וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרועה הארוכה של המשטרה: היורה בדאלאס חוסל עם רובוט - וארה"ב סוערת

10.7.2016 / 7:45

בצל הדרמה שהכתה בעיר בתום הפגנה שלווה נגד אלימות שוטרים, הכוחות בעיר יצרו תקדים כשחיסלו את היורה באמצעות רובוט. רבים טוענים כי ההחלטה נעעשתה כלאחר יד, ומומחים מזהירים מפני המדרון החלקלק: "איך נדע באילו עוד מצבים ישתמשו ברובוטים המצוידים בנשק קטלני?"

צילום: עומרי נחמיאס

בתום משא ומתן שנמשך כמה שעות, החליטה אתמול (שישי) משטרת דאלאס לחסל את הצלף שהרג חמישה משוטריה, בדרך יוצאת דופן – באמצעות רובוט שהשליך מטען לעבר מכוניתו של היורה, מייקה קסאוויר ג'ונסון. בתחילה דווח כי ג'ונסון, חייל מילואים בצבא ארצות הברית, ירה בעצמו למוות לאחר שצוותים מיוחדים של המשטרה סגרו עליו, אולם בהמשך הבהירו הרשויות כי היה זה גורם מכני שנטרל את היורה המיומן.

ככל הידוע, הייתה זאת הפעם הראשונה שבה מפעיל כוח משטרה בארצות הברית רובוט לצרכים אלה. לפי עדויות שונות, הצבא האמריקני השתמש ברובוטים נגד הארגונים השונים בעיראק, אולם לרוב הוא מנצל אותם לטובת נטרול מוקשים ומטעני צד, המטרה המקורית שלשמה הם יוצרו. התקדים שיצרה משטרת דאלאס יוצר כעת גם בעיות משפטיות, וחלק מהמומחים טוענים כי ההחלטה להפוך את הרובוט לכוח לוחם התקבלה כמעט כלאחר יד.

עוד בוואלה! NEWS:
הירי בטקסס עלול להפוך לקו פרשת המים של מחאת השחורים בארה"ב
חקירת הירי בדאלאס: חומרים להכנת פצצות נמצאו בבית הרוצח
פעילי זכויות השחורים המומים מהירי בדאלאס: "לא עודדנו אלימות"

כוחות המשטרה בזירת האירוע שבה נורו למוות חמישה שוטרים במהלך הפגנה נגד אילמות משטרתית נגד שחורים בדאלאס, טקסס, יולי 2016. AP
התיקון הרביעי לחוקה יעצור אותם? שוטרים בזירת הירי, אתמול/AP

אחת הבעיות המשפטיות העולות מההחלטה נוגעת לתיקון הרביעי לחוקת ארצות הברית, שנועד להגן פרטיות האזרח מפני התנהלות שרירותית של המשטרה ושל רשויות אכיפת החוק. על בסיסו מתקיימות תביעות נגד המשטרה בגין שימוש מוגזם בכוח מצדה, כשקו ההגנה של השוטרים מסתמך לרוב על איום מידי הנשקף לה או לאחרים.

במקרים כמו זה שאירע אתמול, כשהמשטרה נמצאת במרחק בטוח מהסכנה ואילו הרובוט הוא זה שנכנס לקו האש, קשה במסגרת החקיקה הנוכחית להגדיר מהו איום אמיתי. "אם רובוטים המצוידים בנשק קטלני יכולים להיות מופעלים במצבים כאלו, באיזה עוד מקרים ניתן לעשות בהם שימוש?", אמרה אליזבת ג'ו, פרופסורית למשפט מאוניברסיטת קליפורניה. בדברים שאמרה לסוכנות הידיעות אי-פי, הדגישה ג'ו כי אין להשליך ממצב החירום שבו הייתה נתונה דאלאס אתמול לסיטואציות פשוטות יותר, ולהרחיב את השימוש ברובוטים.

זירת רצח חמישה שוטרים בידי צלפים בעת הפגנה בדאלאס, טקסס. 8 ביולי 2016. AP
"ניתנה ליורה האפשרות להיכנע או להישאר במקומו". שוטרים בזירת הרצח, אתמול/AP

השימוש הראשון מסוגו ברובוט למטרות תקיפה בזירות אזרחיות כמעט עבר מתחת לרדאר הביקורת, בשל היום הקשה שעבר על העיר. מפכ"ל משטרת דאלאס דייוויד בראון נימק את המהלך בכך שכל ברירה אחרת הייתה חושפת את השוטרים לסכנה גדולה. המתקפה של ג'ונסון הייתה כה יעילה ומתוחכמת, עד שבמשך שעות ארוכות סברו כי הייתה זאת חוליית צלפים מתואמת שהמתינה לסוף העצרת השלווה בעיר כדי לחסל שוטרים לבנים.

גם ראש העיר מייק רוולינג הצטרף למגוננים על המהלך, וטען כי ניתנה ליורה האפשרות להיכנע או להישאר במקומו, כפי שבחר לעשות זאת. סוגיה נוספת שטרם התבררה היא אם השימוש ברובוט כמחסל היה "אלתור במקום" או פעולה מתוכננת, שעליה התאמנו בעבר השוטרים בעיר.

על אף שלא נמסרו פרטים מלאים על הפעולה, הרובוט שהרג את הצלף הוא ככל הנראה זה המשמש את משטרת דאלאס לפירוק פצצות. זוהי מכונה הנעה על גלגלים, נשלטת מרחוק ולא באופן אוטונומי, ובעלת זרוע ממוכנת, שהטמינה את חומר הנפץ ברכבו של ג'ונסון. היא מיוצרת בידי חברת "רמוטק", חברת בת של תאגיד נורת'רופ גראמן, העובד עם הפנטגון ומתמחה בייצור כלי רכב המופעלים בשלט רחוק.

רובוט המשמש את משטרת ניו יורק, ארצות הברית. AP
450 רובוטים בעשר שנים. רובוט בשימוש משטרת ניו יורק/AP

לפי נתונים שהגיעו לסוכנות הידיעות רויטרס, הפנטגון העביר לפחות 451 רובוטים מסוג זה או דומה לו לרשויות אכיפת החוק במדינות השונות מאז שנת 2005, דרך תכנית חלוקת כלי הנשק שלו. ליותר מ-200 רשויות פדרליות או מדינתיות יש לפחות מנטרל פצצות אחד.

המיליטריזציה של המשטרה בארצות הברית עלתה לכותרות בעקבות תקרית מפורסמת אחרת שבה נהרג צעיר שחור מירי המשטרה – היה זה באוגוסט ב-2014, אז פרצו הפגנות סוערות בפרגוסון לאחר מותו של מייקל בראון. המשטרה המקומית השתמשה בכלי רכב משוריינים ובציוד צבאי כדי לפזר את המחאה שפרצה בנסיבות דומות לאירועי הימים האחרונים.

מהומות בעיר פרגוסון אחרי ההחלטה שלא להעמיד לדין את השוטר שירה בצעיר מייקל בראון – מיזורי, 24 בנובמבר 2014. GettyImages
נחיתות מול לובשי המדים. עימותים בפרגוסון, נובמבר 2014/GettyImages

הנשיא אובמה הורה באוקטובר האחרון על צמצום התכנית ועתה משרד ההגנה אינו יכול לספק כלי נשק מסוימים וציוד אחר, בזמן שהמשטרה חייבת לספק הסברים המניחים את הדעת לצורך שלה במל"טים, בכלי טיס או באמצעים אחרים לפיזור הפגנות. עם זאת, לא ברור אם הצעד יצליח לעצור את השינוי הטכנולוגי שעוברות רשויות אכיפת החוק השונות ברחבי ארצות הברית, שעשוי רק לחדד הנחיתות שממנה סובל האזרח הפשוט מול לובשי המדים המצוידים היטב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully