וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בבריטניה: האזרחים בחרו לעזוב את האיחוד האירופי

נגד התחזיות והסקרים ולאחר ספירת רוב הקולות, 52% בחרו להיפרד מהאיחוד לעומת 48% שרצו להישאר חלק ממנו. הפער בין המחנות היה צמוד לאורך הספירה ואולם בסופו של דבר קיבלו הבריטים החלטה שתשנה את גורל המדינה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד ואוהד פיטר

היום הגורלי של בריטניה הגיע הלילה (שישי) לסיומו עם סגירת הקלפיות במשאל העם על הישארות באיחוד האירופי או יציאה ממנו. רוב הקולות כבר נספרו, ונגד התחזיות והסקרים ניכר כי ישנו יתרון למחנה התומך בעזיבת האיחוד. התוצאות בין שני המחנות היו לאורך הספירה צמודים מאוד, ואולם בסופו של דבר, 52% הצביעו בעד הפרישה מהאיחוד לעומת 48% שהעדיפו להישאר בו.

מאז נסגרו הקלפיות, נספרו קולות הבוחרים ידנית. כל אחד מ-382 אזורי הספירה ספר את מספר הפתקים ששולשלו אל הקלפיות והכריז על התוצאה ושיעור ההצבעה באזורם. במהלך הלילה יסודרו התוצאות המקומיות לכדי 12 אזורים ורק לאחר מכן תוכרז התוצאה הארצית.

גם בחלוקה לפי האומות שמרכיבות את בריטניה, קשה היה להצביע על מגמה אחידה. בסקוטלנד ישנו יתרון למחנה שתומך בהישארות באיחוד. באנגליה ובוויילס התוצאות צמודות עם יתרון קל לעזיבת האיחוד. בצפון אירלנד גם כן תוצאות דומות מאוד בין המחנות, לטובת המשך חברות באיחוד. אחוז ההצבעה לאחר ספירת כמעט מחצית מהאזורים עומד על 71%.

לקריאה נוספת:
שעות ספורות למשאל העם בבריטניה: הסקרים חוזים הישארות באיחוד
למה מצביעים ומה צפוי ביום שאחרי? הכול על משאל העם בבריטניה
הדיון על הגירושים היקרים בהיסטוריה: הממלכה השסועה יוצאת לקלפיות

בריטניה הצביעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. AP
מנהיג מפלגת העצמאות נייג'ל פראג' חוגג לאחר המהפך בסקרים/AP

סקר ראשון של yougove שנערך במהלך היום והתפרסם מיד לאחר סגירת הקלפיות הראה יתרון להמשך חברות באיחוד האירופי. לפי הסקר, 52% תומכים בהישארות באיחוד בעוד 48% מעדיפים לפרוש ממנו. גם מנהיג מפלגת העצמאות הבריטית, נייג'ל פראג', שתמך בעזיבת האיחוד האירופי, הודה לאחר סגירת הקלפיות כי נראה שתומכי ההישארות זכו במשאל העם.

ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון הודה למצביעים בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "תודה לכל מי שהצביע כדי לשמר על בריטניה חזקה, בטוחה וטובה יותר בתוך אירופה", כתב.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
בריטניה הצביעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. AP
תומכי עזיבת האיחוד עוקבים בשמחה אחרי התוצאות המראות על שינוי המגמה/AP
בריטניה הצביעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. AP
תומכי הישארות באיחוד מאוכזבים מהתוצאה המסתמנת/AP

למרות סופות הרעמים, הגשמים והשיטפונות אזרחי בריטניה נהרו במהלך היום לקלפיות כדי להצביע. לפי הערכות, שיעור ההצבעה ברחבי הממלכה חצה את השיעור שנמדד בבחירות הכלליות ב-2015, אז 68.6% מבעלי זכות ההצבעה השתתפו בהליך הדמוקרטי.

מספר שיא של אזרחים – כ-46.5 מיליון – נרשם להשתתף במשאל העם הגורלי. הקלפיות בבריטניה נסגרו בחצות (שעון ישראל), אף שבכמה מקומות הן נסגרו עוד קודם בשל שיטפונות שהקשו על האזרחים להגיע אליהן. מזג האוויר הגשום הקשה על התחבורה הציבורית בלונדון ובדרום אנגליה. שתי תחנות הצבעה בדרום-מערב לונדון נסגרו והועברו למקום אחר בעקבות שיטפונות שפקדו אותן. תחנות אחרות נפתחו באיחור בגלל מזג האוויר.

מזג האוויר הגשום הציף את הרשתות החברתיות בתלונות על קשיים בהגעה לקלפיות. אך לצדן נרשמו גם גילויי עזרה הדדית בעת משבר. מצביע רחב לב הלווה את מגפיו לאזרחים שרצו להצביע בתחנת הצבעה בצ'סינגטון, קינגסטון, שם פקדו את האזור שיטפונות.

Leave או Remain: שיעור ההצבעה הוא שיכריע

שיעור הצבעה נמוך יטיב עם קמפיין עזיבת האיחוד האירופי, משום שהתומכים בו צפויים להראות נוכחות גדולה יותר בקלפיות. כך למשל, באזור סנדרלנד, שבו התוצאות יתפרסמו מוקדם יחסית, חיים מספר גדול של מצביעים מבוגרים, בעלי הכנסה נמוכה, שלפי הסקרים עשויים לתמוך בעזיבת האיחוד. אם קמפיין Leave לא ישיג תוצאה גבוהה באזור זה, הדבר עלול לסמן אתגר עבורו. במקביל, אם קמפיין Remain לא יוביל בפער גדול באזור וונדסוורת', יהיה זה סימן טוב עבור הקמפיין הנגדי.

ההצבעה הגורלית על ה"ברקסיט" (Brexit) הגיעה בתום חודשים של קמפיינים יריבים סוערים, שבמהלכם אף נרצחה חברת הלייבור ג'ו קוקס, מתנגדת בולטת לעזיבת האיחוד. "האם הממלכה המאוחדת צריכה להישאר חברה באיחוד האירופי או לעזוב את האיחוד האירופי?" – זאת השאלה שנשאלו הבוחרים הבריטים בבואם להכריע את עתידה של המדינה במשאל העם על חברותה בגוש בן 28 המדינות. "להישאר חברים באיחוד האירופי" או "לעזוב את האיחוד האירופי", אלו הן שתי האופציות היחידות שעומדות לרשותן.

בריטניה הצביעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. AP
תומכים ואנשי קמפיין ההישארות מתעדכנים בתוצאות משאל העם בזמן אמת/AP
ספירת הקולות לאחר סגירת הקלפיות במשאל העם בבריטניה על חברות באיחוד אהירופי. רויטרס
ספירה ידנית של ההצבעות עם סגירת הקלפיות, הלילה/רויטרס

סקר חדש של מכון "Populus" שהתפרסם אתמול הצביע על יתרון גדול של 10% לתומכי ההישארות באיחוד. גם סוכנויות ההימורים בישרו על ניצחון למחנה Remain. תומכי העזיבה זכו רק ל-45% מהקולות. ראש הממשלה דייוויד קמרון הודה מוקדם יותר אתמול בחשבון הטוויטר שלו לאנשי המחנה הקורא להישארות באיחוד ובירך אותם על פעילותם. מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין, התומך בהישארות באיחוד, אמר כי "בדרך כלל סוכנויות ההימורים צודקות", לאחר שהצביע בקלפי בלזלינגטון, אך הוסיף בבדיחות כי "הן טענו בגדול לגביי בשנה שעברה, לא?". אל תומכי ההישארות, הצטרפה גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שאמרה כי היא מקווה שאזרחי הממלכה יבחרו להישאר באיחוד.

מנגד, אמר מנהיג מפלגת העצמאות נייג'ל פראג', כי למחנהו יש "סיכוי גבוה מאוד" לרשום את אחד המהפכים הפוליטיים הגדולים ביותר בתקופה האחרונה. ראש עיריית לונדון לשעבר בוריס ג'ונסון, תומך עזיבה נוסף, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בוקר טוב, חברים. הקלפיות פתוחות עד השעה 22:00. עכשיו הגיע הזמן להאמין במדינה הזאת ולהצביע על עזיבה. בוא נהפוך את היום ליום העצמאות שלנו".

(עדכון ראשון: 22:56)

ראש ממשלת דייוויד קמרון ורעייתו סמנת'ה אחרי שהצביעו במשאל העם בקלפי במרכז לונדון, 23 ביוני 2016. רויטרס
קמרון ורעייתו יוצאים מהקלפי. מבחן מנהיגות/רויטרס
משאל העם בבריטניה על הישארות באיחוד האירופי 23.06.16. רויטרס
נייג'ל פראג' לאחר שהצביע, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully