וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים המפוטרים בירוחם נגד ההנהלה: "רוצים שנוותר על שכר מינימום"

עובדי "אמיליה קוסמטיקס" מוחים על פיטורי עשרות מהם וטוענים כי המפעל לא נמצא בקשיים כלכליים, ושההנהלה רוצה לפגוע בתנאיהם – ולקבל כסף מהממשלה. "מפטרים עובדות ניקיון בנות 60, לאן רוצים שילכו? זה לא מגיע לנו", אמרו. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

מחאה ב"אמיליה קוסמטיקס"/צילום: בני בן סימון, עריכת וידאו: מיכאל ברגמן , עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: ניצן ליבנה.

עשרות עובדי מפעל אמיליה קוסמטיקס בירוחם, שמתבצרים משעות הצהריים אתמול (רביעי) במבנה המפעל כאות מחאה על הליך פיטורים נרחב של כ-30 איש מתוך 250 עובדים, הביעו היום חשש לעתידם המקצועי וטענו כי ההנהלה משקרת. "המפעל לא בקשיים כמו שבהנהלה מספרים. הם רוצים שנוותר על התנאים הסוציאליים שלנו, לכן הם החליטו לפטר", אמרה שגית אביסרור בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

אביסרור סיפרה כי עשרות עובדים, ובהם החלשים ביותר, קיבלו אתמול מכתבי פיטורים בשעות הצהריים המאוחרות. "המחאה התחילה בעקבות מכתבי הפיטורים. המפעל פתח במשא ומתן עם הוועד שלנו. אנשים מקבלים משכורת מינימום, וגם את התנאים המינימליים שאנחנו מקבלים רוצים שנוותר עליהם. העובדים שצפויים להיות מפוטרים הם עובדי אריזה, ניקיון. מדובר בנשים מבוגרת, בנות 48 ואפילו 60. לאן הם רוצים שהאנשים האלה ילכו? אפשרויות העבודה בירוחם לא גדולות, אין הרבה מקומות עבודה ואני לא יודעת לאן נלך".

לדבריה, ההנהלה מפעילה "דלת מסתובבת" ולא תצמצם את מספר העובדים. "איך אפשר לפטר 25 עובדים ולקלוט למחרת 15 עובדים? זאת לא הבראה. ההבדלים עם העובדים החדשים הם תנאים של המפעל עם שכר מינימום ובלי תנאים, ככה שאם לא נוח לך אז הביתה. הם רוצים לפטר את הוותיקים, כדי שלא יהיה ועד ולא יהיו תנאים במפעל".

לקריאה נוספת:
בנט ולפיד הבטיחו מאות מעונות לילדים, הכסף עבר - אך רק 55 נבנו
דנילוביץ' על פסיקת בג"ץ: "מצעד הגאווה היה צריך להתקיים ברחוב הראשי בבאר שבע"
הפרקליטות חשפה: יש חשודים נוספים ברצח שבו הואשמו אנשי ארגון מוסלי

עובדים מתבצרים במפעל אמיליה קוסמטיקה בירוחם. בני בן סימון
"בלי שכר מינימום ובלי תנאים, ואם לא נוח - אז הביתה". עובדי המפעל מפגינים, הבוקר/בני בן סימון

עליזה סרורי, שפוטרה מהמפעל אחרי 26 שנות עבודה, סיפרה על התנאים הירודים של העובדים. "4,500 שקל בחודש, וההנהלה כושלת על חשבון העובד הפשוט. נתנו את החיים שלנו פה, זה לא מגיע לנו. זה לא מגיע לי. מה עושים במצב כזה? שכל האנשים יקומו ויעשו".

עובדת נוספת שעובדת במפעל זה 19 שנה אמרה: "אני לא מתעשרת הרבה מהעבודה. יש עובדות אחרות שנעדרות מהעבודה חודשים, עליהם שמרו ואותנו פיטרו, ובמקומנו הביאו עובדים חדשים.

סיגלית בן אבט פוטרה מהמפעל אחרי 27 שנה. "טוענים שנעדרתי מהעבודה וזו עילת הפיטורין. צרפו לי למכתב השימוע ימי מחלה מועטים שלקחתי כשהילדים שלי היו חולים. אני לא אשלח את הילדים שלי חולים לגן. בנוסף צירפו רשימת ימי חופשה שאושרו על ידי ההנהלה".

חבילת סלולר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
עובדים מתבצרים במפעל אמיליה קוסמטיקה בירוחם. בני בן סימון
"לאן נלך?". שלט מחאה על שער המפעל, הבוקר/בני בן סימון

עובד נוסף במפעל סיפר כי המצב לא אבוד. "ניתן בקלות לפתור את הבעיה. אני עובד פה כבר 25 שנה ומכיר את המצב. בהנהלה רוצים שהממשלה תתערב ותביא להם את הכסף. הם ניצלו את העובדים כדי שהנציגים של האוצר יגיעו לכאן".

אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור הלאומי, התבקש לסייע בפתרון המחלוקת בין העובדים להנהלה. "זה לא מחזה יפה לראות עובדים מתבצרים במפעל. שר האוצר שמע על זה כמובן בתקשורת, וביקש מיד ממני, רואה חשבון במקצועי, בעל ניסיון בפתרונות למשבר במפעלים שנמצאים בפריפריה, לסייע. אני רואה מה ניתן לעשות מבחינת העירייה, המפעל וגם כמובן מבחינת הממשלה. המצב התעסוקתי פה לא קל וכל אדם שלא עובד, לדעתו של שר האוצר, הוא בגדר טרגדיה. בלי פרנסה קשה להסתדר".

ראש המועצה: "העובדים צודקים, ההנהלה תישא במחיר"

מיכאל ביטון, ראש המועצה המקומית ירוחם, התייחס למשבר במפעל ואמר כי העובדים הגיבו כמצופה מהם. "ניסינו בשנה האחרונה לנהל זאת בהסכמות ושיח, אולם לצערנו ההנהלה ביצעה צעד חד-צדדי של הוצאת מכתבים לשימוע לפני פיטורין של יותר מ-20 עובדים. בצדק ובנחישות סגרו העובדים את המפעל - על מעשים חד-צדדיים מקבלים מענה חד צדדי.

ביטון פירט את השתלשלות האירועים שהובילו למשבר הנוכחי. "אמיליה קוסמטיקס היה בעבר שייך לאיש העסקים מורי ארקין ולחברת פריגו. רוב הזמן הוא היה יציב ורווחי, גם אם רווחיות צנועה ביחס למפעל התרופות המקביל שהיה בבעלותם. המפעל נמכר לעודד פלר. בצעד חסר אחריות, ובצעד של מימוש רווחים מידי על חשבון שיעבוד חוסנו הכלכלי העתידי של המפעל, נמכרו מותגיו המוצלחים קרליין, נטורל פורמולה, סקין גארד ועוד רבים אחרים לחברת סנו בעשרות מיליוני שקלים בתשלום מידי תוך התחייבות סנו להמשיך לייצר במפעל לפחות במהלך חמש שנים מיום מכירת המותגים.

מיכאל ביטון זכה בבחירות לראשות מועצת ירוחם. שי מכלוף
"הטענה להתעיילות לא לגמרי שלמה". ראש המועצה מיכאל ביטון/שי מכלוף

"חלפו חמש שנים, המפעל איבד רווחיות ואיבד דרגות חופש לייצר. להנהלה יש אחריות מלאה למהלך זה. החלק השני הוא להתייעל עכשיו ולחזור לרווחיות. מה שלא ניתן יד זה לפטר אנשים שעובדים 30-20 שנה במפעל. הם נתנו את בריאותם ועכשיו יצאו ללא פנסיה וללא מקום עבודה ראוי. במקביל המפעל לא מפסיק לקלוט ולחפש עובדים חדשים וצעירים. כך שטענת הפיטורין להתייעלות גם היא לא לגמרי שלמה.

לדבריו, "הצענו למפעל להקפיא את המכתבים לחודש ולשאת ולתת עמנו על פתרונות חליפיים. לצערי ההנהלה אטומה והיא תישא בתוצאות. המאבק רק החל. אם יקפיאו את המכתבים לחודש וישבו למשא ומתן יום-יומי, יפתח המפעל. אם יתבצרו בנוקשותם, הוועד צודק ויגובה על ידי ההסתדרות, משרד האוצר והמועצה. הנהלת המפעל והבעלים יתנו את הדין. במלחמות כאלה אין מנצחים, לכן אני ממליץ להם להקפיא ההליכים לחודש הקרוב. ללא האוצר, הממשלה, העובדים והמועצה, לא יהיה להם מפעל, ובוודאי לא יהיו להם רווחים, לכן כדאי שיתחברו למציאות".

הוא הוסיף כי ההנהלה מסרבת לדון בתנאים לסיום המשבר. "שר האוצר כחלון פנה אליי על הבוקר כששמע על כך ושלח מיד את יצחקי לגישור. אביגדור הציע בשם הממשלה חבילת סיוע ורעיונות מצוינים. ההנהלה טרם הרימה את הכפפה. זו חובתו גם של שר הכלכלה להתערב".

(עדכון ראשון: 14:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully