וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בשכונה "הבעייתית" של איסטנבול, האזרחים מסרבים לתמוך בהפיכה

"אנחנו מפחדים לצאת", הסביר תושב שכונת קדיקוי, שבה נערכה אחת מההפגנות היחידות נגד הנשיא בימים שלאחר ניסיון הדחתו. ג'פרי, שהפגין נגד ההפיכה, הסביר: "אני לא סומך עליו, אבל לא מוכן לראות את הנשיא אזוק בידי הצבא"

צילום: משה שטיינמץ באמצעות וואווי, עריכה: שניר דבוש

כמה עשרות מפגינים מבוגרים התאספו אתמול (שני) בשעות הצהריים באחד הרחובות הפנימיים של שכונת קדיקוי, בצדה האסייתי של איסטנבול. שני שוטרים בלבוש אזרחי, נושאים מכשירי קשר על חגורותיהם, תיעדו את ההפגנה היחידה בימים האחרונים שבה מובעת התנגדות של ממש לנשיא רג'פ טייפ ארדואן.

המפגינים הבהירו כי הם מתנגדים לניסיון ההפיכה שאירע בטורקיה במהלך סוף השבוע, ואינם מוחים ישירות נגד ארדואן, אבל מה שמשך אליהם את תשומת הלב באופן מיוחד הם הדגלים שהם הניפו, עליהם דיוקנו של מייסד הרפובליקה הטורקית מוסטפא כמאל אטאטורק, שדמותו נעדרה כמעט לחלוטין מאירועי הימים האחרונים.

עוד בוואלה! NEWS:
ארדואן דורש עונש מוות למעורבים במרד: "העם לא רוצה לממן להם מאסר"
טיהורי ארדואן: אלפי שוטרים ועובדי מדינה הודחו, שליש מצמרת הצבא נעצרה
ההפיכה כשלה, עכשיו סלפי: המרד בטורקיה הפך לאטרקציה תיירותית

הפגנה בקודיקוי – הרובע החילוני של איסטנבול – מספר ימים לאחר ניסיון הפיכה בטורקיה. משה שטיינמץ באמצעות וואווי, משה שטיינמץ
אטאטורק בהופעת אורח. פעילי מפלגת "וטאן" בקדיקוי, אתמול/משה שטיינמץ , משה שטיינמץ באמצעות וואווי

"ההתארגנות שלנו היא נגד המהפכה והמארגן שלה פתהוללה גולן והאימפריאליזם - האמריקנים שרצו בזה", הסביר אחד מהמפגינים, ממפלגת השמאל "וטאן" - "המולדת". לדבריו, "הצבא הטורקי והעם הטורקי מאוחדים. אנחנו לצדו ונגד המהפכה, כי היא לא טובה לדמוקרטיה. הגיע הזמן להחזיר את הדמוקרטיה לשלטון". הוא סיכם: "אנחנו לצדו של ארדואן, אם כי לפעמים פעולותיו לא ברורות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגנה בקודיקוי – הרובע החילוני של איסטנבול – מספר ימים לאחר ניסיון הפיכה בטורקיה. משה שטיינמץ באמצעות וואווי, משה שטיינמץ
"הצבא הטורקי והעם הטורקי מאוחדים". המפגינים בקדיקוי, אתמול/משה שטיינמץ , משה שטיינמץ באמצעות וואווי

"הממשלה רוצה שאנשים יצאו לרחובות", הסביר רפיק, סטודנט להנדסת תוכנה, שהפליג עם בת זוגו במעבורת הממשלתית, שחוצה את מיצר הבוספורוס ומקשרת בין בשיקטש בצד האירופי לקדיקוי. המעברות הפליגה כמעט ריקה, למרות שהנסיעה בה בימים האחרונים בחינם על מנת להקל על תומכי השלטון להגיע להפגנות, לדברי רפיק, שהיה בדרכו לביתה של זוגתו בשכונה הקוסמופוליטית והצעירה, שבה מתגוררים אמנים רבים, סטודנטים וזרים. על הסיפון, כנר צעיר מנגן עיבוד עצוב עוד יותר לשיר "עלי שלכת".

רק רבע שעה של הפלגה מפרידה בין כיכר תקסים וסביבותיה, שהתמלאו בשלושת הימים האחרונים בתומכי הנשיא, לצד האסייתי. "קדיקוי שכונה בעייתית", ציין בחיוך אדיל, נהג מונית ואב לשלושה. לדברי אגזי, סטודנטית, "תושבי השכונה הזו שונים, אבל עכשיו זה לא משנה". היא הבהירה כי "אתמול בלילה היו צעדות גם פה", בהתייחסות להפגנות תמיכה בארדואן. היא התלבטה אם לתרום דם בקרון הנייד שהובא לרציף המעבורות. מבצע ההתרמה, כך סיפרה אגזי, נפתח "בגלל המצב".

הפגנת תמיכה בנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, כיכר תקסים, איסטנבול, 18 ביולי 2016. רויטרס
"בוגד". תומכי ארדואן "תולים" בובה בדמותו של פתהוללה גולן בכיכר תקסים, אמש/רויטרס

"חיכיתי 14 שנים ליום הזה", סיפר בהתרגשות היפסטר, רכוב על קטנוע צבעוני, בהתייחסות למועד עלייתה לשלטון של מפלגת AKP, בשנת 2002. "אבל עכשיו אני רוצה לבכות. ארדואן הורס את המדינה. הורס את החברה והדמוקרטיה ומטפח את האסלאם הקיצוני - תראה את הקריאות בהפגנות התמיכה בו". לדבריו, "הוא משתלט על מערכת המשפט, בגללו אנשים רוצים לבטל את הפרדת הדת והמדינה והופכים לקיצוניים עד כדי תמיכה בטרור. רק 40% הצביעו לו, איפה כל השאר? אנחנו פשוט מפחדים לצאת, מפחדים להפגין. אלפים הולכים לכלא בימים האחרונים, איך אני לא אפחד?".

אכן, מתנגדי השלטון בטורקיה חיים בפחד כמעט חסר תקדים בימים האחרונים. מעטים יצהירו על עמדותיהם, ובטח שלא בפני עיתונאי, אפילו אם זר. אווירת הפחד מורגשת בכל מקום בעיר. הצעדות נושאות רוח אלימה, ונעדרות מהם הנערות שגודשות את רחובות העיר בשגרה, לבושות גופיות. גם ההיפסטרים והפאנקיסטים הרבים שחיים באיסטנבול הנמיכו פרופיל, וכך גם אפילו מבקשי המקלט מסוריה ומעיראק.

הפגנת תמיכה בנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, כיכר תקסים, איסטנבול, 18 ביולי 2016. רויטרס
"אני רואה את ההמונים יוצאים לרחובות, ומזועזע". מפגינים בכיכר תקסים, הלילה/רויטרס
"זה מזכיר דיקטטורים גדולים בהיסטוריה שהיו אומרים משהו, וכל העם היה אומר 'כן'"

ג'פרי, מרצה לכלכלה באחת האוניברסיטאות בעיר, הסתכל סביב בפתח פגישתנו, בבית קפה בשכונה, כדי "לוודא שאין מצלמות אבטחה". לדבריו, "אני רואה את ההמונים יוצאים לרחובות, ומזועזע. זה מזכיר דיקטטורים גדולים בהיסטוריה שהיו אומרים משהו, וכל העם היה אומר 'כן'".

"אנשים תומכים בארדואן בגלל הכלכלה, אבל האמת היא שבשנתיים האחרונות הכלכלה במדינה בנסיגה", הסביר ג'פרי, שהבהיר כי הוא מתנגד לארדואן. "אני לא סומך עליו ולא מאמין לו", אמר, "לא האינטרסים של המדינה מעניינים אותו, אלא האינטרס האישי שלו". לדבריו, "אני לא מאמין לו, לא יודע אם הוא אוהב את הדת, לא יודע אם הוא אוהב את המדינה. יש פה גם אחוזים גדולים שבטוחים שהוא סוכן של ישראל".

"כל האנשים מאמינים שהוא מאוד מוסלמי אבל אני חושב שהאמונה שלו היא קפיטליזם", הוסיף ג'פרי. למרות שהוא חילוני, הוא לא מוטרד מהאסלאמיזציה שמוביל הנשיא. "סבא שלי נעצר לפני כמה עשרות שנים ונשלח לכלא כי קרא בקוראן", סיפר ג'פרי, בעודו שולף את תעודת הזהות שלו, שבה מצוינת דתו: "מוסלמי". לדבריו, "למה בן אדם צריך ללכת לכלא על דת? המציאות הזו בעייתית".

הפגנת תמיכה בנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, כיכר תקסים, איסטנבול, 18 ביולי 2016. רויטרס
"אם הוא נשיא טוב או רע? עוד עשר שנים נוכל להסתכל אחורה ולשפוט". מפגינים בכיכר תקסים, אמש/רויטרס

"עדיין אתה יכול להסתובב כאן עם מכנסיים קצרים ובחורות עם חולצות בטן, ארדואן לא משנה את זה", הוסיף. לטענתו של ג'פרי, "התקשורת כאן עדיין חופשית והרשתות החברתיות פופולריות". בהתייחסות להשתלטות הממשלתית על עיתון "זמאן", שהיה מזוהה עם תנועתו של איש הדת הגולה פתהוללה גולן, הבהיר: "אל תיקח מזה דוגמא. זה היה עיתון שמקורב לאמריקה".

"אם הוא נשיא טוב או רע? עוד עשר שנים נוכל להסתכל אחורה ולשפוט", סיכם ג'פרי, "עכשיו אני פשוט לא בוטח בו". למרות זאת, הוא יצא בליל ניסיון ההפיכה מביתו לעבר ארמון הנשיא. "אני לא אוהב את ארדואן, וחשוב לי להדגיש את זה שוב ושוב, אבל אני לא מוכן לראות את הנשיא שלי אזוק בידי הצבא", הסביר. "זה מצב קשה. הלכתי ליד הבית שלו כדי לעצור את הצבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully