וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמירות נגד חילונים ושחיתות: המינוי השנוי במחלוקת של הדיינים

17.7.2016 / 11:30

חגיגת המינוי של שני הדיינים, הרב אלמליח והרב היישריק, לבית הדין הרבני הגדול לא תהיה מושלמת. ארגון סיוע שוקל להגיש עתירה לבג"ץ נגד אלמליח, שהיה מעורב בפרשת שחיתות גדולה, ואילו גורמים אחרים דורשים לבטל את מינוי היישריק בשל התבטאויותיו נגד חילונים ובג"ץ

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

(מבוכה לקואליציה: מועמדת הליכוד לא נבחרה לוועדה למינוי דיינים, לפני שנה)

תשעת הדיינים שנבחרו בשבוע שעבר לכהן בבית הדין הרבני הגדול, הערכאה השיפוטית העליונה של בתי הדין בישראל, יושבעו בעוד כשבועיים בטקס בבית הנשיא בירושלים. מדובר בחגיגה נדירה, שכן במשך תשע שנים לא מונו דיינים לבית הדין הגדול, מה שגרם למצוקה קשה בכוח אדם ועיכוב מתמשך בתיקי גירושין שהתנהלו בו. אולם, החגיגה בסוף החודש לא תהיה מושלמת עבור שני דיינים, הרבנים יצחק אלמליח ואליהו היישריק.

ארגון "מבוי סתום", הפועל למען נשים מסורבות גט, הודיע כי הוא שוקל לעתור לבג"ץ נגד המינוי של הרב אלמליח. הרב קודם לתפקיד על ידי תנועת ש"ס אחרי שכיהן יותר משני עשורים כדיין בבית הדין האזורי בבאר שבע וכאב בית הדין האזורי בתל אביב. נגד אלמליח הוגשה תלונה בגין מעורבותו באחת מפרשות השחיתות הגדולות שידעו בתי הדין שהתפוצצה ב-2009. במסגרת הפרשה נתנו ארבעה דיינים מבית הדין האזורי בתל אביב גט לאישה הלוקה בפיגור שכלי ללא ידיעתה וידיעת בעלה, הלוקה גם הוא, ביוזמת קרובי משפחתו של הבעל.

השופטת טובה שטרסברג כהן, נציבת קבילות השופטים באותה תקופה, פסקה כי התלונה נגד אלמליח נמצאה מוצדקת ובתיקו האישי נרשמה הערה נגדו. לפי הפסיקה, הרכב הדיינים פעל "בהליך רמיה" כשבני הזוג סברו כי הם חותמים על טפסים לדיור ציבורי. עו"ד בתיה כהנא דרור מ"מבוי סתום" אמרה כי נשקלת כעת עתירה לבג"ץ. לדבריה, "אלמליח מצטיין במשיכת תיקים גם במקרים קשים".

עוד באותו נושא:
בפעם השלישית: בוטלה ישיבת הוועדה למינוי דיינים בשל "חוסר הסכמה"
עובד בית הדין הרבני בנתניה חשוד שהדליף מידע מתוך תיק חסוי
אם שיצאה בשאלה דורשת לראות את ילדיה: "אסור לחכות לטרגדיות"

הדיין הגאון הרב יצחק אלמליח. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
הערה בתיקו. הרב אלמליח/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

אתמול נשלחה בקשה לבטל את מינויו של הרב היישריק, שכיהן במשך 19 שנים כדיין בבית הדין האזורי בבאר שבע ובתל אביב ושימש כמרצה בפורומים משפטיים שונים. הטענה נגדו היא התבטאויותיו הבעייתיות בעבר נגד בג"ץ וחילונים. בריאיון לעיתון "משפחה" הסביר כיצד יש לנסח פסקי דין בצורה שתהיה מקובלת גם על דעתם של שופטי בג"ץ, "המאמץ צריך להיות תמיד בכיוון של התרחקות מהגבול שבו אורב בג"ץ. לטרמינולוגיה יש כאן משקל רב".

הוא הביא לכך דוגמה מוויכוח שמתנהל על משמורת ילדים בין הורה דתי להורה חילוני. "ברור שהילדים צריכים להתחנך אצל ההורה שומר המצוות", אמר וטען כי "צריך לשמור על נפש הילד". אולם, לדבריו, לכתיבת פסק הדין יש משמעות רבה: "ברגע שכתבת את פסק הדין הזה, למחרת בבוקר הוא ייפול בבג"ץ. זו אפילו לא שאלה. אז מה עושים? אתה צריך לכתוב את אותם הדברים, ולהגיע בסופו של דבר לאותו מצב שסימנת קודם לכן. תגיד שהוא צריך להיות אצל האבא, מבלי להזכיר שבת וכיפה. תמצא הנמקות אחרות, וכאלה אינן חסרות".

באותו ריאיון הוא גם מתח ביקורת על התנהלות השופטים. "אם היו יכולים הם היו תופסים את כל המוסד של בית הדין הרבני ומוחקים אותו. מוחקים אותו מעל המפה. מי צריך את זה? לצנינים הוא בעיניהם. הרי מבחינת הממסד, ובוודאי שמבחינת מערכת המשפט, קיימות פה שתי מערכות משפט מקבילות, וזה דבר שלא קיים במדינות אחרות", אמר. עמותת צחור, מרכז צדק לנשים, חדו"ש, יוצאים לשינוי, והח"כית לשעבר עדי קול פנו למספר גורמים בדרישה לבטל את מינויו: "אדם שמצהיר בריש גלי כיצד יטעה את בג"ץ ויהרוס משפחות אינו יכול לכהן בבית הדין הרבני הגדול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמירות בעייתיות. היישריק/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully