וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרדף אחרי חור קליע: קרב המוחות של הנח"ל עם הרוצח של הרב מרק

30.7.2016 / 19:40

בגזרה שבה מסתובבות חוליות ירי חופשיות ואירעו שני פיגועים קשים בהפרש של יומיים, נכנס סא"ל צוקרמן לתפקידו כמפקד גדוד 50. הוא נאלץ להתחקות אחר הרוצח מכביש 60 - עד לחיסולו במבצע בצוריף. "זו לא מציאות חדשה בשבילי - אך אעשה הכל כדי למנוע את הפיגוע הבא"

צילום: דו"צ, עריכה: מתן חדד

רק חודש ושבוע נמצא סגן-אלוף יאיר צוקרמן בתפקידו כמפקד גדוד 50 של חטיבת הנח"ל, ושלושה שבועות מתוכו כבר הספיק להעביר במצוד מחושב אחד חוליית הטרור שרצחה את הרב מיכאל מרק בכביש 60 בתחילת החודש. דרך הניסיון לפצח היכן מסתתר המחבל, מגיע המג"ד למכוניות שהיו מעורבות באירוע ומצליח להצליב בין פיסות המידע השונות – עד למבצע החיסול של המחבל מוחמד פקיה השבוע בכפר צוריף.

מפקדת הגדוד נמצאת בסמוך לשכונת החרסינה בקריית ארבע, וממנה יוצא צוקרמן לסיור בגזרה, שבמהלכו הוא מספר על רצף האירועים מאז כניסתו לתפקיד – שני ניסיונות דריסה, רצח הנערה הלל אריאל והפיגוע שבו נרצח מרק ונפצעו שלושה מבני משפחתו. "המציאות הזו לא חדשה בשבילי, אבל להגיע לאירוע כזה כשאתה מג"ד זה מורכב", אמר.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
הנהג שזימר בחקירה, הטיל לעבר הבית: כך חוסל המחבל שרצח את הרב מרק
סוף למצוד: צה"ל ושב"כ חיסלו את המחבל שרצח את מיכאל מרק
שעות של עדויות לא עזרו: אזריה לא הצליח לשכנע את השופטים

סא"ל יאיר צוקרמן, מפקד גדוד 50. דובר צה"ל
"לא מציאות חדשה". סא"ל צוקרמן/דובר צה"ל

מאז הפיגוע ב-1 ביולי, הוא וחייליו עבדו סביב השעון; לזירה עצמה הגיע צוקרמן זמן קצר לאחר האירוע, אך לאחר שהחוליה כבר נמלטה. ואולם, כבר בשלב מוקדם של החקירות גילו כוחותיו בחטיבת יהודה את סוג הרכב שבו השתמשו המחבלים, צבעו, ולאיזה כיוון נמלטו המחבלים לאחר המעשה. באמצעות המידע ערכו חיילי גדוד 50 מבצע מעצרים עם יחידות מיוחדות, ובתוך יממה פשטו על כפר דורא הסמוך לחברון במבצע חטיבתי. היורה אמנם לא נתפס – אך נהג הרכב דווקא כן.

מוחמד עמאירה, איש מנגנוני הביטחון הלאומי של הרשות הפלסטינית, שיתף פעולה בחקירתו ותוך זמן קצר מסר מידע רב בנוגע לשותפיו. בין היתר, התייחס לפליטת כדור בקוטר 7.62, מרובה הקלצ'ניקוב של פקיה, בתוך הרכב. כחמישה ימים לאחר הפיגוע איתרו חיילי גדוד 50 את המכונית ששימש את החוליה בעת הפיגוע, ופרטיו תאמו לאלה שסיפק הנהג עמאירה. חור הפגיעה התגלה במקום שבו תיאר אותו הנהג, וגם כלי הנשק נמצא.

עיקר המאמץ הושקע בתפיסת פקיה, שירה את היריות. המבצעים בדורא לא הניבו תוצאות בנושא, וגם בחברון הכוחות עבדו בלי הפסקה בניסיון לעלות על עקבותיו. צוקרמן העריך כי הוא מחליף מקומות מסתור. המעבר בין חברון לבין אזור הכפרים שנמצאים בגוש עציון הוא דרך גשר חלחול, וכדי למנוע מפקיה לעבור ערכו חייליו של צוקרמן שהוצבו במקום בדיקות קפדניות מדי יום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
פיגוע ירי בדרום הר חברון 01 יולי 2016. דוברות כב"ה יו"ש תחנה אזורית יהודה, מערכת וואלה! NEWS
מכוניתו של מרק לאחר הפיגוע/מערכת וואלה! NEWS, דוברות כב"ה יו"ש תחנה אזורית יהודה

כמו כן, כדי לגלות מידע נוסף על המפגעים נעצרו עשרות פלסטינים החשודים בסחר בנשק, בייצורו ובמימון קנייתו. לפחות שלושה מבצעים גדודיים ועוד כמה מבצעים בסדר גודל קטן יותר עשו חיילי הגדוד, והמידע שנאסף בעקבותיהם הבהיר את פרטי הפיגוע ומי האחראיים לו. בסך הכול, מאז הפיגוע עצרו חייליו של צוקרמן לבדם יותר מ-30 חשודים. במבצעים שנועדו לסייע לתפיסת החוליה, בנוסף לחשודים נתפסו והוחרמו גם כלי נשק ושלוש מחרטות לייצור נשק.

"לא הופתעתי, כי ידעתי שזה יכול לקרות", אמר בהתייחס לרצף האירועים מרגע שנכנס לתפקיד. "תרגלתי את עצמי ואת הכוחות, הכוחות ערניים וגמישים מספיק כדי לעבור ממשימה למשימה". צוקרמן הודה כי לא יופתע אם פיגועים נוספים יתרחשו בגזרתו, אך הדגיש כי הוא "עושה הכול כדי לנסות למנוע זאת".

מתמודדים עם סכינים, מכוניות, ובראש הרשימה - חוליות ירי

אינתיפאדת הבודדים החלה לפני עשרה חודשים, וכלי הנשק הנפוצים ביותר בה היו סכינים או מכוניות ששימשו לפיגועי דריסה. כעת, כפי שתיאר גורם צבאי, נראה שתופעת חוליות הירי מתפשטת ונמצאת בראש רשימת האיומים באזור יהודה ושומרון. כבר במהלך החיפושים אחר החוליה שהוציאה לפועל את פיגוע הירי בכביש 60, חשפה חטיבת חברון חוליה אחרת בת שלושה חברים, שתכננה להוציא לפועל בקרוב פיגוע ירי בכביש 35 או בכביש 60. חוליה זו נתפסה ללא נשק, אך לפי מידע מודיעיני היה לחבריה נשק שהסתירו ושלושתם נעצרו.

"האיום הבולט ביותר בגזרה הוא זה שמהוות חוליות ירי, שמאיימות בעיקר על כבישים ראשיים – מקומות שבהם קל להיטמע בסביבה ולא לעורר חשד", אמר. הגורם הוסיף כי "מול איום הירי בצירים, פיתחו באוגדת איו"ש תפיסה שלמה, שבבסיסה הצבת מחסומים לבידוק ביטחוני של רכבים בנקודות משתנות בהתאם להערכות מצב".

פעילות כוחות צה"ל במרחב חברון. דובר צה"ל
פעילות הכוחות במרחב חברון בליל הפיגוע/דובר צה"ל

ואולם, צוקרמן מבהיר כי לא חלה התרחבות משמעותית בהיקף תופעת פיגועי הירי. "אנו יודעים שיש פה נשק ואיומים, והמשימה שלנו היא להגן וגם לתקוף כדי למנוע את זה. אנחנו יודעים שאחרי חודש הרמדאן היה פה מקבץ של אירועי ירי, אבל בנוגע לשאלה אם מדובר במגמה - לא נראה לי", טען. "בשלושת השבועות האחרונים תפסנו לפחות שתי חוליות".

חלק מחוליות הירי שפעלו בשנים האחרונות ברחבי הגדה המערבית טרם אותרו, ועל אחת מהן נודע לפני כשבוע, כשחבריה ירו לעבר רכב שנסע בכביש בין ההתנחלויות תקוע והר חומה בגוש עציון. איש לא נפגע, אך על הרכב התגלו כמה פגיעות כדורים. מאחר שקיימות לא מעט חוליות שטרם נתפסו, בצה"ל מתייחסים לאיום ברצינות.

לדברי הגורם, "איום בולט נוסף הוא מפני מפגעים בודדים (שמוציאים לפועל פיגועי דריסה ודקירה – ש"ב), שפועלים בנקודות כמו עמדות של חיילים או מנסים לחדור ליישובים". הוא ציין כי מטעני חבלה אינם מהווים איום גדול לפי שעה, על אף שלפני שבועיים נעצר ברכבת הקלה בירושלים פלסטיני שנשא שלושה מטעני צינור.

משפט אזריה: "הרבה מהמורכבות הזו תלוי בפרשנות החייל"

במהלך הסיור צוקרמן חולף ליד מערת המכפלה ומשם ממשיך דרך היישוב היהודי בחברון לתל רומידה. הוא עובר גם במחסום גילברט, המקום שבו אלאור אזריה ירה במחבל מנוטרל לאחר פיגוע דקירה, ובימים אלו מתנהל משפטו. המג"ד שחייליו שומרים כעת באותה עמדה התייחס לעניין בקצרה. "אני לא נכנס לזה", הבהיר.

משפטו של אלאור אזריה – בית הדין הצבאי ביפו. מגד גוזני
אזריה מובא לדיון במשפטו, השבוע/מגד גוזני

"אני מלמד את החיילים את הערכים של צה"ל וכשזה יסתיים (משפטו של אזריה – ש"ב) נלמד אותם את הלקחים. ללא ספק האירוע הזה חידד לחיילים את מורכבות האתגר, בוודאי פה. בכל מקום שבו אני נמצא אני מדבר על המורכבות הזו והרבה מאוד תלוי בדרך שבה החייל מבין אותה", הוסיף. צוקרמן הדגיש כי הוא "סומך על החיילים ב-100%, יודע שהם מבינים את המורכבות ושבאירוע הם ידעו איך לפעול לפי הצורך".

כשהוא עובר בין עמדות הבידוק, צוקרמן מצביע על כך שבכל עמדה עומדים חייל ומפקד. "למרות החיכוך היומיומי עם פלסטינים שבאים לעשות פיגועים, יש לא מעט כאלה שלא עשו דבר, ויש לאפשר להם אורח חיים תקין", אמר. "המפקדים נמצאים עם החיילים כדי לתת את המענה הטוב ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully