וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאי טורקיה קיבלו את הסכם הפיוס ברגשות מעורבים: "גנבו אותנו"

2.7.2016 / 11:45

דעות יוצאי טורקיה ביהוד חלוקות, ורבים זועמים על הפיצויים שתשלם ישראל כחלק מהפיוס. משפחותיהם שנותרו בטורקיה מתקשות לשרוד, אך חלקם אופטימיים: "ארדואן איש של מילה, הישראלים יחזרו לשם ובגדול"

עריכה: מתן חדד

לצד משחקי הקלפים והרמיקוב, הסיגריות והקפה השחור, קיבל השבוע הפרלמנט של יהודי טורקיה בעיר יהוד את הבשורה על הסכם הפיוס עם אנקרה ברגשות מעורבים. ההסכם, שנחתם שש שנים אחרי אירועי משט המרמרה, מהווה את סיומו של הנתק הממושך ביחסים בין שתי המדינות, ועורר דעות שונות בקרב 25 אלף היהודים ממוצא טורקי החיים ביהוד.

ביהוד החלו להתאסף יהודים מטורקיה בסוף שנות ה-60, ובשנות ה-80 נמנו 70% מאוכלוסיית העיר עם יהודי העדה. ישראל, שהוריו עלו ארצה מאיסטנבול בשנת 1956, סיפר כי היום ירד מספר יוצאי טורקיה בעיר ל-40% בלבד.

מוני בונפיס, דור שני לעולים מטורקיה, מציץ בכותרות העיתונים בעצבים וחווה דעתו על ההסכם. "ביבי הזה יצא גוזל, לא יכול שהוא חתם על ההסכם הזה בלי למצמץ ימינה או שמאלה, סביר להניח שהוא עשה טעות קשה", אמר. "ההסכם הזה הוא בשביל התקשורת וביבי לא ניצל אותו, ההסכם הזה היה צריך להחזיר לנו את הבנים ואת גופות החללים הביתה משבי חמאס, וביבי הלך רק על האינטרס הכללי של הסכם הגז". הוא הוסיף כי היה מצפה משר הביטחון אביגדור ליברמן להתפטר עם חתימת ההסכם. "שלא נדבר על בנט, שהיה צריך להצטרף לליברמן, ואז היינו רואים את נתניהו איך מתפקד. כל מי שיושב פה עכשיו ובוכה על ההסכם, התפקד לליכוד, משלם דמי חבר והצביע לביבי ולליכוד, מה זה הדבר הזה? גנבו אותנו", הוסיף.

עוד בנושא:
הקבינט אישר את הסכם הפיוס עם טורקיה; שלושה שרים התנגדו
ישראל וטורקיה הכריזו על הסכם הפיוס; נתניהו: "הסגר על עזה יישמר"
הסכם הפיוס עם טורקיה: כשנתניהו הסביר לציבור למה לומר כן

הפרלמנט של יהודי טורקיה ביהוד מקבל את הסכם הפיוס ברגשות מעורבים. מערכת וואלה! NEWS
"מי שמע על מצב שבו חיילינו לא יכולים להגן על עצמם?". יהודי טורקיה ביהוד/מערכת וואלה! NEWS

שלום לוי, שעלה לארץ בגיל שמונה מטורקיה, נסער גם הוא מההסכם. "מה הממשלה מבטיחה פיצויים לטורקים על המרמרה? הטורקים ומי שהיה על הספינה תקף את חיילי צה"ל, ואנחנו עוד הולכים לשלם להם על זה? מי שמע על מצב שחיילינו לא יכולים להגן על עצמם?", שאל.

לעומתם, עוזי קוסטה, שעלה מטורקיה בגיל 28, דווקא אופטימי ומאמין שההסכם ישפיע על האזור לטובה. "המדינה שלי היא טורקיה, המדינה השנייה שלי היא ישראל", הסביר. "כבן לאימא יהודייה ולאבא מוסלמי-טורקי, אני מאמין ורוצה שיהיה שלום אזורי. שירתי במשמר הגבול הטורקי כך שיש לי קשר חזק למדינה. אני מבסוט מאוד על ה'שולם' עם טורקיה, ככה כולם יחזרו לטורקיה. אין כמו שלום".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"התיירות הישראלית תחזור לטורקיה ובגדול"

לחלק מבני הקהילה בני משפחה החיים בטורקיה, וחלקם אף מחזיקים בנכסים וברכוש במדינה. חיים, שחלק מקרובי משפחתו מתגוררים בטורקיה, סיפר על המציאות המורכבת במדינה תחת שלטון הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. "מאז שארדואן והאחים המוסלמים עלו לשלטון, המשפחה שלי חיים בפחד ולא יכולים להסתובב במדינה בחופשיות", אמר. "הם מדברים מהבית בספניולית, ובגלל המצב הרגיש הם מדברים רק טורקית ברחוב, הם משנים את שמות משפחה מפחד, מוחקים את השמות היהודיים מהחנויות כדי שלא יפגעו בהם. הם פשוט עצרו את החיים שלהם". לדבריו, נתניהו היה צריך להחזיר את החיילים הנעדרים הביתה ורק לאחר מכן לחתום על ההסכם. "היום לא נותנים כבוד ליהודים בטורקיה – אין כבוד ליהודים וביבי היה צריך להחזיר קודם את הבנים הביתה ורק אז לחתום על ניירת", אמר.

בשונה מחיים, יוסי שבת מחזיק בדירה ובנכסים נוספים בטורקיה, וחש מעודד מההתקרבות בין ירושלים ואנקרה. "יש לי בית בצפון המדינה, אנחנו מבקרים שם כל המשפחה פעם בשלושה חודשים", סיפר. לדבריו, ההסכם יהיה טוב מאחר שמדובר בארדואן. "ארודאן הוא איש של מילה, אם הוא אומר משהו - הוא מתכוון לזה. אם אמר שיעשה מאמץ לסייע בהחזרת השבויים שלנו, הוא באמת יעשה את זה. חכו כמה חודשים, התיירות הישראלית תחזור לטורקיה בגדול. אם ראש הממשלה נתניהו נותן – הוא לא פראייר. הטורקים מתנהגים יפה מאוד עם היהודים, כולם מחכים לנו שנחזור למדינה ונהנה ממנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully