וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפיכה כשלה, עכשיו סלפי: המרד בטורקיה הפך לאטרקציה תיירותית

משה שטיינמץ, שליח וואלה! NEWS לאיסטנבול

18.7.2016 / 8:00

בכיכר טקסים שבלב איסטנבול נותר לו משוריין בודד יתום מחיילים, שהפך ליעד מבוקש בקרב העוברים ושבים. "זה לא נורמלי", סיפר אחד המקומיים והבטיח: "זה הכול הכנה למלחמת אחרית הימים, גם עם ישראל". בינתיים, ארדואן שצבר כוח פוליטי מנסה למנוע את חזרת החיים לשגרה

צילום: משה שטיינמץ באמצעות סמארטפון וואווי, אי-פי, עריכה: מתן חדד

השרידים להפיכה הצבאית הכושלת הולכים ונעלמים מרחובות איסטנבול. אפילו האטרקציות שהיא הותירה אחריה נעלמות מן העין: בכיכר טקסים שבלב העיר נותר משוריין בודד בין כמה משאיות משטרה לפיזור הפגנות. אתמול (ראשון) בשעות הראשונות עוד עמד על גגו חייל חמוש, אבל עם היעלמותו נותר המשוריין מיותם והמוני טורקים ומעט התיירים שבילו באזור ניצלו את הבמה לצילומי סלפי. "זה לא נורמלי", סיפר באוזניי מקומי בשם ארקאן.

המחזה משעשע. הורים העלו את ילדיהם על הכלי הכבד, וצעירים ניסו להשחיל את מצלמות הסמארטפונים שלהם דרך פתחיו השונים של הנגמ"ש. מדי פעם יצא שוטר מתחנת המשטרה הסמוכה וגירש את המתקהלים, וחוזר חלילה.

לקריאה נוספת:
ארדואן קרא לאזרחים להישאר ברחובות: "זה לא עניין של 12 שעות"
רעש הצופרים מחריש את האוזניים: בטורקיה חוגגים את כישלון ההפיכה
ארדואן דרש מאובמה בנאום ניצחון באיסטנבול: הסגר את יריבי הטרוריסט

טורקיה, היום שאחרי: הנגמ"ש ששימש את המורדים הפך לאטרקציה תיירותית. AP
אטרקציה תיירותית. הנגמ"ש בכיכר טקסים, אתמול/AP
כיכר טקסים באיסטנבול – יומיים לאחר ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה. משה שטיינמץ באמצעות וואווי, משה שטיינמץ
נשאר מיותם. המשוריין בכיכר טקסים/משה שטיינמץ , משה שטיינמץ באמצעות וואווי

בשלב מסוים הגיעה משאית גרר לכיכר, מלווה במכונית התזה (מכת"ז) משטרתית. הנגמ"ש נקשר לשתי המשאיות ונגרר אט אט אל לב המתחם המשטרתי, שם הוחנה לצד שורות-שורות של קסדות ומגינים, שהונחו באופן מסודר ברחבת התחנה, אחרי ששימשו את השוטרים בימים האחרונים.

ברחבי טורקיה נערכו אתמול הלוויות של 265 ההרוגים. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן השתתף באחת מהן והפציר בתומכיו להמשיך ולצאת לרחובות. "כל הדבר הזה הוא הכנה למלחמת אחרית הימים, ארמגדון", אמר לי צעיר שמציג את עצמו כאיסמט. "המלחמה הזו תפרוץ סביב האירועים בסוריה, וכולם מחכים לה. אנחנו, ירדן, רוסיה". הוא זיהה את הכיתוב בעברית על המיקרופון. "גם אתם הישראלים, כל המדינות שמסביב", הוסיף.

תיירות אלג'יראיות בכיכר טסקים באיסטנבול – מצטלמות על רקע טנק ריק שנותר בה מערב ניסיון ההפיכה. רויטרס
"זה לא נורמלי". סלפי על רקע המשוריין בכיכר טקסים/רויטרס

הצעיר סירב להגיד את הדברים למצלמה ואמר כי הוא חייל בצבא הטורקי, בכוחות המיוחדים, ותומך בארדואן. "תהיה מלחמה כוללת וטורקיה תהיה משמעותית בה. ניסיון ההפיכה הזה ייזכר כחלק מהגורמים לה. רק אחר כך יבוא השלום. ביג פיס".

ציטטתי בפניו את אבי האומה הטורקית, מוסטפא כמאל אטאטורק, שאמר "שלום בבית יביא שלום בעולם". הוא לא כל כך אוהב אותו. "אטאטורק היה יהודי", אמר והוכיח בקיאות לא משהו בהיסטוריה המקומית. "רגע", הוסיף, "גם אתה יהודי?"

תומכי המרד מסתגרים בבתים

לפנות ערב נתלו מחדש דגלי ענק במרכז העיר ותומכי ארדואן חזרו לרחובות. הנשיא שביקש מהם לצאת "עוד שבוע לפחות", כנראה מבין שהסיפור עוד לא גמור, גם אם 6,000 חשודים נעצרו. מסע הטיהורים נועד לשנות את משולש מאזן הכוחות של המשטר בטורקיה בעשרות השנים האחרונות: נשיא, ממשלה וצבא.

ארדואן פועל לטיהור הצבא ממתנגדיו וכך גם את מערכות השלטון השונות, ובראשן מערכת המשפט. הדבר, כך נראה, יאפשר לו לנסח חוקה חדשה שבה כוחו של הנשיא יתעצם. מתנגדיו נותרו אתמול ספונים בבתיהם. גם חברים שפגשנו פה בזמן הכרזת הפיוס בין ישראל וטורקיה ממעטים לצאת לרחובות ואפילו נמנעים מתקשורת ברשתות החברתיות מחשש למעקבים של השלטון. בקרב נהגי המוניות, רק אחד הסכים לומר היום שהוא מתנגד לנשיא.

אזרחים טורקים מנופפים לנשיא ארדואן כשהוא יוצא מביתו באיסטנבול במכוניתו – יומיים לאח ניסיון הפיכה במדינה. רויטרס
"אחרי המלחמה יבוא שלום". אזרחים טורקים מנופפים לשלום לארדואן/רויטרס

בערב פרסמה אל-ג'זירה את תכנית המבצע של המורדים ושברה עוד יותר את לבם של מתנגדי ארדואן. פרסום התכנית מאפשרת להשתעשע במחשבות על מה היה קורה אם מטוסי ה-F-16 היו יורים במטוסו של הנשיא, או לחילופין, אם היחידות שהשתלשלו ממסוקים אל מלונו בליל שבת היו מצליחות לעצור אותו.

רבים ממתנגדי ארדואן מספרים שאיבדו את התקווה עם כישלון ההפיכה. "זו היתה ההזדמנות האחרונה להציל את טורקיה", אמרו. אחרי ארבע הפיכות צבאיות לאורך עשרות השנים האחרונות, הם מאמינים שגל הטיהורים ימחק לחלוטין את זהותו של הצבא כמגן החילוניות במדינה. "השאלה היא מתי זה יקרה".

תומכי השלטון חוגגים את כישלון ההפיכה, מטה הצבא, אנקרה, 16 ביולי 2016. AP
"יהפוך לשליט יחיד". תומכי ארדואן חוגגים את כישלון המרד/AP

כעת תוהים ברחובות אם הנשיא ינסח כבר בקרוב את החוקה החדשה או שימתין. ק', צעיר המתגורר בעיר, מאמין שארדואן "ממשיך לבקש מהאנשים לצאת לרחובות כדי לייצר לעצמו עוד ועוד כוח פוליטי ובבחירות הבאות לזכות לרוב של 60%, אחרי ה-40% שבהם זכה בבחירות האחרונות. אז הוא יבצע את המהלכים שלו ויהפוך באמת לשליט יחיד".

עם רדת החשיכה ההמונים גודשים את הרחובות, משפחות על טפם עומדות בצמתים, מעודדות את שיירות התמיכה. האירועים האלימים הסתיימו: למעט שני מקרים של חיילים מורדים שניסו לברוח מהמדינה ואש נפתחה לעברם, כולם נעצרו ללא נפגעים.

תומכי ההפיכה עדיין מסתגרים. צופים בתמונות בהן נראים הגנרלים הקושרים מושפלים ומוכים. כמוהם גם חיילים פשוטים שהשתתפו במרד. כולם מובלים לבתי מעצר באנקרה שם יעמדו לדין צבאי. השלטון מזרים אט אט את התמונות, מפחיד ומרתיע עוד ועוד את מתנגדיו בשעה שהוא מעודד את תומכיו להמשיך ולהפגין. מנסה בכוח שלא לאפשר לשגרת החיים לחזור למסלולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully