וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לתחזיות: השמרנים בספרד התחזקו בבחירות והשמאל נחלש

27.6.2016 / 1:23

מפלגתו של ראש הממשלה סיימה במקום הראשון בבחירות החוזרות לפרלמנט שהתקיימו בצל הברקזיט, ואף קיבלה 13 מושבים נוספים. השמאל איבד מכוחו ובניגוד לתחזיות לא צבר את 176 המושבים הדרושים להקמת ממשלה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

המפלגה השמרנית של ראש הממשלה מריאנו ראחוי ניצחה אמש (ראשון) בבחירות החוזרות לפרלמנט בספרד – כך עלה לאחר שנספרו 90% מהקולות. ראחוי הודיע על הניצחון, וטען לזכותו למשול. הייתה זאת מערכת הבחירות השנייה במדינה בתוך חצי שנה, שנערכה בצל משאל העם שהכריע בעד היפרדות בריטניה מהאיחוד האירופי. בניגוד לתחזיות בסבב הנוכחי הגדילה המפלגה את כוחה וקיבלה 137 מושבים, לעומת 123 בלבד בדצמבר. עם זאת, היא עדיין רחוקה מ-176 המושבים הדרושים להקמת ממשלה.

למקום השני הגיעה המפלגה הסוציאליסטית עם 86 מושבים, ואיבדה ארבעה מושבים מאז הבחירות בדצמבר. אונידוס פודמוס, הקואליציה שבה חברה מפלגת פודמוס המתנגדת לצעדי הצנע, סיימה במקום השלישי עם 71 מושבים. היא שמרה על כוחה מאז הבחירות הקודמות, על אף שלפי התחזיות אמורה הייתה להתחזק בצורה בולטת. שותפתה הטבעית של השמרנים, המפלגה הליברלית סיודדנוס נחלשה, וירדה מ-40 מושבים ל-32. מנהיג המפלגה, אלברט ריברה דיאז, כבר הודיע שהוא מוכן לנהל משא ומתן עם המפלגה השמרנית כדי להקים ממשלה.

התוצאות נוגדות את התחזיות המוקדמות ואת המדגם של רשת TVE הספרדית שפורסם אמש לאחר סגירת הקלפיות. המדגם צפה בין 117 ל-121 מושבים מתוך 350 מושבי הפרלמנט למפלגה השמרנית. לפי המדגם, קואליציית אונידוס פודמוס אמורה הייתה להתברג במקום השני, עם 91 עד 95 מושבים, מעל הסוציאליסטים שלהם צפו 81 עד 85 מושבים. המפלגה הרביעית בגודלה בפרלמנט, סיודדנוס, הייתה צפויה לקבל רק 26 עד 30 מושבים.


לקריאה נוספת בנושא
סערה בספרד לפני הבחירות: "שר הפנים ניסה להפליל בכירים"
הקו הדק בין אנטישמיות לביקורת לגיטימית על ישראל
לא הצליחו להקים קואליציה: ספרד הולכת לבחירות חדשות

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי מצביע בקלפי במדריד, 26 ביוני 2016. רויטרס
יצליח להרכיב קואליציה חדשה? ראש הממשלה ראחוי מצביע במדריד, היום/רויטרס

בדצמבר נשברה המערכת הדו-מפלגתית של השמרנים ושל הסוציאליסטים, ששלטו במדינה במשך 40 שנה. מפלגות מחאה ניצלו את הזעם בציבור כלפי הממסד בשל המשבר הכלכלי הקשה שפקד את המדינה ובשל סדרת פרשות שחיתות. מהמדגם עולה כי הפרלמנט החדש יהיה מפולג כמו זה האחרון, שפוזר לאחר חצי שנה בשל הכישלון להרכיב קואליציה חדשה.

פרשנים פוליטיים במדינה מעריכים כי המפלגה הסוציאליסטית תעדיף לא לכרות ברית עם פודמוס, אלא לחבור ל"קואליציה גדולה" עם השמרנים או לתת לה תמיכה מבחוץ. זאת, בין היתר, משום שפודמוס מאיימת על קיומה הנמשך זה 137 שנה.

המצב מזכיר את זה של יוון מלפני כמה שנים, אז חברו הסוציאליסטים לשמרנים רק כדי לספוג תבוסה בידי סיריזיה, מפלגת השמאל הרדיקלי בעלת הקשרים לפודמוס. מנהיגה פבלו איגלסיאס וראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס קראו לאיחוד האירופי ביום שישי, לאחר היוודע התוצאות בבריטניה, לערוך רפורמה מקיפה שתתבסס על דמוקרטיה משופרת, הגנה סוציאלית וסולידריות.

(עדכון ראשון: 20:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully