וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה תעביר כסף לבנקים בעזה: פרטי הסכם הפיוס נחשפים

4.7.2016 / 20:30

פרסום ראשון: מנוסח ההסכם המלא שהגיע לידי וואלה! NEWS עולים פרטים שטרם נחשפו. בין השאר, נכתב כי ישראל התחייבה להעביר לטורקיה 20 מליון דולר כשבהסכם נכתב באופן מפורש כי הסכום מיועד לפיצוי "המשפחות השכולות מתקרית המשט"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: יאיר דניאל

בווידאו - נתניהו מציג את ההסכם עם טורקיה, בחודש שעבר

ישראל תאפשר לטורקיה להעביר כסף לבנקים ברצועת עזה שפעילותם אושרה על ידי ישראל והרשות הפלסטינית - כך עולה מהסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה, שנחשף באופן מלא בתגובת המדינה לבג"ץ שהגישו משפחות שכולות ופעילי ימין ומתפרסם לראשונה בוואלה! NEWS.

מנוסח ההסכם, החתום על ידי מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד ואושר על ידי הקבינט המדיני-ביטחוני, עולים פרטים שטרם נחשפו על ידי ממשלת ישראל. בין היתר, עולה כי המדינה התחייבה להעביר לטורקיה 20 מיליון דולר. בהסכם נכתב באופן מפורש: "מדובר בפיצוי כדי לפצות את המשפחות השכולות במהלך תקרית המשט".

עוד בנושא:
הרצוג: "לא היינו יכולים לדרוש מטורקיה מידע מעזה על הנעדרים?"
משפחתו של אורון שאול חסמה סחורות בגבול עזה: "לא נשב בשקט"
יוצאי טורקיה קיבלו את הסכם הפיוס ברגשות מעורבים: "גנבו אותנו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההסכם החתום/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי ההסכם, חלוקת הפיצויים תתבצע על ידי טורקיה בלבד ובתמורה לכך, המשפחות של הרוגי משט המאווי מרמרה ב-2010 יידרשו שלא לתבוע את ישראל בסוגיה. עוד עולה כי אם בכל זאת יוגשו תביעות נגד קצינים ישראליים בנושא, אנקרה תישא באחריות הכספית לטיפול בהן.

עוד עולה כי העברת הכספים לבנקים המאושרים לפעילות בעזה צפויה להתנהל לפי שיקולי הביטחון של מדינת ישראל. כמו כן, צפויה טורקיה להקים מתקן להתפלת מים ברצועת עזה בברכתה של ישראל, והביעה את כוונתה לבנות תחנת כח באזור, גם היא בכפוף לאישור המדינה.

עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את תנועת "עוצמה יהודית" ואת העותרים נגד ההסכם מיכאל בן ארי, ברוך מרזל, ובנצי גופשטיין, מסר: "מדובר בהסכם מביש. מסתבר כי הממשלה הסתירה פרטים מהציבור. אם יש מקרה שבו בג"ץ צריך להתערב בהסכם מדיני, זו הדוגמה. מדובר בהסדר מחפיר, מביש ונוגד את עיקרון שלטון החוק".

אחמד דוואטאולו, ראש ממשלת טורקיה ובנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל. עמית שאבי ו-GETTYIMAGES, ספק 500
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת טורקיה אהמט דאווטולו/ספק 500, עמית שאבי ו-GETTYIMAGES

אתמול עגנה בנמל אשדוד הספינה הטורקית "ליידי ליילה", שנשאה על סיפונה 11 טון של סחורות עבור עזה. זאת, בעקבות חתימת ההסכם שמתיר את העברת הסחורות. בין היתר, היו בה מוצרי מזון, תרופות, צעצועים ועוד סחורות המיועדים לתושבי הרצועה. היום יצאו משאיות המלאות בתכולתה לעזה דרך מעבר כרם שלום.

במחאה נגד עגינת הספינה בפרט והסכם הפיוס בכלל, התקיימה באותה העת הפגנה בנמל אשדוד, שבה השתתף גם דודו של החלל הנעדר אורון שאול. בני משפחה אחרים הפגינו לפני כן במעבר כרם שלום, בקריאה לממשלה להשיב את גופות בניהן. ההפגנה נועדה לחסום את תנועת המשאיות המעבירות סחורה ומזון לעזה, במחאה על ההסכם בטענה כי הוא מקל על העברת סיוע לעזה, ללא שום התייחסות להמשך החזקתם של גופותיהם של שאול והדר גולדין בידי חמאס.

יו"ר ארגון "שורת הדין", ניצנה דרשן לייטנר, הגיבה הערב לתשובת המדינה לעתירה בבג"ץ נגד ההסכם. לדבריה עיתוי תשובת המדינה ביום בו מציינים 40 שנה למבצע אנטבה הוא אירוני. "אין שום הבדל בין מעשה הגבורה של חיילי צה"ל על המאווי מרמרה, לבין מעשה הגבורה של חיילי צה"ל באנטבה. אנחנו מתחילים להאמין לעולם, שחיילי צה"ל מבצעים פשעי מלחמה ושישראל צריכה לשלם על כך. אסור לנו להתעלם מטורקיה המממנת את הטרור", אמרה.

(עדכון ראשון: 17:40)

ספינת הסיוע "ליידי ליילה" בנמל מרסין, טורקיה, 2 ביולי 2016. צילום מסך מתוך טווויטר, צילום מסך
ספינת הסיוע "ליידי ליילה" שעגנה אתמול בנמל אשדוד ועליה סחורות המיועדות לרצועת עזה/צילום מסך, צילום מסך מתוך טווויטר
משפחת אורון שאול – מחאה על הסכם הפיוס מול טורקיה – חסימת כרם שלום למעבר משאיות. לירון מולדובן
בני משפחת שאול מפגינים במעבר כרם שלום, אתמול/לירון מולדובן
  • עוד באותו נושא:
  • טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully