וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלשיך בכנסת: "רוב המידע על הח"כים שבידי המשטרה - זבל"

6.7.2016 / 11:34

מפכ"ל המשטרה משתתף בדיון בנוגע לאיסוף מידע על נבחרי ציבור. הוא הצדיק את קיומו של המסמך שנכתב לפני כשנתיים ומשיב לפניות הח"כים בנושא. "אין עלינו לחץ של הפוליטיקאים – אלא של התקשורת", הבהיר

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך משתתף כעת (רביעי) בדיון בוועדת הפנים של הכנסת, בנוגע לאיסוף חומרים על נבחרי ציבור. במהלך הדיון בוועדה, צפוי המפכ"ל התייחס לסוגיה ול"מסמך הח"כים" שנחשף לראשונה בחדשות 10. אלשיך הבהיר בתגובה להתבטאויות חברי הכנסת שנכחו בדיון, כי רוב המידע על חברי כנסת שנמצא בידי המשטרה הוא "זבל", כהגדרתו.

"יש אבחנה מאוד ברורה בין העולם המודיעיני והחקירתי. כשפותחים בחקירה יש משמעות ציבורית, כמובן שצריך גם אישור, אבל כשמגיע פריט מידע קודם כל מוטל עלינו לבחון אם יש בו מהות או לא. אם אנחנו מבינים שמדובר בזבל, תפקידנו לאגור את הזבל במגירה ולא ליזום חקירה או בדיקה. אלה האיזונים והבלמים", טען, והוסיף: "כשמגיע משהו עם בשר שלהבנתנו מחייב בדיקה, אנחנו לא יכולים ליזום בדיקה, אלא מקבלים הנחיות מפרקליט המדינה או מהיועץ המשפטי לממשלה". אלשיך גילה כי "גם על אזרחים יש הררי זבל. אם המשטרה תטפל בהכל נהיה בסחרחרת כל היום, תפקידנו הוא להפעיל שיקול דעת".

עוד ביקש להבהיר בתגובה לטענות הח"כים, כי "לא הופעל עלינו שום לחץ מפוליטיקאים, לא היה ולא נברא. למען הסר ספק כל הלחצים שהופעלו על המשטרה ללא יוצא מן הכלל כולם תקשורתיים". אלשיך הדגיש כי "אין טלפונים ואף אחד לא מפריע ללהב (להב 433, היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן, שהינה מחלקה באגף המודיעין של משטרת ישראל - ט"ש) לעשות את עבודתה נאמנה. כל מה שיש הוא מה שאתם רואים בתקשורת - איך שהוצג המסמך ומה מטרתו".

בין הח"כים שהתייחסו לטענה כי על להב מופעל לחץ מגורמים בכירים, הייתה גם רויטל סויד (המחנה הציוני). "אם הדברים האלה נכונים הרי שזה חמור מאוד, כי כולנו צריכים לדאוג לכך שעל משטרת ישראל לא יופעלו לחצים כאלה", אמרה, ופתחה בסדרת שאלות: "האם אתה בחנת ובדקת מי הדליף את המסמך הזה? האם הודלף על ידי קצינים בכירים? האם יש לכם מסמכים כאלה על שופטים ועל אנשי תקשורת? האם אתה יכול לומר לנו מה הכוונה באנשים שמממנים עורכי דין ויחצ"נים כדי לפגוע במשטרה?".

עוד בוואלה! NEWS:
"שמח"ש תחקור במקום לעסוק בנקמנות": מדוע לא נחקרת הדלפת מסמך הח"כים?
סערת המסמך: אדלשטיין דרש מהמפכ"ל - הסר העננה מהח"כים
"מסמך הח"כים": שמו של השר ארדן הוזכר בחשד למעורבות בפלילים

מפכ?ל המשטרה רנ?צ רוני אלשיך בוועדת הפנים של הכנסת בנושא איסוף חומרים על נבחרי ציבור בכנסת. 6 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
"מגיעים הררי מידע". אלשיך, היום בדיון בכנסת/נועם מושקוביץ

בפתח דבריו התייחס המפכ"ל גם למגבלות המשפטיות על המידע שנאסף על חברי הכנסת, שלדבריו "לא מאפשרות לשים על השולחן את כל מה שיש". הוא התייחס גם להדלפה בדבר קיומו של המסמך, וטען: "לצערי, היחידה ששומרת על החוק באירוע הזה היא המשטרה. מי שמדליף עובר על החוק עבירה חמורה מאוד. הבעיה המשפטית טרם הוסרה ולכן אני מוגבל בדברים שאליהם אני יכול להתייחס".

לאחר מכן, ציין כי למשטרה אסור ליזום איסוף של מידע על חברי כנסת ועל שרים, "כי הם שונים מהאזרחים, ואנחנו במדינה דמוקרטית ויש ריסון כוח, איזונים ובלמים כי המשטרה צריכה להיות ערה לכוחה". עם זאת, הדגיש כי "מגיעים הררי מידע על ידי כל מיני בעלי אינטרסים כולל חברי כנסת למשטרה", ויש לבחון אותו.

"במשטרה ענקית יש דברים שיכולים ליפול בין הכיסאות, ראש אגף חקירות ומודיעין צריך לוודא שיש לו תהליך בקרה סביר, ולא נוצר מצב שיש משהו מהותי שנאגר במשטרה ולא מטופל או מדווח לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה", אמר אלשיך, וטען כי מדובר בתהליך הפוך מזה שהוצג בתקשורת. לטענתו "לא מנסים להשאיר גרוש לבן ליום שחור. זה בדיוק הפוך - כדי שלא נגלה שיש משהו שראוי היה לדווח עליו ומשום מה הוא לא עבר בצנרת". לאחר מכן, אלשיך שב והדגיש כי הוא "אני מאוד מצדיק את המסמך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"אם המסמך לא היה מודלף הוא לא היה מעניין"

"לא אני חוקר עבירות פליליות של שוטרים ואמרתי בכל פורום שהנושא חייב להיחקר. אני לא מוכן לפרגן להדלפות של פקידי ציבור ממונים שעוברים תהליך של התאמה ביטחונית"

אלשיך הדגיש כי יש הנחיות של היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לנושאים שעליהם יש לדווח לו, ובנוגע לנושאים שעליהם אין לדווח. "יש תהליכי עבודה שצריכים להיגזר כדי לעמוד בהנחיות היועץ, והמסמך הזה הוכן כדי לעמוד בהנחיות היועץ. אם המסמך לא היה מודלף הוא לא היה מעניין אף אחד. מכיוון שהמסמך יכול להתפרש בדרך אחרת, ראוי שנשנה את שיטת הבקרה".

הוא הדגיש שבעיניו המעשה החמור היה הדלפת המסמך ולא כתיבתו. "זו עבירה פלילית חמורה, מי שהדליף את המסמך התכוון שנשב פה", אמר אלשיך, והתייחס לכך שטרם נפתחה חקירה במחלקה לחקירות שוטרים של הפרקליטות (מח"ש) בנוגע להדלפה. "לא אני חוקר עבירות פליליות של שוטרים ואמרתי בכל פורום שהנושא חייב להיחקר. אני לא מוכן לפרגן להדלפות של פקידי ציבור ממונים שעוברים תהליך של התאמה ביטחונית", הבהיר.

מפכ?ל המשטרה רנ?צ רוני אלשיך בוועדת הפנים של הכנסת בנושא איסוף חומרים על נבחרי ציבור בכנסת. 6 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
"המבמך הוכן כדי לעמוד בהנחיות היועץ המשפטי לממששלה". אלשיך וניצב יצחקי, היום בדיון בכנסת/נועם מושקוביץ
ניצב יצחקי: "אני מבין היטב את משמעות ההחלטה. יש לי המון החלטות מקצועיות והן תמיד במסגרת החוק".

ראש אגף החקירות מני יצחקי, שהורה לכאורה לחבר את המסמך, אמר כי "המסמך היה טוב לנקודת הזמן הספציפית אז (ב-2014 - ט"ש). נדרשתי לבקרה עצמית מבחינה מקצועית, כדי לדווח ליועץ ולפרקליט המדינה על נושאים רגישים מבחינת החוק".

יצחקי הוסיף: "אני מבין היטב את משמעות ההחלטה. נדרשתי לאגד את החומר כדי להבין אותו טוב יותר לצרכי בקרה ולעיניי שלי בלבד. יש לי המון החלטות מקצועיות והן תמיד במסגרת החוק". גם הוא ציין כי לא נעשה איסוף יזום של מידע על נבחרי ציבור, והדגיש: "אנחנו בלהב עובדים ללא לחצים וללא מורא".

המשנה ליועמ"ש: "לא ידענו על קיום המסמך"

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, אמר כי משרדו לא ידע על קיום המסמך, וציין: "הוא בהחלט הטריד אותנו עם פרסומו". יום לאחר הפרסום, אמר נזרי, גורמים ממשרדו נפגשו עם המפכ"ל אלשיך, עם ראש אגף חקירות ומודיעין יצחקי ועם גורמים נוספים המשטרה. "שאלנו שאלות, שחלקן עלו כאן. בשבועיים שחלפו מאז ישבנו עם נציגי המשטרה עוד פעמיים ולא קיבלנו הבהרות", הוסיף.

עם זאת, ציין כי ביכולתו לקבוע כי "מטרת המסמך לא הייתה איסוף יזום של מידע, אלא הוא נכתב לצרכי בקרה בלבד. קיבלנו הסבר שהיו תקלות בצורת העברת המידע סביב הבחירות לנשיאות (שלפניהן עלו חשדות נגד בנימין בן אליעזר, שהיה מועמד לתפקיד הנשיא – ט"ש), והיה צריך לראות שאין מידע ששוכב במקום כזה או אחר - זה ההסבר שבהחלט הניח את דעת היועץ".

עם זאת, נזרי ציין כי "בהחלט עולות שאלות לגבי הבקרה הזו במשטרה", ואמר כי "הנוהל הזה יתואם איתנו ויובא להתייעצות איתנו". לדבריו, "התובנה של היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה, היא שצריכים להיות נהלים בנושא, ויש צורך לבחון את הבקרה - הן ביחס הפנים-משטרתי והן בממשק שבין הפרקליטות למשטרה".

בתום הדיון אמר ח"כ דוד אמסלם (הליכוד): "לא קיבלנו תשובות לשאלות, לכן אני אפנה למבקר המדינה ואבקש שיבדוק את המסמך הזה".

מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך, וועדת הפנים של הכנסת בנושא איסוף חומרים על נבחרי ציבור בכנסת. 6 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
"מי שהדליף את המסמך התכוון שנשב פה". אלשיך בדיון בכנסת, היום/נועם מושקוביץ

במקביל פנה הבוקר יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה "לסיים את הטיפול בדיקת המסמך המשטרתי המרכז מידע פלילי ומודיעיני אודות חברי הכנסת", כלשונו. אדלשטיין כתב למנדלבליט: "ב-22 ביוני 2016 נערכה בלשכתי פגישה עם מפכ"ל המשטרה וראש אגף החקירות והמודיעין בעניין המסמך המשטרתי שהוכן בשנת 2014, ובו ריכוז מידע פלילי ומודיעיני אודות חברי הכנסת שכיהנו באותה עת".

"בפגישה עמדתי על הרגישות הרבה ועל הבעייתיות שנוצרה עקב הדלפת קיומו של מסמך כזה, שכן לכאורה הוא מטיל עננה על כל חברי הכנסת ויוצר תחושה בציבור כאילו יש עשרות חברי כנסת החשודים בעבירות פליליות", כתב, והדגיש כי יש חשיבות גדולה בהוצאת הבהרה רשמית ומסודרת בהקדם, לציבור ולחברי הכנסת, ביחס לרשימה משנת 2014 ולרלוונטיות שלה".

כך זאת, לדברי אדלשטיין, כדי "שמצד אחד הציבור יוכל להיות סמוך ובטוח שהמשטרה מבצעת נאמנה את עבודתה וחוקרת חברי כנסת במקרים המתאימים, אך מצד שני חברי הכנסת יוכלו להיות בטוחים שהמשטרה אינה מחזיקה חומרים נגדם כדי 'לשלוף' אותם לצורך פגיעה בפעילותם ובמועמדותם לתפקידים שונים".

אדלשטיין הוסיף במכתבו ליועץ המשפטי: "בתגובה לדברים ציין המפכ"ל כי המשטרה מודעת לרגישות הרבה ולפגיעה בחברי הכנסת ובכנסת שנוצרה עקב הפרסום, וכי הרשימה הועברה לבדיקתך על מנת שתצא הבהרה רשמית ומסודרת ביחס לרשימה זו בהקדם. לנוכח זאת, ובחלוף שבוע מאז הפגישה, אבקש לציין גם בפניך את הדחיפות שאני רואה בסיום הטיפול בעניין והבהרתו".

המפכ"ל רוני אלשיך נפגש עם יו"ר הכנסת יואל אדלשטיין, לשכת יו"ר הכנסת, ירושלים. יוני 2016. דוברות הכנסת,
"מודעים לרגישות". אדלשטיין, אלשיך ויצחקי בפגישתם בלשכת יו"ר הכנסת/דוברות הכנסת

אלשיך אמר במהלך הפגישה כי אנשיו "מודעים לרגישות ולפגיעה שנוצרה עקב הפרסום. על המשטרה חל איסור מוחלט ליזום איסוף מידע על נבחרי הציבור". כמו כן, הוא הסביר כי המסמך מהווה תהליך בקרה פנימי של ראש אגף חקירות ומודיעין, שנועד לדבריו לוודא שכל מה שראוי היה לעבור לעיון היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, אכן עבר לעיונם. המפכ"ל אף ציין כי הוא "מצר על כך שהמידע הזה דלף", וכי מדובר בעבירה חמורה שמצריכה טיפול מידי.

עם זאת, גורמים במשטרה הביעו בשבועות האחרונים ביקורת קשה נגד המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), בעקבות הדלפת "מסמך הח"כים". גם לאחר החשיפה, מח"ש לא פתחה בחקירה. זאת, על אף שמדובר באחת מההדלפות החמורות שהיו בשנים האחרונות מתוך הארגון. "במקום להתעסק בהיעלבויות מהמפכ"ל וביקורת על המדיניות שלו, שסגן ראש מח"ש עו"ד משה סעדה וראש מח"ש אורי כרמל יעשו את העבודה שלהם ויודיעו מידית על חקירה או בדיקה של ההדלפה החמורה הזו", אמר גורם בכיר במשטרה. "שיעשו את העבודה שלהם, ולא יתעסקו בנקמנות".

(עדכון ראשון: 9:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully