וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הוועידה הרפובליקנית: הוצג המצע "הכי פרו-ישראלי"

14.7.2016 / 11:30

טראמפ התייחס בטוויטר לטיוטת המצע שהושלמה השבוע, והתמקד במדיניות כלפי ישראל: "האם אובמה מנסה להשמיד את ישראל?". המצע לא כולל התייחסות לפתרון שתי המדינות ומבטיח תמיכה בשליטה ישראלית מלאה בירושלים

צילום: AP, עריכה: עומרי וייס

(טראמפ על סדאם חוסיין: "הוא ידע להרוג מחבלים")

המועמד הרפובליקני המיועד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ טען הלילה (חמישי) כי טיוטת מצע המפלגה היא "הכי פרו-ישראלית בכל הזמנים!". בשורת הודעות שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, התייחס טראמפ למצע, שצפוי להיות מאושר באופן רשמי בוועידת המפלגה בקליבלנד, אוהיו, ביום שני הקרוב.

"האם הנשיא אובמה מנסה להשמיד את ישראל עם הצעדים הגרועים שלו? תחשבו על זה ותודיעו לי!", כתב איל הנדל"ן מניו יורק בהודעה נוספת. כמו כן, הבהיר: "המצע הרפובליקני החדש כולל ניסוח בעד החומה בגבול (מקסיקו). נבנה את החומה ונעשה את אמריקה בטוחה!". בנוסף לכך, במסגרת ההכנות לוועידה, הכריז טראמפ כי יציג את סגנו מחר בשעה 18:00 (שעון ישראל) באירוע במנהטן.

עוד בוואלה! NEWS:
"אחד שיעביר דברים בקונגרס": טראמפ יכריז על סגנו במרוץ לנשיאות
סנדרס הביע תמיכה רשמית בקלינטון: "היא חייבת להיות הנשיאה הבאה"
במדינת החיילים בארה"ב, טראמפ מבטיח שיהיה נשיא של חוק וסדר

דונלד טראמפ בעצרת בחירות, 6 ביולי 2016. רויטרס
המצע עוקף את טראמפ מימין בנושאים מסוימים. טראמפ/רויטרס

המצע הרפובליקני, שנוסח על ידי חברי המפלגה במשך יומיים של פגישות עמוסות מוקדם יותר השבוע, מאמץ במידה רבה את מדיניותו של המועמד המיועד בנושאי מדיניות חוץ, הגירה ומסחר, ותואר בכלי התקשורת האמריקניים כשמרני במיוחד. בין היתר, המצע דורש לבטל שירות נשים בתפקידי קרב בצבא האמריקני, מתייחס לדלק פחמי כ"אנרגיה נקייה" וקורא לשילוב לימודי התנ"ך והברית החדשה בבתי ספר ציבוריים.

יתרה מכך, המצע מבקש לבטל רבים מההישגים של קהילת הלהט"ב בשנים האחרונות, ומציג עמדה קיצונית יותר מזו של טראמפ עצמו. במהלך הדיונים, דווח על תסכול רב מצד חברי מפלגה להט"בים, שטענו כי קולם לא נשמע בדיונים. הצעות לסעיפים המגנים אפליית להט"בים נדחו, ואלה לא מצאו את מקומם במצע. כמו כן, חברי ועדת המצע סירבו לכלול סעיפים המביעים התנגדות ל"טיפולי המרה" להומואים וללסביות.

בכל הנוגע לישראל ולסכסוך הישראלי-פלסטיני, המצע לא כולל כל התייחסות לפתרון שתי המדינות. כמו כן, הוא מביע התנגדות לחלוקת ירושלים, ולא מתייחס כלל להכרה במדינה פלסטינית. מצעי המפלגה בשנים הקודמות התייחסו באופן מפורש ל"פלסטין" או לירושלים כבירת שתי המדינות העתידיות.

הילארי קלינטון וברני סנדרס בקמפיין לנשיאות של קלינטון בניו המפשייר, יולי 2016. AP
"השגנו כמעט את כל מה שרצינו". סנדרס וקלינטון/AP

במקביל, גם במפלגה הדמוקרטית עומלים על השלמת מצג המפלגה, לקראת הוועידה בפילדלפיה בסוף החודש. אמש מסר המועמד הפורש ברני סנדרס כי "השגנו כמעט את כל מה שרצינו, במה שיהיה מצע המפלגה הדמוקרטית הפרוגרסיבי ביותר אי פעם". דוברו מייקל בריגס הסביר כי אנשי מטה הבחירות של סנדרס מרוצים מטיוטת המצע, "שמהווה עדות ברורה לכוח של תנועת ההמונים".

בין היתר, המצע הדמוקרטי כולל קריאה לשכר מינימום פדרלי של 15 דולרים לשעה, צעדים להפחתת הכוח של בנקים גדולים והתנגדות לעונש המוות. סנדרס ביקש לכלול במצע גם סעיפים היוצאים נגד הסכם הסחר הטרנס-פסיפי, אולם לא הצליח בכך. המועמדת המיועדת הילרי קלינטון הביעה גם היא התנגדות להסכם, אולם הנשיא ברק אובמה תומך נלהב שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully