וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוסי קרב טורקיים הוקפצו ליוון: "אותרו שתי ספינות עם מורדים"

לפי ההערכות, על כלי השיט של משמר החופים הטורקי נמצאת קבוצה נוספת של מורדים שניסו להימלט, לאחר כישלון ההפיכה. במקביל, מאות מוסדות חינוך נסגרו ואלפי עובדי משרד החינוך הושעו

צילום: משה שטיינמץ באמצעות וואווי, עריכה: שניר דבוש

(צפו: דיווח שליח וואלה! NEWS באיסטנבול, השבוע)

מטוסי קרב של חיל האוויר הטורקי הוקפצו אתמול (רביעי) לאזור הים האגאי, בעקבות דיווחים על איתור שני כלי שיט של משמר החופים הטורקי במים הטריטוריאליים של יוון. גורמים צבאיים שמסרו את הדיווח על המבצע לא מסרו פרטים נוספים, אולם על פי ההערכות, עשוי להיות מדובר בקבוצה נוספת של מורדים שניסו להימלט מהמדינה, לאחר כישלון ניסיון ההפיכה בסוף השבוע האחרון.

כוחות הצבא שהובילו את ניסיון ההפיכה השתמשו בציוד צבאי. עם זאת, גורמים רשמיים מסרו במהלך השבוע כי לא נותר עוד ציוד צבאי כלשהו שלא אותר והושב לידי הרשויות. הממשל באנקרה, כמו גם המטה הכללי של צבא טורקיה, הבהירו כי הם בשליטה מלאה על המצב. אולם המתיחות במדינה נותרה גבוהה, בעוד הממשל עוצר עשרות אלפי חשודים במעורבות במרד ומדיח מתפקידם עיתונאים, אנשי חינוך ובכירים נוספים.

עוד בוואלה! NEWS:
שובו של הסולטן: ארדואן חזר לבירה לראשונה מאז ניסיון ההפיכה
ארדואן דורש עונש מוות למעורבים במרד: "העם לא רוצה לממן להם מאסר"
גם בשכונה "הבעייתית" של איסטנבול, האזרחים מסרבים לתמוך בהפיכה

שניים מתוך שמונה חיילים טורקים שברחו ליוון ערב ניסיון ההפיכה – הובאו בפני תובע בצפון יוון בעיר אלכסנדרופוליס. רויטרס
המורדים שנמלטו ביום שבת, מובאים לבית המשפט בצפון יוון/רויטרס

ביום שבת, מסוק של צבא טורקיה נחת ביוון כשעליו שבעה חיילים ואזרח. מהמשטרה במדינה נמסר כי השמונה ביקשו לקבל מקלט מדיני ביוון. מיד לאחר מכן צייץ שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושאולו בחשבון הטוויטר שלו כי ביקש מיוון להסגיר לטורקיה את השמונה "שנמלטו לשטחה". מקורות בממשלת יוון מסרו כי הם בוחנים את בקשת המקלט שהוגשה.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באיסטנבול, טורקיה. 19 יולי 2016. רויטרס
נאסר על כל אנשי האקדמיה לצאת מהמדינה. ארדואן, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר אתמול, משרד החינוך בטורקיה סגר 626 מוסדות חינוך כחלק מסנקציות שמופעלות על תומכי פתהוללה גולן, יריבו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שאותו מאשימה הממשלה בעמידה מאחורי ניסיון ההפיכה. לדברי גורם טורקי, יותר מ-500 מהמוסדות שברשת החינוך של גולן, שחי בארצות הברית ב-15 השנים האחרונות, הם פרטיים. במקביל, כ-6,500 עובדי משרד החינוך בטורקיה הושעו היום מתפקידם. זאת, לאחר שאתמול הושעו יותר מ-15 אלף עובדים מהמשרד וכן 21 אלף מורים במוסדות פרטיים ברחבי המדינה.

עוד דווח כי משרד ההגנה הטורקי החל בחקירה של כל השופטים והתובעים הצבאיים במדינה. כמו כן, 262 מהשופטים והתובעים הצבאיים הושעו מתפקידם. יתרה מכך, המועצה להשכלה גבוהה בטורקיה הודיעה כי היא אוסרת על כל אנשי האקדמיה לצאת מגבולות המדינה. שלשום פוטרו יותר מ-1,500 דיקני אוניברסיטאות ורקטורים, במסגרת מסע הטיהורים שמוביל הנשיא ארדואן. אלפים נוספים הושעו מתפקידם במשטרה, בצבא וגופים נוספים במגזר הציבורי.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בוועידה באיסטנבול, מאי 2016. AP
"דאגה חמורה". מרקל וארדואן/AP

גרמניה גינתה אתמול את מבצע הטיהור שמבצע המשטר בגופים הציבוריים. "כמעט בכל יום אנו רואים צעדים חדשים שננקטים שבזים לחוק וחורגים מפרופורציות", מסר דובר ממשלת גרמניה, סטפן זייברט, לסוכנות הידיעות הצרפתית. הקנצלרית אנגלה מרקל הוסיפה כי הוא "צופה בהתפתחויות בטורקיה בדאגה", והבהירה כי מסרה זאת לארדואן בשיחת טלפון.

בעת ביקור בוושינגטון, שר החוץ של הולנד, ברט קנדרס, הוסיף כי היקף המעצרים מעורר "דאגה חמורה". שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, טען מנגד כי וושינגטון תומכת במאמצים להשיב את הדמוקרטיה על כנה, להגדרתו, והוסיף כי יהיה זה "לא ראוי" אם גורמים במחלקת המדינה יהיו בקשר עם גולן.

(23:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully