וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמרון התפטר עקב מפלתו במשאל העם: "מכבד את החלטת העם"

המנהיג הבריטי שתמך בהישארות באיחוד האירופי אמר כי "המדינה צריכה הנהגה חדשה". 52% מאזרחי הממלכה קבעו כי המדינה תפרוש מהאיחוד והשפעות המהלך ההיסטורי כבר נראות בשטח - שער הליש"ט ירד בצורה משמעותית. גרמניה: "יום עצוב לאירופה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד ואוהד פיטר

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הודיע הבוקר (שישי) כי יפרוש מתפקידו בחודש אוקטובר. קמרון אמר בהתייחס לתוצאות משאל העם על יציאה מהאיחוד האירופי כי "אזרחי בריטניה הכריעו בעד עזיבת האיחוד ויש לכבד את רצונם". הוא הוסיף כי ההחלטה לא התקבלה בקלות, אך יש לפעול בהתאם לרצון התושבים המשתקף בה. קמרון הוסיף כי יפעל להבטחת היציבות הכלכלית במדינה ולשמירה על התנאים שמהם נהנים אזרחי בריטניה בתנועה ובמסחר ביבשת.

קמרון פתח את דבריו בהרעפת שבחים על התהליך הדמוקרטי שהתחולל ביממה האחרונה. "אנו צריכים להיות גאים שבאי הזה אנו סומכים על האזרחים. יש זמנים שנכון לשאול את העם וזה מה שעשינו. העם בבריטניה החליט לפרוש וצריך לכבד זאת". הוא ציין כי יוודא שהכלכלה של בריטניה תישאר חזקה ויוודא כי לא יהיה שינוי מידי בתנאי האזרחים. לדבריו, "לא יהיה שינוי בדרך שבו האזרחים שלנו יכולים לנוע ביבשת, ונתכונן למשא ומתן עם האיחוד".

ראש המפלגה השמרנית הוסיף כי "לכבוד הוא לי להיות ראש הממשלה של המדינה הזו במשך שש שנים. עשינו צעדים רבים וקיימנו את הבטחותינו". הוא אמר: "הייתי ברור לגבי אמונתי כי אנו חזקים יותר באיחוד, והבהרתי כי הדבר הוא רק על עתיד היבשת ולא על עתיד המדינה. אני חושב שהמדינה צריכה הנהגה חדשה. אעשה הכול בתור ראש ממשלה בשבועות והחודשים הקרובים. אמשיך כראש ממשלה עם הקבינט שלי בשלושת החודשים האחרונים".

עוד כתבות בנושא:
דרמה בבריטניה: האזרחים בחרו לעזוב את האיחוד האירופי
השפעות הברקסיט: הליש"ט צנח לערך הנמוך ביותר ב-31 שנה

דיוויד קמרון מודיע על התפטרותו לאחר הכרעה על פרישת בריטניה 24.06.16. רויטרס
"דרושה הנהגה חדשה". קמרון/רויטרס

על אף כל התחזיות והסקרים האחרונים, רוב אזרחי בריטניה הצביעו בעד היפרדות מהאיחוד האירופי. מספירת כל הקולות עולה כי 51.9% הצביעו בעד היפרדות מהיבשת, בעוד 48.1% הצביעו בעד הישארות. את ההשפעות המידיות של המהלך היה ניתן לראות בשערי הלירה שטרלינג – שירדו לשפל שלא נראה ב-31 השנים האחרונות. כמו כן, באסיה ובאירופה החל יום המסחר בצניחות שערים חדות, ובלונדון ובפריז בפרט ירדו הבורסות ב-8%.

מהתפלגות התוצאות לפי גילים ניתן לראות כי הצעירים תמכו באופן מובהק בהישארות באיחוד, בעוד האזרחים המבוגרים התנגדו לו. מפילוח התוצאות עולה כי 75% מהאזרחים בני 24-18 הצביעו בעד הישארות, ורק 39% בגילאי 65 ומעלה השתייכו גם הם לאותו המחנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
תומכי מחנה היפרדות מהאיחוד האירופי חוגגים את תוצאות משאל העם בבריטניה 24 יוני 2016. רויטרס
תומכי ההיפרדות מהאיחוד לאחר היוודע התוצאות/רויטרס

ראש עיריית לונדון לשעבר ותומך נלהב ביציאה מהאיחוד, בוריס ג'ונסון, טרם הגיב להתפתחויות הדרמטיות. עם זאת, מנהיג מפלגת הימין "עצמאות לבריטניה", נייג'ל פראג', הביע את שמחתו מהתוצאות. "אם התחזית נכונה יהיה זה ניצחון לאנשים האמיתיים, ניצחון לאנשים הרגילים, ניצחון לאנשים ההגונים", אמר והוסיף: "נלחמנו נגד הרב-לאומיות, נגד הבנקים המסחריים הגדולים, נגד הפוליטיקה הגדולה, נגד השקרים. עשינו זאת ללא ירי של כדור אחד. אני מקווה כי הניצחון הזה יפיל את הפרויקט הכושל הזה ויביא אותנו לאירופה שבה מדינות לאום המשתפות פעולה. 23 ביוני ייחשב בהיסטוריה שלנו כיום העצמאות".

בהמשך אמר פראג' כי "בריטניה צריכה ממשלת ברקסיט. היא צריכה להתחיל בקרוב בדיונים על תנאי היציאה מהאיחוד. "האיחוד האירופי נכשל, הוא גוסס", אמר. "אני מקווה שהוצאנו את הלבנה הראשונה מהחומה".

מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין, שתמך בהישארות באיחוד, אמר כי האזרחים החליטו לפרוש מהאיחוד בשל כעסם מהתייחסות הממשלות האחרונות כלפיהם. "רבים חווים קיצוצים ובעיות כלכליות וחשים כעס רב מהדרך שבה הממשלות בממלכה דחקו אותם לשוליים ובגדו בהם", אמר קורבין בריאיון לרשת BBC. לדבריו, המהלך ישפיע על שוק העבודה בבריטניה, ועל הממשלה הנוכחית לפעול כדי לצמצם את השפעה זו.

תגובות בבריטניה להכרעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. AP
ירידות שערים בבורסות/AP

השרה הראשונה של סקוטלנד, שמרבית אזרחיה הצביעו בעד הישארות באיחוד, רמזה כי כעת, ייתכן וייערך משאל עם נוסף בנוגע להיפרדות מהממלכה המאוחדת. "התוצאות מבהירות כי תושבי סקוטלנד רואים את עתידם כחלק ממדינות האיחוד האירופי", אמרה ניקולה סטרג'ן. "אנו ממתינים לתוצאות הסופיות, אך סקוטלנד דיברה – ודיברה בהחלטיות".

יו"ר מפלגת הימין "שין פיין" בצפון אירלנד, דקלן קירני, התייחס גם הוא לתוצאות וקרא למשאל עם על איחוד אירלנד והיפרדותה מבריטניה. "אם בריטניה פורשת מהאיחוד האירופי היא מוותרת על המנדט לייצג את תושבי צפון אירלנד", אמר קירני. השין פיין היא מפלגה לאומנית התומכת באיחוד אירלנד תחת שלטון אירי עצמאי, שצמחה ממחתרת האיי-אר-איי שנלחמה בבריטים במשך עשורים רבים עד לשנת 2005.

מנהיג מפלגת העצמאות הבריטית, נייג'ל פראג' חוגג את תוצאות משאל העם בבריטניה 24 יוני 2016. רויטרס
"ניצחון לאנשים ההגונים". פראג'/רויטרס

מנהיגי העולם והאיחוד האירופי טרם התייחסו לתוצאות המשאל. שר החוץ של גרמניה פרנק וולטר-שטיינמאייר אמר כי התוצאות מהוות "יום עצוב לאירופה". "החדשות המגיעות מבריטניה מפכחות", אמר. "נראה כי זהו יום עצוב לאירופה ולבריטניה". מנגד, מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מרין לה פן, שיבחה את התוצאות. "ניצחון לחירות", כתבה בעמוד הטוויטר שלה. "כפי שביקשתי כבר שנים, יש לקיים משאל עם דומה במדינות האיחוד"

העיתונים הגדולים בבריטניה הוציאו מהדורות מאוחרות עם היוודע התוצאות הסופיות. התמונה הראשית ב"סאן", שהביע תמיכה בהיפרדות, הציגה אנשים שמחים מתוצאות המשאל תחת הכותרת "See EU Later" – משחק מילים שמשמעותו "להתראות אירופה". המירור, שגם הוא הביע תמיכה בהיפרדות, כתב: "אנחנו בחוץ".

(עדכון ראשון: 08:20)

בריטניה הצביעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. AP
תומכי ההישארות באיחוד המאוכזבים/AP
בריטניה בבוקר שאחרי ההכרעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. רויטרס
"להתראות לאיחוד האירופי, שלום לעולם"/רויטרס
תגובות בבריטניה להכרעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. AP
מאוכזבים במחנה ההישארות/AP
שערי עיתונים בבריטניה בבוקר אחרי משאל העם על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. טוויטר, צילום מסך
העמוד הראשי של "הסאן"/צילום מסך, טוויטר
שערי עיתונים בבריטניה בבוקר אחרי משאל העם על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. טוויטר, צילום מסך
"המירור", הבוקר/צילום מסך, טוויטר
שערי עיתונים בבריטניה בבוקר אחרי משאל העם על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. טוויטר, צילום מסך
הטיימס הבריטי/צילום מסך, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully