וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ מעלה הילוך: כיצד יבחרו טראמפ וקלינטון את "מספרי 2"?

4.7.2016 / 10:15

בסוף החודש צפויים השניים להודיע מי יהיו סגניהם שילוו אותם בהמשך הקמפיין. טראמפ יכריע בין מחוקק מנוסה, "אמריקני ממוצע" ושמרן סולידי, ואילו קלינטון תקבע אם לאמץ קו ביטחוני יותר להמשך דרכה

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

בווידאו: טראמפ תוקף את קלינטון בכנס בחירות בניו יורק

חודש יולי הוא חודש דרמטי במרוץ לנשיאות ארצות הברית, ובסופו יוכרזו רשמית הילרי קלינטון ודונלד טראמפ כמועמדים לתפקיד הנכסף בבית הלבן מטעם שתי המפלגות הגדולות. קלינטון תתחיל השבוע לערוך הופעות פומביות עם הנשיא ברק אובמה ועם סגנו, ג'ו ביידן, ותקווה שתיק החקירה הפדרלי נגדה בגין שימוש בשרת מייל פרטי בניגוד לנהלים ייסגר.

מנגד, דונלד טראמפ ינסה לגרום לעוד בכירי ממסד להתייצב מאחוריו, בזמן שכמה עשרות צירי ועידה זוממים לעשות "שביתה איטלקית" ולסרב להצביע עבורו בכינוס המפלגתי החגיגי בקליבלנד, בנימוק ש"מצפונם אינם מאפשר להם" לעשות זאת. בין לבין, צריכים השניים להתמודד עם כאב ראש גדול ומשותף: בחירת הסגן העתידי והשותף למרוץ.

נשיאה הראשון של ישראל, חיים ויצמן, נהג לומר כי "המקום היחיד שאליו אני רשאי לדחוף את אפי הוא הממחטה שלי", כרמז לחוסר ההשפעה של הנשיא בארץ. בארצות הברית, סביר להניח שלא מעט סגני נשיאים היו חותמים על האמירה הזו. עדות טובה לכך ניתן למצוא בספר "גיים צ'יינג'", שבו מתארים ג'ון היילמן ומארק הלפרין את המרוץ לנשיאות ב-2008, ומספרים כי סגן הנשיא הנוכחי ביידן לא התלהב בלשון המעטה כשהוצע לו התפקיד. לדבריהם, ביידן נהג להתבדח עם עוזריו על חוסר הרלוונטיות של המשרה: "לאימא אחת היו שני ילדים. האחד היה יורד ים והשני סגן נשיא. משניהם היא לא שמעה יותר לעולם".

עוד על הבחירות לנשיאות ארה"ב בוואלה! NEWS:
"הילרי מושחתת": בכרזה החדשה של טראמפ - מגן דוד על רקע שטרות כסף
קלינטון לא מצליחה להתרומם: סקר מקיף חוזה שוויון עם טראמפ
דיווח בארה"ב: טראמפ בוחן את מושל ניו ג'רזי כמועמד לסגנו

אובמה וביידן מציגים את התכנית לפיקוח על נשק. רויטרס
גם סגן הנשיא הנוכחי לא התלהב מהמינוי. ביידן ואובמה/רויטרס

אמנם סגן הנשיא נחשב למספר 2 בהיררכיה, והוא מחליפו של הנשיא במקרה שהוא מת במהלך הקדנציה - אולם את מרבית ההחלטות המדיניות והביטחוניות מקבל הנשיא עם שרי החוץ וההגנה, וחלק גדול מתפקיד סגן הנשיא הוא לייצג את האזרח מספר 1 במקומות שמהם נבצר ממנו להגיע. חלק מהשמות שעלו לדיון הם אמנם של פוליטיקאים ששיא הקריירה הפוליטית שלהם נמצא מאחוריהם, אך יש גם כאלה שנחשבים בבחינת כוח עולה.

לפי המסורת, ההכרזה על זהות הסגנים נעשית לכל המאוחר בוועידת המפלגה, ולעתים אף לפני כן, ועל כן זמנם של המועמדים המסתמנים אוזל. טראמפ כבר הודיע כי הוא מתכוון לעשות זאת "בצורה הקלאסית", ולחשוף את הסגן בוועידה עצמה. נהוג כי בזמן הוועידות, היום הראשון והשני מוקדשים לנאומים, בדרך כלל של בכירי המפלגה ושל דמויות פופולריות בציבור הרחב שקוראות לתמוך במועמד לנשיאות, ואילו היום השלישי מוקדש לנאום של סגן הנשיא.

בהינתן שהוועידה הרפובליקנית תיפתח ב-18 ביולי, הרי שבעוד שבועיים נגלה את התשובה - וייתכן שאף קודם. בנוסף לכך, לא מן הנמנע שקלינטון תודיע על הבחירה שלה בימים הקרובים בניסיון להסיט את תשומת הלב הציבורית מפרשת המיילים המביכה ומהפגישה של בעלה עם התובעת הכללית לורטה לינץ'.

כיצד יכריע טראמפ – ניסיון בחקיקה או משיכת מצביעים?

בכל אחד מהצדדים סומנו שלושה שמות עיקריים בתור אלה שנחשבים לבעלי הסיכוי הגבוה ביותר להתמנות לתפקיד. אותם שישה מועמדים עוברים תהליך קפדני של בדיקה על ידי הצוותים של המועמדים, כדי לוודא שאין שום פרט מידע מביך בחייהם האישים או הפוליטיים – מה שבסופו של דבר עלול להזיק לקמפיין באופן בלתי הפיך.

בצד הרפובליקני, מוזכרים זה מספר שבועות שמותיהם של מושל ניו ג'רזי כריס כריסטי, יו"ר בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ', ומושל אינדיאנה מייק פנס כמועמדים המובילים לאייש את משרת הסגן העתידי של טראמפ. שמות נוספים שעלו הם של הסנאטורים ג'ף סשנס, בוב קורקר וג'ון תיון וכן מושלת אוקלוהומה מארי פאלין, אולם ארבעת האחרונים נחשבים לבעלי סיכוי קטן משמעותית מאשר שלושת הראשונים.

בשיחה עם וואלה! NEWS הסבירה הכתבת הפוליטית של וושינגטון פוסט, אן גייראן, כי הדבר שטראמפ מחפש זה מישהו עם ניסיון בחקיקה, כזה "שיכול לגרום לדברים לעבור בקונגרס". לדבריה, "לטראמפ אין את הניסיון הזה. הוא דיבר על זה בכמה ריאיונות. הוא צריך מישהו שיידע איך לתפעל את וושינגטון. לשלושתם יש ניסיון. לכריסטי אמנם אין בדיוק ניסיון בחקיקה, אבל יש לו ניסיון פוליטי. הוא יכול לגרום לדברים לקרות. השלושה מביאים איתם פחות או יותר את אותם הדברים. זה יסתכם בסופו של דבר במי שיהיה לו איתו הכי נוח".

דונלד טראמפ השיג את יעד הצירים להבטחת מועמדותו. רויטרס
חסר ניסיון פוליטי ולכן יצטרך אדם מנוסה בתחום כסגנו. טראמפ/רויטרס

לדברי גייראן, לכל אחד מהמועמדים יתרונות וחסרונות שונים, אבל כולם יכולים לעזור לטראמפ בנקודות שבהן הוא נחשב למועמד חלש. "ניוט גינגריץ', ששימש בעבר יושב ראש בית הנבחרים, הוא מישהו קצת יותר רציני. זה מישהו שטראמפ מעריץ", הסבירה. גינגריץ' בן ה-73, שנודע בארצות הברית בין היתר כחובב בעלי חיים מושבע, כיהן כחבר קונגרס במשך שני עשורים ונחשב לתומך נלהב של ישראל. בריאיון ב-2011 אמר כי הפלסטינים הם עם מומצא וכי הם חלק מהאומה העברית ובחרו לגור באזור. הוא גם ידידו הקרוב של שלדון אדלסון, איל ההון שהודיע על תמיכתו בטראמפ.

על הרקע הזה, נשמעו הערכות ולפיהן טראמפ יטה לבחור דווקא בו, אולם גייראן מסויגת: "לא נראה לי שזה ייצור הבדל. טראמפ מנהל את עצמו וזה עובד לו טוב. הוא קובע כמעט לבד הכול, ומקבל את ההחלטות רק על בסיס מה שהוא חושב".

מושל ניו ג'רזי, כריסטי, נחשב גם הוא לאחת משתי האופציות המועדפות על טראמפ. מאז פרש מהמרוץ הרפובליקני לנשיאות בחודש פברואר, כריסטי שומר אמונים לטראמפ, מופיע איתו בעצרות פומביות ונמנה עם חוג מקורביו המצומצם. גייראן אומרת כי מה שיגרום לאמריקנים להזדהות עמו הוא עובדת היותו "בחור אמריקני ממוצע".

לטענתה, "על אף שכריסטי אמר על טראמפ דברים נבזיים בעבר, כעת הם חברים טובים". עם זאת, איל הנדל"ן הניו יורקי בוודאי ייקח בחשבון את נתוני שביעות הרצון האפסיים של כריסטי בבואו לבחור סגן. רק 26% מתושבי ניו ג'רזי השיבו כי הם מרוצים מתפקודו בסקר האחרון שנערך לפני כשבוע. הקריירה הפוליטית של כריסטי נמצאת בירידה, ולא בטוח שזו הדמות שטראמפ זקוק לה כדי להזניק קדימה את הקמפיין שלו.

כריס כריסטי בעימות הרפובליקני השישי. 15 בינואר 2016. אי-פי, AP
"כריסטי אמר עליו דברים נבזיים, אבל כעת הם חברים טובים". כריסטי/AP, אי-פי

המועמד השלישי, מושל אינדיאנה מייק פנס, נחשב לדמות המסקרנת מכולם, והוכתר בתקשורת האמריקנית כ"סוס שחור שעשוי לקטוף את המינוי ברגע האחרון". במהלך עונת הפריימריז הוא הביע תמיכה דווקא בסנאטור טד קרוז, אך עובדה זו לא העיבה על סיכוייו, והוא נמצא ברשימת המועמדים הסופית של טראמפ. לדברי גייראן, לטובתו של פנס ישחקו כמה אלמנטים. "הוא גם חבר קונגרס לשעבר, כך שיש לו ניסיון בגבעת הקפיטול, והוא גם שמרן, מה שיעזור לטראמפ כי הוא עצמו אינו כזה. לכן, רבים מהמצביעים הרפובליקנים מחפשים מישהו סולידי שיהיה להם נוח איתו", נימקה. עם זאת, היא ציינה כי הגורם המשמעותי ביותר שיכול לעזור לפנס הא דווקא גיאוגרפי: "הוא מהמערב התיכון. זה 'אזור הקרב' (כינוי למדינות המתנדנדות - ע"נ), וזה דבר משמעותי".

בצד הדמוקרטי, בבחירה בכל מועמד יש סיכון

גם בצד הדמוקרטי התמונה הולכת ומתבהרת. עד לפני חודש, השם החם בבורסת השמות לתפקיד סגן הנשיא היה של הסנאטורית אליזבת וורן ממדינת מסצ'וסטס. היא נחשבת לנציגת האגף השמאלי במפלגה, אהודה מאוד בקרב הקהל הצעיר בפרט ובקרב מצביעי המפלגה בכלל. אלה היו הימים שבהם תומכי ברני סנדרס הצהירו בהמוניהם כי אינם מתכוונים להצביע עבור קלינטון, ושמה של וורן עלה בין היתר כתשובה לאותם קולות.

אלא שמאז קרו שני דברים שהחלישו מאוד את סיכוייה של וורן. ראשית, תומכי סנדרס הולכים ומתרככים ככל שהזמן עובר, ומתייצבים כיום ברובם הגדול מאחורי קלינטון. שנית, הפיגוע באורלנדו הכתיב סדר יום מעט יותר ביטחוני בארצות הברית. הליהוק של וורן נשמע לפתע כהימור שקלינטון לא תמהר לקחת, וזה עוד לפני שדיברנו על המרוץ המשותף של שתי נשים יחד, צעד חסר תקדים שמבחינה אלקטורלית מהווה גם הוא הימור לא קטן. לדברי גייראן, "זה יהיה סיכון שאני לא חושבת שקלינטון תיקח, אלא אם כן היא תבדוק את זה ותחשוב שזה יכול לעזור לה. יכול להיות שהיא תרצה להראות שהכול אפשרי, אבל היא לא תרצה לסכן את עצמה וללכת צעד אחד רחוק מדי".

לטענת הכתבת הפוליטית, נגד וורן תשחק העובדה כי היא לא בהכרח מביאה מצביעים חדשים. "דיברנו עם לא מעט אנשים באגף המאוד ליברלי של המפלגה. הם אמרו שזה לא יגרום להם לתמוך בקלינטון, רק להתאכזב מוורן", הסבירה. מנגד, הסנאטורית נחשבת לנשק מאוד יעיל בקרב מול טראמפ. "היא נכנסת לו מתחת לעור, היא לא פעם גוררת אותו למלחמות טוויטר שעליהן הוא מצטער. היא 'כלב תקיפה' יעיל. אם קלינטון תגיע למסקנה שזה מה שהיא צריכה, אז אליזבת וורן היא שם אטרקטיבי".

הילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית. ניו יורק, ארה"ב. 11 באפריל. רויטרס
זקוקה למישהו עם ניסיון במדיניות חוץ וביטחון. קלינטון/רויטרס

בינתיים, השם החם מכולם הוא של הסנאטור טים קיין מווירג'יניה. קיין, ששימש גם מושל וירג'יניה, נחשב לתומך של קלינטון זה מספר שנים, ופונה לקהל מצביעים מרכזי יותר. "לתפקיד סגן הנשיא אתה רוצה מישהו עם קצת ניסיון בחוץ וביטחון. קיין הוא סנאטור יותר זמן מאשר וורן, שירת לפחות בוועדה אחת רלוונטית בסנאט ושירת במדינה שיש בה משקל צבאי גדול, עם 12 בסיסים צבאיים והמטה של הנחתים.

בסיס התמיכה שלו מגיע ממקומות שבהם יש הרבה אנשי צבא. הוא חולק הרבה מפילוסופיית הממשל והגישה כללית של קלינטון. אין להם היסטוריה אישית משותפת גדולה, אבל יש להם הרבה במשותף. "בחירה בו תבטיח שהקלינטונים יקבלו מישהו שיש להם מושג מי הוא, זה מישהו שיש לו סיכוי מצוין", הסבירה גייראן.

לדבריה, התרחשות אחת ספציפית העלתה את קרנו של קיין הן בקרב השמרנים והן בקרב הליברלים. "הוא שותף לגישה המעט נצית של קלינטון. הוא היה זה שעמד והתנגד לממשל אובמה וקלינטון בנוגע לאישור של כוחות צבא באפגניסטן ועיראק, ונימק זאת בכך שאי אפשר להמשיך לשלוח כוחות למקומות שבהם אין לנו משימה צבאית מוגדרת", הסבירה. "זה העלה את המניות שלו בקרב האגף השמאלי למפלגה, אבל הוא משך גם שמרנים שחשבו שאובמה איבד את המשימה שם, ושהגיע הזמן לחשב מסלול מחדש ולומר לאמריקנים שמשרתים שם למה הם שם. קיין לקח סיכון והצליח".

הנסאטור הדמוקרטי טים קיין, מרץ 2015. AP
העלה את קרנו בקרב השמרנים והדמוקרטים כאחד. קיין/AP

השם האחרון שעלה בהקשר לרשימת המועמדים של קלינטון הוא שר השיכון והפיתוח העירוני, חוליאן קסטרו. "קסטרו הוא צעיר והיספני, ומזוהה בתור פני העתיד של המפלגה הדמוקרטית", מעידה גייראן. "הוא גם ממדינה חשובה, טקסס. למרות זאת, יש לו מעט מאוד ניסיון לאומי. הוא לא שם שאנשים מכירים ברחבי המדינה, יש ספקות לגבי כמה הוא יהיה אפקטיבי בקרב הקהילה ההיספנית. הוא הוזכר כמועמד לתפקיד כל כך הרבה זמן מראש, עוד לפני שקלינטון הודיעה שהיא רצה, כך שזה נראה שהוא רוצה את זה יותר מדי", הוסיפה.

עם זאת, לקסטרו יתרון בגיוס כספים – תפקיד חשוב למועמד להיות סגן הנשיא. "יש לו ניסיון חקיקה קטן. הוא לא היה בסנאט, אין לו ניסיון ב'לעשות דילים'. כל זה לרעתו, אבל בחירה במועמד היספני, קהל חשוב מאוד לקלינטון, תאותת שהיא לוקחת את קהל המצביעים הזה ברצינות", אמרה הכתבת הפוליטית. למרות יתרונותיו של קסטרו, בשבועיים האחרונים הדיווחים מאותתים כי שמו לא נמצא בראש הרשימה, וכי קיין הוא המועמד המועדף, עם סיכוי מסוים גם לוורן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully