וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הצדדים ניצחו: תשעה דיינים חדשים מונו לבית הדין הרבני הגדול

13.7.2016 / 2:20

תשע שנים של מצוקת כוח אדם הסתיימו עם בחירת הדיינים. כעת שמונה מהמכהנים בבית הדין יהיו חרדים וארבעה מהציונות הדתית, ולכן הכריזה איילת שקד כי "זו היסטוריה". גם בסיעות החרדיות שמחו, והכריזו: "הישג גדול"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

(מבוכה לקואליציה: מועמדת הליכוד לא נבחרה לוועדה למינוי דיינים, לפני שנה)

הוועדה למינוי דיינים בחרה אתמול (שלישי) תשעה דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול שבירושלים - הערכאה היחידה והעליונה לערעורים על החלטות בתי הדין הרבניים האזוריים בענייני נישואים וגירושים. בכך, הגיעו לסיומן תשע שנים של מצוקת כוח אדם, שבמהלכן לא נבחרו דיינים. בחודשים האחרונים ניהלו נציגי הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה דיונים אינטנסיביים על זהות הדיינים, אך רק לאחר איום מבג"ץ - שמימושו היה מוביל לשיתוק סופי של בית הדין - הצליחו הצדדים להגיע להסכמות.

הדיינים שנבחרו הם הרבנים יצחק אלמליח, אליהו רפאל הירשיק, אהרון כץ, מיכאל עמוס, שלמה שפירא, ציון אילוז לוז, מימון נהרי ואברהם שינדלר. מרביתם כיהנו יותר מעשר שנים כדיינים בבתי הדין האזוריים. תשעת הדיינים החדשים מצטרפים לשלושה דיינים שכבר מכהנים בבית הדין: שני הרבנים הראשיים, יצחק יוסף ודוד לאו והדיין הרב אליעזר איגרא שנבחר לפני כחודש.

יחסי הכוחות בין החרדים לדתיים יעמדו כעת על שמונה דיינים חרדים לעומת ארבעה דיינים מהציונות הדתית. באופן כמעט חסר תקדים חלוקת הדיינים בין המפלגות היא שליש לכל אחת. ההצבעה על תשעה דיינים חדשים לא תוכננה מראש - הוועדה שהתכנסה אתמול הייתה אמורה לבחור שישה דיינים בלבד, אך חוסר ההסכמה בין הצדדים הוביל כמעט לפיצוץ וכחלק מפשרה הוחלט להצביע על שלושה תקנים נוספים.

עוד בנושא:
בפעם השלישית: בוטלה ישיבת הוועדה למינוי דיינים בשל "חוסר הסכמה"
עובד בית הדין הרבני בנתניה חשוד שהדליף מידע מתוך תיק חסוי
אם שיצאה בשאלה דורשת לראות את ילדיה: "אסור לחכות לטרגדיות"

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
בית הדין הרבני הגדול/רוני כנפו

נציגי המפלגות הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה מיהרו להכריז על ניצחון. שרת המשפטים איילת שקד, שחברה בבית היהודי, אמרה כי "זו היסטוריה", משום שלדבריה יכהנו "לראשונה ארבעה דיינים מהציונות הדתית". סגן השר הרב אלי בן דהן, חבר מפלגתה של שקד, הצטרף לדבריה ואמר: "השגנו את מה שרצינו. זה הישג היסטורי". ואולם, השמחה של השניים לא הייתה מושלמת, מכיוון שנכנעו לווטו שהטילו החרדים על הרבנים אוריאל לביא ויאיר בן מנחם, שני דיינים מהציונות הדתית שהבית היהודי חפצה בקידומם.

גם החרדים חגגו את בחירת הדיינים ואף ציינו את מאבקם בדיינים "לא ראויים". ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי הוא רואה בבחירה "הישג גדול וסיפוק רב". יו"ר הוועדה השר יובל שטייניץ, ששייך לליכוד, אמר שרשימת הדיינים שנבחרה "הינה איכותית ויש בה ייצוג לזרמים השונים ביהדות". חברת הוועדה ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) אמרה כי הבחירה מהווה "סוף לשיתוק של בית הדין הגדול וסוף לעינוי הדין של המתדיינים".

חברה נוספת בוועדה, עו"ד אפרת רוזנבלט, הוסיפה: "אני שמחה על כך שחבריי לוועדה השכילו להתעלות מעל המחלוקות". עו"ד בתיה כהנא דרור מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", הפועל למען נשים עגונות ומסורבות גט, ציינה כי "החרדים שוב ניצחו את הציונות הדתית" בשל הווטו שהטילו על דיינים דתיים מסוימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully