וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי תוקף את ארדואן: "אין תירוץ לשלילת זכויות בסיסיות"

לאחר ההכרזה על מצב החירום בטורקיה בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל ומעצרם של עשרות אלפים, הבהירה שרת החוץ של האיחוד כי "מה שאנו רואים אינו מתקבל על הדעת". באן קי מון: "אנקרה התחייבה לכבד את החוק במסגרת גל הטיהורים"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני התריעה אמש (חמישי) מפני ניצול המוסדות הדמוקרטיים בטורקיה לשחיקת מצב זכויות האדם, לאחר ניסיון ההפיכה הכושל במדינה בסוף השבוע האחרון. "הבהרנו זאת היטב לחברינו הטורקים – אנחנו עומדים לגמרי מאחורי המוסדות הדמוקרטיים והלגיטימיים", הבהירה מוגריני בדברים שנשאה בתום ביקור בקרן קרנגי לשלום בינלאומי בוושינגטון.

"עם זאת, אין כל תירוץ, ואין שום דרך שבה התגובה יכולה לערער את הזכויות והחירויות הבסיסיות", הוסיפה שרת החוץ. בהתייחסות לגל הפיטורים, ההשעיות והמעצרים שמוביל המשטר באנקרה, היא ציינה כי "מה שאנו רואים, בעיקר בתחומי האקדמיה, התקשורת ומערכת המשפט, אינו מתקבל על הדעת".

עוד בוואלה! NEWS:
אסד מאוכזב מכישלון ההפיכה: "ארדואן מיישם מדיניות קיצונית"
מטוסי קרב טורקיים הוקפצו ליוון: "אותרו שתי ספינות עם מורדים"
חרב הפיפיות של ארדואן: מרוב טיהורים לא נותר מי שינהל את טורקיה

תומכי הנשיא ארדואן מפגינים בכיכר טסקים – איסטנבול, טורקיה. AP
"לא מקובל על הדעת". מפגינים בכיכר תקסים, איסטנבול/AP

מוקדם יותר פרסמה מוגריני יחד עם נציב האיחוד האירופי למדינות שכנות ולהתרחבות, יוהאן האן, הודעה שבה הפציר האיחוד באנקרה לכבד את שלטון החוק ואת זכויותיהם וחירויותיהם של האזרחים. על פי ההודעה, האיחוד האירופי "מודאג" בנוגע להתפתחויות לאחר ההכרזה על מצב חירום במדינה למשך שלושה חודשים, וסבור כי הטיהורים במערכות החינוך והמשפט ובכלי התקשורת "אינם מקובלים על הדעת".

כמו כן, מזכ"ל האו"ם באן קי מון הפציר ברשויות באנקרה לשמור על כבוד לזכויות אדם במהלך מצב החירום. בהצהרה רשמית, מסר באן כי קיבל התחייבות מגורמים בכירים בממשל הטורקי, כי הם יכבדו את שלטון החוק ואת ההליך המשפטי ההוגן בכל הנוגע לחקירת המעורבים לכאורה במרד. הוא הוסיף כי הוא מקווה שכל ההליכים תחת מצב החירום בטורקיה יבוצעו בשקיפות מלאה.

ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" התייחס אף הוא להחלטה להכריז על מצב חירום, ומסר כי גל הטיהורים האינטנסיבי עלול לסלול את הדרך להידרדרות חמורה במצב זכויות האדם. הארגון התייחס באופן ספציפי להחלטה להשעות את ההתחייבות לאמנה האירופית לזכויות אדם, ומסר כי מדובר ב"אות קודר המבשר רעות על מה שעות עתיד לבוא". תחקירן "אמנסטי" אנדרו גרדנר הוסיף כי אסור לממשל הטורקי להשתמש במצב החירום כתירוץ, להגדרתו, לפעול נגד האופוזיציה במדינה.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
חיילי צבא טורקיה בהלוויית הרוגים מניסיון ההפיכה בטורקיה. איסטנבול, 17 ביולי 2016. AP
"אות קודר המבשר רעות". חיילי צבא טורקיה/AP

אתמול הכריז סגן ראש ממשלת טורקיה, נעמאן קורטומולוש, כי טורקיה תשעה את התחייבותה לאמנת זכויות האדם של האיחוד האירופי. זאת, במסגרת מצב החירום שהוכרז המדינה. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן אמר בריאיון כי לא תהיה מניעה להאריך את מצב החירום במדינה ליותר משלושה חודשים, משך הזמן המקורי שנקבע.

ביום רביעי נשיא הכריז ארדואן הכריז על מצב החירום. לדבריו, בנאום לאומה ממעונו הרשמי בבירה אנקרה, "מטרת מצב החירום היא לנקוט את הצעדים היעילים ביותר, על מנת להסיר את האיום בהקדם האפשרי", בהתייחסו לאפשרות של ניסיונות הפיכה נוספים. "נפגשתי הערב עם המועצה לביטחון לאומי, שהחליטה להמליץ על הכרזת מצב חירום", הוסיף הנשיא.

לטענתו, מצב החירום "יחזק את ערכינו הדמוקרטיים ואת שלטון החוק". הנשיא הוסיף: "לאומה הזאת יש את הכוח לקבוע את גורלה, וכולם צריכים לדעת זאת. שחקנים פנימיים ובינלאומיים לא צריכים להיות מודאגים ממצב החירום". הוא הוסיף: "טורקיה נתונה למתקפה גדולה יותר מזו שעל מדינות אירופה, אין למדינות אחרות זכות למתוח ביקורת על החלטותינו".

מעצר חשודים במעורבות ניסיון ההפיכה בטורקיה. איסטנבול, 17 ביולי 2016. AP
60 אלף הושעו מתפקידיהם. מעצר חשוד במעורבות בניסיון ההפיכה, השבוע/AP

עד כה, נעצרו יותר מעשרת אלפים בני אדם והושעו מעבודתם עוד כ-60 אלף במסגרת פעילות המשטר לאחר ניסיון ההפיכה, שדוכא תוך פחות מחצי יממה. בין הגורמים שהושעו ונעצרו, אלפי עובדי משרד החינוך ואנשי אקדמיה, אנשי צבא רבים, גורמים במערכת המשפט כולל שופטים ואנשי התביעה הצבאית, ואזרחים נוספים שלכאורה קשורים לניסיון ההפיכה. במקביל, מוסדות חינוך וכלי תקשורת רבים נסגרו בימים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully