וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי האיחוד האירופי ייפגשו ברביעי לדון בהשלכות עזיבת בריטניה

הפגישה תתקיים ללא נוכחות בריטניה. אובמה וקלינטון אמרו כי הם מכבדים את תוצאות משאל העם. נתניהו התייחס להתפטרות קמרון, אך הבהיר: "שיתוף הפעולה יימשך". עדכונים שוטפים

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

19:31 - מנהיגי 27 המדינות שנותרו באיחוד האירופי לאחר החלטת בריטניה לפרוש, יקיימו ביום רביעי הקרוב פגישה ראשונה שבה ידונו על הצעדים הבאים של האיחוד. הפגישה תתקיים ללא נוכחותו של ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון.

18:02 - ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להתפטרותו של ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון. "אני מעריך מאוד את ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, מנהיג בעל שיעור קומה וידיד אמת של ישראל והעם היהודי", אמר, "שיתוף הפעולה בין בריטניה לבין ישראל התהדק מאוד בשנות כהונתו בתחומי הביטחון, הכלכלה והטכנולוגיה, ויחד הנחנו יסודות איתנים להמשך שיתוף פעולה זה".

17:27 - ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים, אמר היום כי האיחוד האירופי צריך לשקול מחדש את החזון המדיני.

17:07 - המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון אמרה היום כי היא מכבדת את תוצאות משאל העם בבריטניה. היא הוסיפה כי היא מחויבת לשמירת היחסים התקינים בין ארצות הברית לבריטניה, חרף ההחלטה. "המשימה הראשונה שלנו היא לוודא שחוסר היציבות הכלכלית לא ייפגע בעובדים באמריקה".

16:43 - ירידות שערים חדות נרשמו בבורסות בארצות הברית עם פתיחת המסחר. מדד הנדסא"ק איבד 3.6% מערכו.

16:29 - נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר כי הם מכדבים את החלטת בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי. הוא הוסיף כי חרף ההחלטה, "היחסים המיוחדים בין ארצות הברית לבריטניה יימשכו".

מנהיגת המפלגה הלאומית הסקוטית ניקולה סטרג'ן מצביעה בקלפי בגלזגו – 7 במאי 2015. GettyImages
סבירות שגבוהה שארצה תערוך משאל עם נוסף. ראש ממשלת סקוטלנד, ניקולה סטרג'ן/GettyImages

15:58 - נשיא רוסיה ולדימיר פוטין דוחה את הטענות של ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון ולפיהן הוא תמך בפרישתה מהאיחוד. לדבריו, לעזיבתה יהיה השלכות חיוביות ושליליות על ארצו.

14:25 - ראש ממשלת סקוטלנד ניקולה סטרג'ן אומרת כי ישנה סבירות גבוהה כי ארצה תערוך משאל עם נוסף על היפרדות מבריטניה בעקבות פרישתה מהאיחוד.

13:54 - קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אומרת כי פרישת בריטניה היא מכה לאירופה ולאחדות ביבשת. מרקל הוסיפה כי היא חשה "חרטה עמוקה" וכי תיפגש בשבוע הבא בברלין עם מנהיגי האיחוד כדי לדון בפרישה.

13:38 - מנהיגי מוסדות האיחוד האירופי קוראים לא להשהות את הליכי פרישת בריטניה ולהימנע מיצירת אווירה מתמשכת של חוסר ודאות. ההודעה מגיעה על רקע דבריו של ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון ולפיה ההכרזה הרשמית על עזיבת בריטניה עלולה לצאת רק בחודש אוקטובר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ראש ממשלת לונדון לשעבר ומוביל מחנה ההיפרדות מהאיחוד האירופי, בוריס ג'ונסון, יוני 2016. רויטרס
בוריס ג'ונסון מחוץ לביתו, היום/רויטרס

13:26 - ראש עיריית לונדון לשעבר, בוריס ג'ונסון, אומר כי "איננו יכולים להפנות את גבנו לאירופה, אנו חלק ממנה", ג'ונסון אף שיבח את ראש הממשלה וחבר מפלגתו, דיוויד קמרון, על שהביא את שאלת הפרישה מן האיחוד להכרעת האזרחים וכינה אותו "אחד הפוליטיקאים הטובים של דורנו".

12:39 - דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אומר כי רוסיה רוצה לראות את האיחוד שומר על מעמדו ככוח כלכלי מוביל ביבשת. "היחסים עם בריטניה היו מתוחים למדי, אך אנחנו מקווים שבמצב החדש שנוצר נגיע להסכמות לשיפורם", אמר פסקוב במסיבת עיתונאים.

12:36 - נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, אומר כי הוא מצפה שלא תשפיע על הסנקציות של המערב כלפי רוסיה. "האיחוד האירופי ניצב היום בפני האתגר של מציאת הדרך לליבם של האירו-סקפטים והבטחת האחדות ביבשת", כתב פורושנקו בחשבון הטוויטר הרשמי שלו.

תגובות בבריטניה להכרעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. AP
תומכי מחנה ההישארות באיחוד עוקבים אחר תוצאות המשאל, הבוקר/AP

12:05 - בוריס ג'ונסון, ראש עיריית לונדון לשעבר שעמד
בראש מחנה ההיפרדות מהאיחוד האירופי, זכה לקריאות גנאי בעת שיצא מביתו שבלונדון. ג'ונסון צפוי להתייחס בקרוב לתוצאות משאל העם, כמו גם להתפטרותו של ראש הממשלה דייוויד קמרון, שתמך בהישארות באיחוד.

11:58 - מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי "הממלכה המאוחדת תישאר בת ברית חזקה ומשמעותית עבור נאט"ו". הוא הדגיש כי מעמד בריטניה בנאט"ו לא ישתנה בשל ההחלטה על פרישה. עמדת נאט"ו טרם משאל העם הייתה כי על בריטניה להישאר באיחוד.

11:45 - דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני המסתמן בבחירות לנשיאות ארצות הברית, נחת היום (שישי) בסקוטלנד לביקור באחד מאתרי הנופש שבבעלותו, והתייחס עם הגעתו לתוצאות משאל העם. "העובדה שאזרחי בריטניה השיבו לידיהם את מדינתם היא דבר נהדר", אמר טראמפ. טרם ההצבעה אמר טראמפ כי הוא היה מעדיף לראות את בריטניה מחוץ לאיחוד – דבר שליבה את הסכסוך המתוקשר שלו עם ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון.

11:31 - נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, הודיע על כינוס חירום ביום שלישי הקרוב, שבו ידונו בפרישת בריטניה מן האיחוד. הכינוס ייערך יום לפני פסגת מדינות האיחוד שנקבעה מראש.

המועמד הרפובליקני המסתמן דונלד טראמפ נוחת בסקוטלנד, 24 ביוני 2016. רויטרס
טראמפ עם נחיתתו בבריטניה, היום/רויטרס

10:27 - ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הודיע כי יפרוש מתפקידו בחודש אוקטובר. קמרון התייחס להכרעה על פרישה מהאיחוד האירופי, ואמר כי "אזרחי בריטניה הכריעו בעד עזיבת האיחוד ויש לכבד את רצונם". הוא הוסיף כי ההחלטה לא התקבלה בקלות, אך יש לפעול בהתאם לרצון התושבים המשתקף בה. עוד אמר קמרון כי יפעל להבטחת היציבות הכלכלית במדינה ולשמירה על התנאים שמהם נהנים אזרחי בריטניה בתנועה ובמסחר ביבשת.

10:17 - צניחות שערים חדות נרשמו הבוקר (שישי) בבורסות ברחבי אירופה, עם פתיחת המסחר בבוקר שאחרי הכרעת אזרחי בריטניה על עזיבת האיחוד האירופי. בלונדון נרשמה ירידה של 7.5%, בפריז 8%, ובגרמניה צנחה הבורסה בכ-10%.

דיוויד קמרון מודיע על התפטרותו לאחר הכרעה על פרישת בריטניה 24.06.16. רויטרס
"ההחלטה לא התקבלה בקלות". קמרון/רויטרס

10:12 - מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה, ג'רמי קורבין, אומר כי "אזרחי בריטניה זועמים על האופן שבו הממשלות במדינה דחקו אותם לשוליים בזו אחר זו". הוא הוסיף כי לפרישת בריטניה תהיה השלכה על שוק התעסוקה ועל הממשלה לפעול למזער פגיעה זו.

10:07 - נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, מתייחס בחשבון הטוויטר הרשמי שלו להכרעת בריטניה על עזיבת האיחוד האירופי וכינה אותה "רגע דרמטי". לדבריו, בכוונתו לכנס ועידה של נציגי 27 המדינות החברות באיחוד בשבוע הבא, שם ידונו בעתיד האיחוד. "בשם כל 27 ראשי המדינות, אני אומר כי אנו נחושים לשמור על האחדות", אמר טוסק, כשהוא נמנע מלהכליל במניין מדינות האיחוד את בריטניה.

נייג'ל פרג' ותומכי עזיבת האיחוד בבוקר שאחרי ההכרעה על פרישת בריטניה 24.06.16. רויטרס
מנהיג מפלגת "עצמאות לבריטניה" ותומכי הפרישה/רויטרס

09:12 - שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק איירו, כותב בחשבון הטוויטר שלו כי "זהו יום עצוב עבור בריטניה, אירופה חייבת לפעול כדי לזכות מחדש באמון אזרחי מדינות האיחוד".

09:09 - שר החוץ הבריטי פיליפ המונד אומר כי "דייוויד קמרון ימשיך לכהן כראש הממשלה ויהיה זה שינווט את העם הבריטי".

08:44 - מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מארין לה פן, משבחת את תוצאות משאל העם בציוץ בחשבון הטוויטר שלה וכותבת שהן מעידות על "ניצחון לחירות". היא הוסיפה כי יש לערוך משאל עם דומה במדינות האיחוד, "כפי שביקשתי כבר שנים".

08:25 - שר החוץ של גרמניה פרנק וולטר-שטיינמאייר אומר כי התוצאות מהוות "יום עצוב לאירופה". "החדשות המגיעות מבריטניה מפכחות", אמר. "נראה כי זהו יום עצוב לאירופה ולבריטניה".

נייג'ל פרג' ותומכי עזיבת האיחוד בבוקר שאחרי ההכרעה על פרישת בריטניה 24.06.16. רויטרס
מנהיג "מפלגת העצמאות" נייג'ל פראג' חוגג עם תומכי עזיבת האיחוד, הבוקר/רויטרס
בריטניה הצביעה על פרישה מהאיחוד האירופי 24.06.16. AP
תומכי ההישארות באיחוד מאוכזבים/AP

07:50 - חרט וילדרס, יו"ר המפלגה למען החירות בהולנד, קרא לקיים משאל עם על עתידה של הולנד באיחוד האירופי. "אנו רוצים להיות אחראיים על מדינתנו", אמר. "אנו רוצים להיות אחראיים על כספנו, על גבולותינו ועל מדיניות ההגירה שלנו". וילדרס הוא אחד ממובילי המאבק בהגירה במדינה.

07:45 - יו"ר מפלגת "שין פיין" בצפון אירלנד, דקלן קירני, התייחס לתוצאות משאל העם, וקרא למשאל עם על איחוד אירלנד והיפרדותה מבריטניה. "אם בריטניה פורשת מהאיחוד האירופי היא מוותרת על המנדט לייצג את תושבי צפון אירלנד", אמר קירני. השין פיין היא מפלגה לאומנית התומכת באיחוד אירלנד תחת שלטון אירי עצמאי, שצמחה ממחתרת האיי-אר-איי שנלחמה בבריטים במשך עשורים רבים עד לשנת 2005.

תומכי הישארות באיחוד האירופי מאוכזבים מתוצאות משאל העם בבריטניה 24 יוני 2016. רויטרס
אכזבה במחנה ההישארות באיחוד/רויטרס

07:30 - מספירת הקולות בצפון אירלנד עולה כי רוב אזרחיה הצביעו בעד הישארות באיחוד. מספירת כל הקולות במדינה עולה כי 440,707 איש הצביעו בעד ההישארות, בעוד 349,442 הצביעו נגד. אחוז ההצבעה במדינה עומד על 62.9%

07:25 - השרה הראשונה של סקוטלנד ניקולה סטרג'ן הגיבה לתוצאות משאל העם בבריטניה. "התוצאות מבהירות כי תושבי סקוטלנד רואים את עתידם כחלק ממדינות האיחוד האירופי", אמרה סטרג'ן. לפני כשנתיים נערך משאל עם בסקוטלנד על היפרדות מבריטניה, שבו הכריעו תושבי האי בעד הישארותם כחלק מהממלכה המאוחדת.

תומכי הישארות באיחוד האירופי מאוכזבים מתוצאות משאל העם בבריטניה 24 יוני 2016. רויטרס
התומכים בהישארות בריטניה באיחוד מאוכזבים לאחר ספירת הקולות/רויטרס

06:45 - כלי התקשורת הכריזו כי בריטניה עוזבת את האיחוד האירופי. לפי רשתות הטלוויזיה הגדולות BBC, סקיי ניוז ו-itv, בשלב זה התוצאות כבר בלתי הפיכות ועל כן ניתן להכריז שרוב אזרחי המדינה תומכים בהיפרדות מהאיחוד. לפי ספירת רוב הקולות, 52% הצביעו בעד היפרדות מהאיחוד בעוד 48% הצביעו בעד הישארות בו.

06:30 - ערך הלירה שטרלינג צנח לשיא שלילי שלא נרשם מאז 1975. לפי המדדים המעודכנים, מדובר בצניחה של כ-11%, והשער עומד על 1.35 ליש"ט לדולר. בטוקיו ובשווקים נוספים באסיה נפתחו ימי המסחר בירידות שערים.

תומכי מחנה היפרדות מהאיחוד האירופי חוגגים את תוצאות משאל העם בבריטניה 24 יוני 2016. רויטרס
תומכי ההיפרדות מהאיחוד חוגגים עם היוודע התוצאות/רויטרס

06:15 - מנהיג "מפלגת העצמאות" בבריטניה ואחד ממובילי מחנה ההפירדות, נייג'ל פראג', הכריז על ניצחון המחנה שלו במשאל העם. "אם התחזית נכונה יהיה זה ניצחון לאנשים האמיתיים, ניצחון לאנשים הרגילים, ניצחון לאנשים ההגונים", ואמר והוסיף: "נלחמנו נגד הרב-לאומיות, נגד הבנקים המסחריים הגדולים, נגד הפוליטיקה הגדולה, נגד השקרים. עשינו זאת ללא ירי של כדור אחד. אני מקווה כי הניצחון הזה יפיל את הפרויקט הכושל הזה ויביא אותנו לאירופה שבה מדינות לאום המשתפות פעולה. 23 ביוני ייחשב בהיסטוריה שלנו כיום העצמאות".

מנהיג מפלגת העצמאות הבריטית, נייג'ל פראג' חוגג את תוצאות משאל העם בבריטניה 24 יוני 2016. רויטרס
"יום העצמאות". נייג'ל פראג'/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully