וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטל מצעד הגאווה באיסטנבול: "צריך לחשוב על הסיכונים"

עמית מאיר, איסטנבול

24.6.2016 / 22:15

המארגנים הודיעו רשמית על ביטול המצעד שתוכנן ליום ראשון, לאחר שלא התקבל אישור מהרשויות לקיימו. מושל איסטנבול טען שמדובר בחשש לביטחון הצועדים, אך אלו דווקא דאגו מאלימות המשטרה. "נהיה ביחד, בין אם נצעד ובין אם לא"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: אוהד פיטר

בווידיאו: מצעד הגאווה בחיפה, היום

מארגני מצעד הגאווה באיסטנבול הודיעו היום (שישי) בהודעה רשמית על ביטול המצעד, שמתוכנן היה להיערך ביום ראשון הקרוב. זאת, לאחר שלא התקבל אישור רשמי מהרשויות חרף ניסיונות חוזרים ונשנים לשכנע את הנוגעים בדבר לאפשר את קיום האירוע, שהיה אמור להתקיים זו השנה ה-22 בצל איומים מצד ארגונים אסלאמיסטיים ולאומנים בטורקיה.

"נהיה ביחד ביום ראשון, בין אם נצעד ובין אם לא, אבל אז נחזור להיות כל אחד לבד" אמרה פנאר, פעילה בקהילה הטרנסית, לאחר היוודע על ביטול המצעד. פנאר התייחסה לאיומים האפשריים על המשתתפים במצעד ואמרה כי "צריך לחשוב על הסיכונים, סיכון לביטחון האישי". לדבריה, להט"בים באיסטנבול ובטורקיה כולה הפכו למטרה: "המשטרה מפעילה את האלימות שלה, אבל אז החברה עושה עוד יותר. האלימות נגד טרנסיות בתעשיית המין התגברה לאחרונה".

ביום ראשון האחרון התקיים מצעד של הקהיל הטרנג'נדרית, שנאסר גם כן, והוא פוזר בגז מדמיע ובירי כדורי גומי. פעילים של ארגונים אסלאמיסטים תקפו את הצועדים, אולם עיקר הפגיעה בהם הייתה מפעילות השוטרים.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
כך הפך "הליצן" שפרט על נימי הפחד - למועמד המוביל להחלפת קמרון
נסראללה בגילוי נדיר: "26 לוחמי חיזבאללה נהרגו באזור חאלב ביוני"
סנדרס יצביע לקלינטון בבחירות לנשיאות: "הכל כדי להביס את טראמפ"

מצעד הגאווה באיסטנבול שפוזר על ידי המשטרה באמצעות תותחי מים וגז מדמיע, יוני 2015. רויטרס
קהילת הלהט"ב הפכה למטרה בטורקיה. מצעד הגאווה באיסטנבול בשנה שעברה/רויטרס

בשבוע שעבר הכריז לשכת מושל איסטנבול, וסיפ שהין, כי "למען ביטחון האזרחים", ייאסר קיום מצעד הגאווה בעיר. "הארגון של הצעדה נאסר בראש ובראשונה לטובת ביטחונם של המשתתפים ולמען הסדר הציבורי", נכתב בהודעה.

החלטתו היא תוצאה של לחץ כבד מצד ארגונים שמרניים ובגיבוי ממשלו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שהולך ומגביר את פעילותו נגד ארגוני החברה האזרחית. אחרי ההודעה טענו המארגנים כי בכוונתם לקיים את המצעד בכל זאת, ואולם נראה כי בסופו של דבר הם החליטו לחזור בהם נוכח החשש מאיומים ממשים מצד קיצוניים וכוחות המשטרה. מצעד הגאווה אמור היה להתקיים בשורה ארוכה של אירועים, כשהשיא הוא המצעד מכיכר תקסים המרכזית לשדרות איסתיקלאל.

"הגז המדמיע לא שווה את זה"

חלק מחברי הקהילה תמכו גם הם בביטול המצעד, שהסלוגן שלו השנה היה "חזקים ביחד", לאור אירועי המצעד הטרנסי והאווירה הכללית בטורקיה בחודשים האחרונים, כולל צעדים אנטי-דמוקרטיים חריפים ופעולה עיקשת של הרשויות נגד גורמי אופוזיציה. דואו, בן 30, טען כי למרות המטרה החשובה של להפגין נוכחות במקום מרכזי, לא ברור מה המטרה של הצועדים. לדבריו, "הגז המדמיע לא שווה את זה".

מצעד הגאווה באיסטנבול שפוזר על ידי המשטרה באמצעות תותחי מים וגז מדמיע, יוני 2015. רויטרס
המידע על אופי האיום היה מעומעם. שוטרים מפנים משתתפת במצעד הגאווה באיסטנבול בשנה שעברה/רויטרס

בימים האחרונים התפרסמו בכלי התקשורת הטורקיים דיווחים על מעצר של שלושה פעילי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) שהתכוונו לפגע במצעד הטרנסי. ג'אן, תושב העיר, הסביר כי הדיווחים הוצגו תחילה כשמועות, וגם המידע שבסופו של דבר פורסם בעניין, היה מעומעם מאוד. לטענתו, לא מן הנמנע שהרשויות ביקשו להצדיק את האיסור באמצעות הדיווחים על איום טרור ממשי.

הודעה נוספת שפרסמה לשכת מושל איסטנבול שלשום, לאחר כמה בקשות מצד מארגני המצעד, התייחסה ל"רגישויות" שבגינן יש למנוע את המצעד הגדול והמבוסס ביותר במדינות המוסלמיות ובמזרח התיכון, אחרי תל אביב. כך למשל, בשנה שעברה, פוזר המצעד באופן אלים ותוך שימוש בגז מדמיע, למרות שהרשויות אישרו אותו, בטענה כי יש בו סכנה להפרת הסדר הציבורי במהלך חודש רמדאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully