וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא פוחדים מקריית ארבע: הפיגוע שהפר את החוק הלא כתוב

1.7.2016 / 0:57

זה שנים שהפלסטינים מתייחסים להתנחלות שליד חברון כמקום מבוצר שלא כדאי להיכנס אליו. התושבים מספרים שהשכנים היו קוראים להם "מג'נונים", אך הרצח של הלל בת ה-13 שבר את הסטריאוטיפ - וייתכן שהותיר פרצה בגדר ההרתעה של התושבים

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אביב אירגז

יום קשה עבר אתמול (חמישי) על תושבי קריית ארבע. הלל יפה אריאל, רק בת 13, נדקרה למוות בידי מחבל מהכפר בני נעים הסמוך. בתום ההלווייה נשארו חברותיה של הלל לכיתה סביב קברה הטרי. הן שרו שירי אמונה, לא היו מוכנות להיפרד, לא מצליחות להשלים עם האובדן. לתחושות הקשות והזעזוע מצטרפת העובדה שלאחר שנים רבות, ולראשונה מאז החל גל הטרור הנוכחי, אירע פיגוע בתוך תחומי ההתנחלות, והאקסיומה הלא כתובה שלפיה "לקריה לא נכנסים" נשברה באחת.

בתקופה האחרונה אירעו פיגועים רבים בגזרת חברון ובאזור הקריה, ואף בכניסות אליה ובשעריה השונים, אך המחבלים לא הצליחו לחדור לתחומיה. "עד היום כל פלסטיני שהיית שואל אותו אם אפשר לחדור לקריה ולפגע היה אומר שזה בלתי אפשרי בגלל שהם מג'נונים", אמר אחד מתושבי המקום."עכשיו המחבל הראה להם שזה ניתן, שזה אפשרי".

עוד כתבות בנושא:
אמה של הלל ספדה בבכי: "אלוהים, מחזירה לך את הפיקדון באהבה"
חסינים להרתעה: גדרות חכמות לא ירסנו את יצר הנקמה של הנוער הפלסטיני
מהגדר החכמה, דרך המטעים - ועד למיטה של הלל: מסע הרצח של המחבל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפיגוע הראשון בקריית ארבע בגל הטרור הנוכחי. הלל יפה אריאל בת ה-13/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות התחושות הקשות והחשש המתגבר, לאחר ההלווייה, על אף השעה המאוחרת, אנשים הסתובבו ברחובות ושידרו שגרת חיים רגילה. "האווירה מאוד קשה, אתה מאבד אנשים", אמר אדגר מגוס, תושב שכונת החרסינה המתגורר מעל ביתם של משפחת אריאל. "אך עם זאת יש תחושה שאסור להישבר. יש אחדות שנותנת את כוח, הלכידות חזקה יותר, אבל הכאב הוא גדול".

לדברי מגוס, תחושת הביטחון לא נפגעה בעקבות הפיגוע הקשה. "הרבה שנים לא קרה שנכנסו לקריה, אבל לא הייתי אומר שזה שובר את תחושת הביטחון", הדגיש. "גם היום כיתת הכוננות הגיעה למקום מהר, אבל פספסו בזמן קצר. בסך הכול יש תחושת ביטחון, עם כל הכאב אנחנו לא מרגישים פחד וממשיכים כרגיל".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הלווייתה של הלל מאיר נרצחה בפיגוע בקריית ארבע. הלל מאיר, תצפית TPS
"האווירה מאוד קשה". אמה של הלל בהלוויית בתה, אתמול/תצפית TPS, הלל מאיר

תושבי אזור חברון הוציאו לפועל בשנה האחרונה לא מעט פיגועים, גם כאלה שלא אירעו בגזרה כמו בגוש עציון, בירושלים וגם במתחם שרונה שבתל אביב. השאלה מה הופך את תושבי הגזרה למייצאי פיגועים כל כך גדולים, ולא רק באינתיפאדה הנוכחית?

תושבי חברון וסביבתה מזוהים עם חמאס ודתיים יותר ביחס לשאר תושבי הגדה המערבית. עם זאת, לא מדובר בסיבה מרכזית להתרבות המחבלים תושבי העיר, שכן רוב המפגעים לא מונעים בהכרח ממניעים דתיים, ואף לא פועלים בשם חמאס או כך ארגון דתי אחר. גורם נוסף למצב עשוי להיות החיכוך היומיומי עם האוכלוסייה היהודית באזור, ובעיקר בחברון עצמה, שלא מרגיע את הרוחות. סיבה זו אמנם נלקחת בחשבון במערכת הביטחון, אך לא עולה כמניע המשמעותי.

המחבל שביצע את הפיגוע בקריית ארבע, מוחמד טראיירה, בן 19 מהכפר בני נעים שליד חברון, 30 ביוני 2016. טוויטר, צילום מסך
הקדיש שיר למחבלת שנורתה למוות ליד קריית ארבע. המחבל שדקר למוות את הלל בת ה-13/צילום מסך, טוויטר

דבר שכן יכול להסביר את כמות הפיגועים הרבים שיוצאים מהעיר היא ההסתה, שעל פי גורמים צבאיים היא אינטנסיבית יותר מבמקומות אחריים, בין היתר בשל היותה של העיר דתית יותר. הדבר המשמעותי ביותר שבמערכת הביטחון שמים אליו לב הוא העובדה שאזור חברון מורכב מחמולות יותר מאזורים אחרים – דבר שמגביר את "אפקט החיקוי" של בני החמולה לקרובם המוציא לפועל פיגוע.

כאשר מחבל מצליח לבצע פיגוע, ההשפעה והמשיכה לחקות אותו רחבה הרבה יותר בשל הלכידות של החמולות ותושבי האזור. אם המחבל נורה למוות לאחר הפיגוע, דבר שחלק מהפלסטינים מחשיבים כ"הוצאה להורג", הרצון לנקמה הולך וגדל. התופעה הזו קיבלה ביטוי אתמול: המחבל מוחמד טראיירה הקדיש בעמוד הפייסבוק שלו שיר למג'ד אלחודור, מחבלת שנורתה למוות בשבוע שעבר בפיגוע ליד קריית ארבע, שבו נפצעו שניים במצב קל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully