישי קיצון אלו יגיב צה"ל בהתקפה.

בלב מעוזי חיזבאללה

בשבוע שעבר קיימה גולני תרגיל במתווה של הזירה הסורית והלבנונית. בצה"ל הביעו שביעות רצון מהאופן שבו התמודד בשטח עם האתגר. התרגיל יצא מנקודת הנחה כי מרבית האזרחים באזור לא מעורבים בטרור, אלא רק מיעוט של פעילי ג'יהאד פועל בקרבם. מסיבה זו הופעל במהלך התרגיל גדוד שלם, שדימה התנהגות של אזרחים סורים – אוכלוסייה שהפיקוד בשטח נדרש לבודד מהאש – ומהלכי לחימה.

הפעילות בקרב אזרחים סורים לקחה בחשבון אלמנט נוסף: במהלך התרגיל נעשה שימוש חריג מאוד במגפונים על ידי מפקדים דוברי ערבית, במטרה להתריע בפני התושבים על פעילות צה"ל נגד מורדים שעלולה לסכן את האזרחים. לרוב מדובר בכפרים שאינם מוגדרים עוינים לישראל, ומתגוררים בהם אזרחים סורים שנפצעו בלחימה בין המורדים לכוחות המשטר הסורי וקיבלו טיפול רפואי בישראל. המהלך נועד, בין היתר, ליצור מערכת יחסים טובה עם תושבי הכפרים הסמוכים לגדר הגבול.

קרבות סמוך לגבול ישראל-סוריה, מעבר קוניטרה, 17 ביוני 2015. ראובן קסטרו
צה"ל יתריע על פעילותו בפני התושבים. עימותים ליד קוניטרה בסמוך לגבול, יוני 2015/ראובן קסטרו

בתוך כך, מעריכים בצה"ל כי הסכם בין הצדדים בסוריה יוביל בין היתר את חיזבאללה להתמקד בגבול ישראל. הארגון השיעי העביר כוח אדם ומשאבים רבים מדרום לבנון ללחימה בסוריה כדי לבלום חדירה של מורדים לשטח מדינת הארזים. בצה"ל שדרגו באחרונה את תרגילי כוחות היבשה, ובהתאם לכך הוחלט לתרגל את כוחות היבשה לתמרן בשכונות רוויות בבניינים גבוהים המתנשאים ל-12 ול-20 קומות. הכוחות מתאמנים על האופן שבו ייאלצו לעבור ברחובות שבהם יש בניינים גבוהים מתוכם יפעלו מוצבי חיזבאללה, ומדמים תרגילים שבהם יידרשו לטהר רק חלק מהם.

בחודשים האחרונים התאמנו כוחות צבא על בניינים גבוהים באזור חריש לצורך הגברת הכשירות והכנת הכוחות לתמרון משמעותי. במקביל, התבצעו השתלמויות בנושא ליחידות כדי להעביר את הידע לכלל יחידות צה"ל, שיידרש להפעיל את השיטות גם בעזה. בנוסף לכך, הוחלט להעצים את תרגילי הלוגיסטיקה בפיקוד הצפון כדי להיערך לאפשרות שעומק התמרון בזירה הלבנונית יהיה גדול משמעותית מזה שנעשה במלחמת לבנון השנייה. לשם כך יידרש מאמץ משולב לאספקת מזון, תחמושת, ציוד, דלק וחילוצים הרחק מהגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully