וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר של קלינטון ואובמה לסנדרס: רק האחדות תביא את הניצחון

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לקרוליינה הצפונית

6.7.2016 / 14:22

לעומת אובמה שנראה משוחרר ונינוח, המועמדת הדמוקרטית הייתה במלכוד באירוע המשותף הראשון ביניהם: מצד אחד בירכה על "ההתקדמות הגדולה" בתקופת אובמה, אך מצד שני הייתה צריכה לשכנע שיש עוד דברים לתקן. על דבר אחד שניהם הסכימו: בלי תומכי סנדרס, היא תהיה בבעיה בנובמבר

צילום: באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei ורויטרס, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

כשהסתיימה ספירת הקולות בפריימריז הדמוקרטיים של שנת 2008 בעיירה הקטנטנה יוניטי שבניו המפשייר, התברר כי שני המועמדים המובילים לייצוג המפלגה, הילרי קלינטון וברק אובמה, זכו למספר זהה של קולות - 107 כל אחד. באותה שנה, בתום קמפיין רווי עקיצות וטינה הדדית שבו הבטיח אובמה כי הוא יהיה המועמד לנשיאות, החליטו השניים לחזור ליוניטי על מנת לשדר מסר של אחדות, כשם העיירה. קלינטון נשאה אז נאום ארוך והבטיחה לפעול ככל יכולתה כדי שהמועמד שזה עתה הביס אותה ייבחר לנשיאות, בעודו יושב על כיסא לצידה.

אמש (שלישי) היה זה תורו של הנשיא אובמה להטיל את כל כובד משקלו לטובת יריבתו בעבר, ומי שמאז הפכה לבת בריתו ומונתה על ידו לשרת החוץ בתקופת כהונתו הראשונה. הפעם, היא זו שישבה במרבית הזמן על הכיסא לצדו באולם הכנסים בשרלוט שבקרוליינה הצפונית והקשיבה במשך דקות ארוכות לנאום שבו שלהב את הקהל בקריאות קצובות של שמה, "הילרי, הילרי", והסביר מדוע לדעתו "מעולם לא היה גבר או אישה כל כך מוכשר לתפקיד כמוה".

עוד בנושא:
"מוכנים לנצח ביחד": אובמה התייצב לראשונה לצד קלינטון בכנס בחירות
ה-FBI סיים את חקירת פרשת המיילים: אין מקום לאישום נגד קלינטון
המרוץ מעלה הילוך: כיצד יבחרו טראמפ וקלינטון את "מספרי 2"?

הילרי קלינטון וברק אובמה בקרוליינה הצפונית 5 יולי 2016. רויטרס
אובמה מזריק צבע ללחיים של הקמפיין של קלינטון. אתמול, בקרוליינה הצפונית/רויטרס

לא בכל מערכת בחירות שבה מסיים הנשיא את כהונתו הוא מתייצב לעזור למועמד מטעם המפלגה שלו. ג'ון מקיין, לדוגמה, לא ביקש את עזרתו הפעילה של ג'ורג' בוש הבן בשנת 2008, ולמרות הכרזת התמיכה של האחרון, השניים לא יצאו למסעות משותפים. הסיבה לכך היא בעיקר התמיכה המועטה בנשיא בשלהי כהונתו השנייה, מהם ניסה להתרחק המועמד הרפובליקני באותה שנה.

אובמה לעומתו זכה באמצע כהונתו השנייה ל-40% תמיכה, והשבוע, לקראת סוף כהונתו, הראה סקר של מכון "גאלופ" כי התמיכה בו עלתה ל-51%. ואולם, שיעור האהדה של קלינטון נמוך בהרבה. מסקר בנושא שפורסם שלשום עלה כי 58% מהציבור אינם אוהדים אותה, לעומת 39% שהביעו יחס חיובי כלפיה. לכן, תמיכתו של אובמה חיונית עבורה כמו אוויר לנשימה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תומכי הילארי קלינטון מחוץ לאסיפת בחירות עם הנשיא ברק אובמה בצפון קרוליינה. באמצעות וואווי, עמרי נחמיאס
תור אובמה להטיל את כל כובד משקלו לטובת קלינטון/עמרי נחמיאס , באמצעות וואווי

ואכן, האירוע בקרוליינה הצפונית הזריק מעט צבע ללחיים של הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית המסתמנת, שהתקשתה עד כה לעורר התלהבות. בניגוד לכמה מאירועי הבחירות שלה, לאירוע הזה השתרך תור ארוך של אלפי אנשים שעמדו שעות בחום ובלחות לאורך שדרות מרטין לות'ר קינג המובילות לאולם בשרלוט, כדי לקחת חלק בהופעה המשותפת של השניים. כמה מהם אף נזקקו לטיפול רפואי וקיבלו עירוי נוזלים מחוץ לאולם. לרבים מהם לא היה בסופו של דבר מקום בפנים, והם נאלצו לצפות באירוע על גבי מסכים בדיינרים הסמוכים, ששמחו לקבל את גל הלקוחות המאוכזבים.

לא רק בדיינרים שמחו מכמות הקהל הגדולה. היה זה גם יום חג למוכרי המזכרות. לבד מן המזכרות הרגילות הנמכרות בדרך כלל באירועים הללו, כמו סיכות וחולצות של קלינטון, ניתן היה למצוא שם גם את מארק, גבר יהודי ממישיגן שהגיע מצויד במזוודה עמוסה מזכרות דו מפלגתיות: סיכה של קלינטון בעברית, ולצידה כיפה עם הסיסמה של דונלד טראמפ בכיתוב עברי: "להפוך את אמריקה גדולה שוב", וכיפה אחרת עם הלוגו של טד קרוז, שפרש מהמרוץ הרפובליקני.

תומכי הילארי קלינטון מחוץ לאסיפת בחירות עם הנשיא ברק אובמה בצפון קרוליינה. באמצעות וואווי, עמרי נחמיאס
"אומבה וקלינטון = שני שקרים". גם תומכי טראמפ הגיעו לעצרת/עמרי נחמיאס , באמצעות וואווי

האירוע נפתח ארבע שעות בלבד לאחר ההודעה הדרמטית של ראש הבולשת הפדרלית (FBI) ג'יימס קומי, כי החליט שלא להעמיד את קלינטון לדין בגין פרשת המיילים. עם זאת, הוא לא חסך בביקורת חריפה על התנהלותה הרשלנית, שהתבטאה באחסון מידע סודי ביותר בשרת ביתי שלא מיועד לכך ושניתן לפרוץ אותו בקלות. באופן תמוה למדי, קלינטון בחרה להתעלם מההודעה שחילצה אותה מכתב אישום ומאובדן המועמדות, ונצמדה לדף המסרים הקבוע שלה בצורה מכנית למדי, להוציא כמה חלקים שנגעו לנוכחותו של הנשיא אובמה במאורע.

הנשיא לעומתה נראה משוחרר ונינוח והרבה להתבדח, להלהיב את הקהל ולעקוץ את טראמפ. "כל אחד יכול לצייץ, גם הבת שלי מצייצת, אבל עד שאתה לא מתיישב מאחורי השולחן אתה לא יודע מה זה לקבל החלטות של חיים ומוות", תקף את עמוד הטוויטר הפעיל במיוחד של המועמד המסתמן לראשות המפלגה הרפובליקנית. באופן כללי, קשה היה לומר אם אובמה בנאום הזה היה מונע יותר מרצון לעזור לקלינטון או מרצון למנוע את הנשיאות מטראמפ.

דונלד טראמפ בנאום במנהטן, 22 ביוני 2016. רויטרס
ספג עקיצות. טראמפ/רויטרס

אובמה התמקד בהבעת תמיכה בקלינטון בשתי נקודות עיקריות: כלכלה ומיגור הטרור. הוא הזכיר איך ישבו יחד בחמ"ל בלילה שבו נלכד אוסמה בן לאדן, וטען שקלינטון תדאג לסטודנטים ולמעמד הביניים. הוא אף הדגיש כי היא תדאג טוב יותר מטראמפ לאנשים שמוטרדים משכר המינימום הנמוך. אובמה בחר להזכיר דווקא את שני הנושאים הללו לא במקרה. בכמה סקרים שנערכו לאחרונה זכה טראמפ לציונים טובים יותר ממנה גם בטיפול בטרור וגם בנושא הכלכלה.

מסר לסנדרס בין השורות

קלינטון, לעומת אובמה הנינוח, הייתה במלכוד בערב הזה. מצד אחד, היא חזרה ואמרה כי "עשינו התקדמות גדולה תחת שלטונו של הנשיא אובמה". מן הצד השני, היא הייתה צריכה לשכנע שנותרו עוד דברים רבים לתקן – אך בלי לטעון שמדובר בכישלון של הנשיא המכהן, שלא הספיק לטפל בשמונה שנות כהונה באותם הנושאים שהיא מבקשת לקדם.

מסר נוסף שנשאו שניהם קשור לאחדות התוך-מפלגתית. קלינטון ואובמה חזרו והדגישו עד כמה הנושא חשוב, והמסר בין השורות היה ברור. המתחרה של קלינטון, הסנאטור ברני סנדרס, שעדיין נמנע מלתמוך בה באופן פומבי, מרחיק ממנה קהל מסוים של צעירים ליברלים וסוציאליסטיים, שחלקם עדיין לא השתכנע להצביע עבורה. אם כל תומכי סנדרס לא יתייצבו להצביע, קלינטון יודעת היטב שהיא תהיה בבעיה בנובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully