וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שוויתר על ראשות הממשלה: בוריס ג'ונסון מונה לשר החוץ של בריטניה

עם כניסתה לתפקיד, הודיעה ראשת הממשלה תרזה מיי על סבב מינויים. שר החוץ היוצא המונד ימונה לשר האוצר, ויעבוד בצמוד לשר חדש שיופקד על עזיבת האיחוד האירופי. את תפקידה של מיי במשרד הפנים תתפוס שרת האנרגיה אמבר רוד

צילום: רויטרס ו-AP, עריכה: מתן חדד

ראשת ממשלת בריטניה הנכנסת תרזה מיי הודיעה אמש (רביעי) על המינויים המרכזיים בממשלתה. המינוי הראשון שעליו הודיעה מיי היה של ראש עיריית לונדון לשעבר בוריס ג'ונסון, שייכנס לתפקיד שר החוץ. ג'ונסון היה אחד ממובילי הקמפיין לעזיבת האיחוד האירופי שרשם ניצחון במשאל העם שנערך במדינה ב-23 ביוני, ושבעקבותיו התפטר ראש הממשלה היוצא דייוויד קמרון.

ג'ונסון לא ייקח חלק משמעותי באחריות על עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי, שכן מיי מינתה שר נפרד למשרד חדש, שעיסוקו הבלעדי יהיה הברקזיט. לתפקיד זה ייעדה מיי את חבר הפרלמנט מטעם מפלגתה, דייוויד דייוויס. דיוויס, מחוקק ותיק מטעם המפלגה, הובס בידי קמרון בבחירות לראשות המפלגה בשנת 2005.

עוד בנושא:
תרזה מיי מונתה רשמית לראשות ממשלת בריטניה: "אלחם בחוסר הצדק החברתי"
אובמה בשיחות סגורות עם מנהיגי אירופה: "שמרו על האיחוד"
האיחוד תוקף את מנהיגי ברקזיט שהתפטרו: "הם לא פטריוטים"

בוריס ג'ונסון מכריז על פרישה מהמרוץ לראשות הממשלה, לונדון, 30 ביוני 2016. רויטרס
מינוי מפתיע. בוריס ג'ונסון/רויטרס

שר החוץ הנוכחי פיליפ המונד יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כשר האוצר של הממלכה. ג'ורג' אוסבורן, ששימש כשר האוצר מאז 2010 והיה בעל ברית קרוב של קמרון, התפטר מהממשלה. שר ההגנה מייקל פאלון יישאר בתפקידו, אותו הוא ממלא מאז 2014.

את התפקיד שמילאה מיי עד כה במשרד הפנים תמלא אמבר רוד, שהייתה שרת האנרגיה. תפקיד זה צפוי להפוך את רוד לדמות מרכזית בממשלה ולעמת אותה עם אתגרי משבר ההגירה הפוקד את אירופה. רוד קודמה לתפקיד שרת האנרגיה בשנת 2015 ונחשבה לאחת הפעילות הבולטות בקמפיין למען ההישארות באיחוד האירופי.

שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד. יוני 2015. רויטרס
יופקד על הצד הכלכלי בעזיבת האיחוד האירופי. המונד/רויטרס

מחלקת המדינה של ארצות הברית הודיעה כי היא "מצפה לעבוד עם בוריס ג'ונסון בתפקידו כשר החוץ החדש של בריטניה". כמו כן, מוקדם יותר נמסר מהבית הלבן כי הנשיא האמריקני ברק אובמה תומך בדרך שבה מיי מתכננת לגשת למשא ומתן על עזיבת האיחוד האירופי.

במהלך הקמפיין שקדם למשאל העם, שר החוץ החדש ג'ונסון התבטא לא פעם בצורה שערורייתית. מחלקת המדינה האמריקנית אמנם מסרה הערב כי היא מצפה להתחיל לעבוד עמו, אך כשהנשיא אובמה ביקר בממלכה באפריל וקידם את ההישארות באיחוד ציין ג'ונסון את מוצאו "החצי-קנייתי" כמקור לטינה שלו לבריטניה. על נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כתב לאחרונה חמשיר סאטירי שכותרתו "המאונן מאנקרה", ואת האיחוד האירופי השווה לאדולף היטלר ולנפוליאון.

מיי נכנסה אתמול באופן רשמי לראשות הממשלה לאחר שמונתה בארמון בקינגהם על ידי המלכה אליזבת השנייה. כשנכנסה למעון הרשמי ברחוב דאונינג 10 בלונדון, אמרה מיי כי תילחם בחוסר הצדק החברתי. "בעקבות משאל העם, אנחנו נמצאים לקראת שינוי לאומי גדול", אמרה מיי. "אני יודעת שמאחר שאנחנו בריטניה, אנחנו נעמוד באתגר. בעוד אנחנו עוזבים את האיחוד האירופי, אנחנו ניקח על עצמנו תפקיד חדש ואמיץ שיהפוך את בריטניה למדינה שעובדת לא רק עבור המבוססים, אלא עבור כל אחד מאיתנו".

מלכת בריטניה אליזבת השנייה וראש ממשלה בריטניה הנכנסת תרזה מיי, 13 ביולי 2016. רויטרס
מיי בפגישה עם המלכה אליזבת השנייה, היום/רויטרס

במקביל, ראש הממשלה היוצא קמרון הגיש את התפטרותו למלכה. ביומו האחרון בתפקיד, קמרון פינה את חפציו ממעונו הרשמי והגיע לדיון פרידה בפרלמנט. בתום הדיון, זכה קמרון לתשואות רמות מחברי הפרלמנט, שמרביתם הריעו לו בעמידה.

על פי התחזיות, מיי צפויה למנות ממשלה מאוזנת מגדרית, ומלבד שרת הפנים החדשה רוד, דווח כי גם השרה לפיתוח בינלאומי ג'סטין גרינינג צפויה לקבל תפקיד בכיר. ראשת הממשלה החדשה תתמודד בחודשים הקרובים עם אתגר הברקזיט, והיא ראשת הממשלה השנייה בהיסטוריה הבריטית.

בנאום הפרידה שלו, הפציר קמרון במיי לשמור על קשרים "קרובים ככל הניתן" עם האיחוד האירופי. "אפשר להשיג הרבה בפוליטיקה. אפשר לבצע הרבה דברים. בסופו של דבר, השירות הציבורי, העניין הלאומי, זה העניין. דבר אינו בלתי-אפשרי אם מתחייבים לכך. אחרי הכול, כפי שאמרתי פעם, הייתי העתיד", אמר קמרון.

(עדכון ראשון: 22:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully