וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון נגד העתירה נגד ההסכם עם טורקיה: "בשביל זה יש בחירות"

בדיון בעתירה שהוגשה נגד ההסכם, אמרו השופטים כי אין ביכולתם להתערב בנושא שנמצא "בליבת שיקול הדעת של המדינה". השופט הנדל: "יש בחירות פעם בארבע שנים, זה לא התפקיד שלנו". בתוך כך, בוועדה לביקורת המדינה הוחלט לזמן את נתניהו לדיון בנושא ההסכם

צילום: רוני כנפו, עריכה: אביב אירגז

שופטי בית המשפט העליון דנו אתמול (שלישי) בעתירה שהוגשה נגד אישור הסכם הפיוס עם טורקיה, ואמרו כי הם אינם יכולים להתערב בנושא שנמצא "בליבת שיקול הדעת של המדינה". הדברים נאמרו בעתירה שהוגשה על ידי שלושה עותרים: דבורה גונן, אמו של דני גונן ז"ל ובני משפחת חסנו, שיוצגו על ידי עו"ד ניצנה דרשן לייטר, לוחם שייטת שיוצג על ידי עו"ד שרון אבני וארגון עוצמה יהודית שיוצג על ידי עו"ד איתמר בן גביר. בדיון נכחו גם בנצי גופשטיין ומיכאל בן ארי.

במהלך הדיון אמר השופט ניל הנדל: "יש בחירות פעם בארבע שנים, זה לא התפקיד שלנו", כשהוא מתייחס לסמכות שמעניק הציבור לממשלה לחתום על הסכמים בינלאומיים. העותרים טענו כי בית המשפט העליון נהג בעבר להתערב בנושאים שנמצאים בבסיס שיקול דעתה של הממשלה, כשהם מציינים כדוגמה את הפסיקה האחרונה בנוגע לפסקת היציבות של מתווה הגז.

"השאלה היא אם בית המשפט יתן לחוטא לצאת נשכר. בית המשפט התערב בשיקולים מדיניים בנושא מתווה הגז. מה יחשוב לוחם צה"ל שהמדינה משלמת למי שהפיל אותו מהספינה פיצויים?", אמר עו"ד בן גביר. "במאזן השיקולים, הממשלה החליטה שזה נכון, ראוי ומועיל", אמר השופט אורי שהם בתגובה. השופט ג'ובראן הוסיף: "גם במתווה הגז זה לא שפסלנו את כל המתווה, התערבנו רק בסעיף אחד".

עוד בוואלה! NEWS:
קרב על כבוד? הרשות עצרה את העברת הסחורות הטורקיות לעזה
טורקיה תעביר כסף לבנקים בעזה: פרטי הסכם הפיוס נחשפים
הרצוג: "לא היינו יכולים לדרוש מטורקיה מידע מעזה על הנעדרים?"

בנימין נתניהו מול רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
"יש בחירות פעם בארבע שנים, זה לא התפקיד שלנו". ארדואן ונתניהו/רויטרס

עו"ד שרון אבני טען כי בנוסח ההסכם המלא שפורסם אתמול לראשונה בוואלה! NEWS נאמר כי הכסף יועבר ל"משפחות השכולות" – קרי, למשפחות ההרוגים על המרמרה שהוגדרו על ידו כפעילי טרור. "המחשבה שמדינת ישראל מממנת טרור היא בלתי נתפסת", אמר עו"ד אבני. "אין שום מנגנון חוקי שמאפשר לממשלה לשלם כסף למחבלים".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בעקבות ההסכם עם טורקיה: נתניהו יזומן לוועדה לביקורת המדינה

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הודיעה מוקדם יותר כי היא מתכוונת לזמן את ראש הממשלה לדיון בנושא קבלת ההחלטות שקדמה לחתימת ההסכם עם טורקיה. זאת, בתום דיון סוער שבו נמתחה ביקורת חריפה בנושא, לאחר שנציג המל"ל לא ידע לענות לשאלותיהם של חברי הוועדה על עדכון שרי הקבינט על הסכם הפיוס, שנחתם בשבוע שעבר.

במהלך הדיון, שהוקדש לדו"ח מבקר המדינה מ-2012 שקבע כי היו "ליקויים מהותיים ומשמעותיים" בקבלת ההחלטות של ראש הממשלה לקראת הגעת המרמרה לחופי ישראל, חברי הכנסת התעניינו בעובדה שההסכם עם טורקיה הובא לאישור הקבינט רק לאחר חתימתו. ממלא מקום ראש המלל, יעקב נגל, שנמצא עם ראש הממשלה בביקור באפריקה, לא הגיע לדיון, ואלהרר סירבה לבקשה לדחות את הדיון עד שובו. היועץ המשפטי למל"ל גיל אבריאל, שנשלח במקומו, טען כי התכונן לקראת ישיבה שעוסקת בדו"ח מבקר המדינה מ-2012 על חוק המל"ל וההכנות למרמרה, ולא הבין כי יידרש להיערך לשאלות בנושא אישור הסכם הפיוס, וגרר התקפות קשות מצד חברי הכנסת - וכן את הודעתה של אלהרר כי תקיים דיון נוסף בנושא, שאליו תזמן גם את ראש הממשלה וגם את ראש המל"ל.

"מה שהיה לא בסדר אז נראה שלא בסדר גם היום", אמרה אלהרר. "אני לא אתפלא אם ייראה אותו דבר כשיצא דוח המבקר על צוק איתן".

בנימין נתניהו מתייחס לתכנית הסיוע לתושבי יהודה ושומרון, הסיוע לשריפה בקפריסין ואכיפת בנייה במגזר הערבי. רוני כנפו
"אם דיון לא התקיים זה כי ראש הממשלה לא רצה שיתקיים". נתניהו/רוני כנפו

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) מיקד את הביקורת שלו ישירות בראש הממשלה ואמר כי "אין כל כוונה לקיים את חוק המל"ל או עבודת קבינט כהלכתו". לדברי שלח, "הקבינט הוא גוף מוחלש והמל"ל הוא גוף מוחלש. זה היה נכון אצל ראשי ממשלה אחרים ובוודאי אצל ראש הממשלה הזה". ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) קרא לתקן את תהליך קבלת ההחלטות לפני התקרית הבאה. "אם מסתכלים מהמרמרה עד ההסכם עם טורקיה – נראה שיש כאן משהו עקום ועד עכשיו הוא לא התיישר. יש רצף של תקלות והשאלה מתי מטפלים בתקלות כדי שלא יחזרו על עצמן?"

האלוף במיל' עוזי ארד, ששימש כראש המל"ל בזמן המשט הטורקי, חשף בזמן הדיון כי החרים את הדיון היחיד שהתקיים על הנושא בפורום השמיניה – פורום השרים המצומצם שעמו התייעץ ראש הממשלה במקום הקבינט המדיני-ביטחוני . "אתה יכול לראות סדרי עבודה קלוקלים", אמר ארד. "מתוך מחאה, הדרתי את רגליי". ח"כ שלח חידד: "יש אדם אחד שמזמן דיוני קבינט במדינת ישראל - ראש הממשלה. אם דיון לא התקיים זה כי ראש הממשלה לא רצה שיתקיים".

ארד התייחס גם הוא להשלכות של קבלת ההחלטות לקראת משט המרמרה על הסוגייה האירנית וציין כי בדוח המבקר הוגדר המשט "כמשל". לדברי ארד, "אוי לנו אם דיונים בנושאים יותר חשובים מהמרמרה והרמז הוא לאיראן – גם שם התקיימו חסרים כמו בדיון על המרמרה".

(עדכון ראשון: 21:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully