וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קללות, הפגנות וחרמות: כך נלחמים החרדים בישיבה שמלמדת לבגרות

5.7.2016 / 0:09

חברי מועצה חרדים בירושלים פתחו במאבק נגד הישיבה התיכונית "חכמי לב" שמשלבת לימודי גמרא ומסלול בגרות. עתה, כשהתקבל לישיבה תקציב עבור קראוונים, מתקשים בעירייה להחליט היכן אלו יוצבו עקב המלחמה בין הצדדים

חרדים בשער שכם, ירושלים. פברואר 2016. AP
"זה לא לעניין ללמוד גמרא מבוקר עד לילה". חרדים בירושלים/AP

"רפורמים", "רעל לציבור החרדי" ו"פגיעה חמורה לעולם התורה" - אלה רק חלק מהכינויים שהדביקו לאחרונה חברי מועצה חרדים בעיריית ירושלים לישיבה התיכונית "חכמי לב", מוסד חרדי המשלב לימודי גמרא ומסלול בגרות. חרף התנגדות החרדים, אישרה ביום חמישי שעבר מועצת העיר תקציב של יותר ממיליון וחצי שקלים עבור קראוונים לטובת המוסד. ואולם, בעירייה עוד לא יודעים היכן יוצבו המבנים, בשל המאבק החרדי נגד הצבתם בשכונות החרדיות.

הישיבה, שבראשה עומד הרב בצלאל כהן, הוקמה לפני שלוש שנים. "התחלנו עם 11 תלמידים", מספר הרב כהן, "היום לומדים בישיבה 60 בחורים מלב המיינסטרים החרדי". מאז הוקמה, הישיבה ממוקמת במתחם זמני בבית הספר התיכון בויאר שבקצה שכונת בית וגן בירושלים. המיקום הוא אילוץ זמני, ולפי כהן, הלימודים בו מתקיימים "בתנאים מחפירים". בעבר בוטלה הקצאת מבנה לישיבה בעקבות הלחץ החרדי על ראש העיר ניר ברקת.

עוד בוואלה! NEWS:
קשר השתיקה נסדק: פרשות מין פרצו את מחסום התקשורת החרדית
הנתק מההורים, התנכרות הילדים: הדרך הקשה של היוצאים בשאלה
למרות מחאת החרדים: "קו הקיץ" של הרצליה יצא לדרך בשבת

חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה הליטאית יתכנסו היום  בבני ברק ודנו בדרכי הפעולה מול הממשלה בנוגע לסוגיית הגיוס, דצמבר 2013. דרור עינב
"'חכמי לב' הוא מוסד אנטי חרדי מובהק"/דרור עינב

מי שמוביל את המאבק נגד כהן הם בעיקר אנשי "בני תורה" וגם "דגל התורה", שתי סיעות חרדיות-ליטאיות שלהן יש נציגים ברשויות מקומיות ברחבי הארץ. אנשי "בני תורה" פעלו בקו מיליטנטי יותר אך לשתי הסיעות היה חלק במאבק. בשנתיים האחרונות מפגינים פעילים חרדים, חלקם מזוהים עם הסיעות, מול ביתו, מקללים אותו, מפיצים עליו פשקווילים ומחרימים את ילדיו.

"'חכמי לב' זה רעל לציבור החרדי", אמר חבר המועצה החרדי אליעזר ראוכברגר בישיבת המועצה האחרונה, "מדובר במוסד אנטי חרדי מובהק שכל מטרתו לפגוע בציבור החרדי ולהרוס אותו מבפנים". סגן ראש העיר יצחק פינדרוס הוסיף: "הם רוצים לשנות אותנו מבפנים. רפורמים חדשים שבאים להרוס את הדת מבפנים. סופן של תנועות רפורמיות שנעלמות בהתבוללות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
"לא אהבו את הדברים שאני כותב ולא אהבו את ההתעסקות בגיוס חרדים לצה"ל ושילובים באקדמיה ובשוק התעסוקה"

"חכמי לב" אינו המוסד החרדי הראשון שמשלב לימודי גמרא עם מסלול בגרות - ישנן יותר משלוש ישיבות תיכוניות חרדיות כאלו, ואולם רק זו של כהן מעוררת התנגדות חריפה. "עסקתי קודם בשילוב חרדים בתעסוקה, צבא או אקדמיה", מספר כהן, "כשהבן השני שלי הגיע לגיל ישיבה, הבנתי שמסלול של ישיבה קטנה שבה לומדים כל היום גמרא פחות מתאים לו. העברתי אותו לישיבה תיכונית חרדית. נכנסתי לעומק של הנושא והבנתי שהסיפור שבחורים צעירים הולכים על אוטומט לישיבה קטנה - זה לא לעניין. ללמוד גמרא מבוקר ועד לילה זה לא מסלול שמתאים לכל אחד".

כהן טוען כי ההתנגדות החרדית למוסד שבניהולו נובעת מכך שהוא אינו חושש לומר את דעתו בנושאים רגישים כמו גיוס חרדים לצה"ל ושילובם באקדמיה ובשוק התעסוקה. "לא אהבו את ההתעסקות בנושאים האלה ולא אוהבים את הדברים שאני אומר וכותב בכל מיני מקומות", טען. כהוכחה לכך, מציין הרב כהן את המאבק האחרון שמתנהל בשבועות האחרונים על ידי עסקנים חרדים, בגיבוי רבנים מקומיים ונציגיהם בעירייה, נגד ההצבה של הקראוונים בשכונת רמת שלמה בעיר.

לוואלה! NEWS נודע כי בוועדת הכספים העירונית, שבה אושר התקציב ל"חכמי לב" לפני כשבוע, חרף התנגדות החרדים, אושר גם תקציב לישיבת "חדוות התורה" שפועלת במתכונת דומה בירושלים בתמיכתם. גורם חרדי הבהיר: "יש בעיה עם בצלאל כהן. זו בעיה פרסונלית. האיש לא מפסיק להצהיר כי הוא רוצה לשנות אותנו ואנחנו לא יכולים לתמוך בו".

כהן מצדו לא נשבר: "הקולות המאיימים הם קולות של העבר. היום יש ציבור חרדי צעיר שחושב אחרת, וזו הסיבה שהם לא מרתיעים אותי. השאלה היא אם במדינת ישראל יש גורמים רציניים שמבינים את המשימה החשובה ויתנו יד לטובת הפרויקט הזה. הדור החרדי הצעיר תומך ורוצה מהלך ופרויקט כזה".

(עדכון ראשון: 19:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully