וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושל איסטנבול אסר על מצעד הגאווה "מחשש לביטחון הצועדים"

18.6.2016 / 0:36

"אנחנו לא מתביישים להפגין גאווה בקיומנו", הבהירו מארגני המצעד, בהודעה שנמסרה לוואלה! NEWS. בכוונתם לעתור נגד החלטת הרשויות, שלטענתם "מעדיפות להגביל את זכויותינו במקום להתמודד עם האיומים"

צילום: יותם רונן ומאצ'י הוף, עריכה: מתן חדד

בווידאו: מצעד הגאווה בתל אביב, לפני כשבועיים

לשכת מושל איסטנבול, וסיפ שהין, הכריזה אתמול (שישי) כי "למען ביטחון האזרחים", ייאסר קיום מצעד הגאווה בעיר הגדולה בטורקיה, שמתוכנן ל-26 ביוני. "הבנו כי התפרסמו קריאות בכלי תקשורת, באתרי אינטרנט וברשתות החברתיות" לקיום המצעד, כך על פי ההודעה. "הארגון של הצעדה נאסר בראש ובראשונה לטובת ביטחונם של המשתתפים ולמען הסדר הציבורי".

ההודעה מגיעה על רקע לחץ כבד מצד ארגונים שמרניים ובגיבוי ממשלו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שהולך ומגביר את פעילותו נגד ארגוני החברה האזרחית. מצעד הגאווה באיסטנבול נערך בכל שנה מאז 2003, ומשך בשנים האחרונות עשרות אלפי צועדים. בשנה שעברה, המצעד פוזר באופן אלים ותוך שימוש בגז מדמיע, למרות שהרשויות אישרו אותו, בטענה כי יש בו סכנה להפרת הסדר הציבורי במהלך חודש רמדאן.

עוד בוואלה! NEWS:
כומר אמריקני: "מעצבן שהיורה מאורלנדו לא סיים את העבודה"
גאווה בממלכה: הנסיך וויליאם על שער כתב עת להט"בי
לא רק בעיר הגדולה: מאות במצעד הגאווה באשדוד

מצעד הגאווה באיסטנבול שפוזר על ידי המשטרה באמצעות תותחי מים וגז מדמיע, יוני 2015. רויטרס
"החובה הבסיסית של המדינה היא להסיר מכשולים". המצעד באיסטנבול בשנה שעברה/רויטרס

מארגני שבוע הגאווה באיסטנבול, שיצוין בשבוע הבא בשורה ארוכה של אירועים ברחבי העיר עד לשיאו – המצעד מכיכר תקסים המרכזית לשדרות איסתיקלאל – הגיבו בהודעה רשמית שנמסרה לידי וואלה! NEWS, שבה נטען כי "ממשלת איסטנבול מפרה באופן בוטה את החוקה ואת זכויותינו". המארגנים ציינו כי המצעד נערך כבר שנים רבות, "בדרישה לשוויון, חופש ושינוי חוקי".

גורקם אולומריץ', אחד ממארגני המצעד, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי התקבלו איומים רבים לצועדים באיסטנבול בתקופה האחרונה, וכי הוא מצפה מהרשויות לפעול להגנת המשתתפים. כמו כן, הוא הודה לגורמים בינלאומיים שהביעו תמיכה במאמצי קהילת הלהט"ב הטורקית, כולל גורמים בישראל.

"אנחנו לא מתביישים להפגין גאווה בקיומנו", הבהירו המארגנים, "זה חיוני שתהיה לנו נראות במרכזי הערים, לפחות יום בשנה". על פי ההודעה, הרשויות "ניסו לאסור גם על קיומו של המצעד בשנה שעברה, בטענה כי 'מגזרים מסוימים בחברה רגישים לכך שהוא נערך במהלך רמדאן'".

מצעד הגאווה באיסטנבול שפוזר על ידי המשטרה באמצעות תותחי מים וגז מדמיע, יוני 2015. רויטרס
המצעד פוזר בגז מדמיע, בשנה שעברה/רויטרס

לדברי המארגנים, הרשויות "מנסות להצדיק זאת השנה באיומים שונים נגד המצעד. אנחנו רוצים להזכיר לכולם כי החובה הבסיסית של המדינה היא לא למנוע מבני אדם להגשים את זכויותיהם, אלא להסיר את המכשולים העומדים בפניהם. במילים אחרות, נראה שממשלת איסטנבול מעדיפה להגביל את זכויותינו במקום לנקוט צעדים להתמודד עם האיומים". מארגני המצעד הבהירו כי יפנו לערוצים משפטיים במטרה לאפשר את קיום המצעד.

אותם איומים שאליהם מתייחסים המארגנים קשורים להצהרות שונות שנשמעו מכמה ארגונים לאומניים ודתיים באיסטנבול, שהבטיחו בין היתר "לעשות כל מה שניתן" על מנת למנוע את קיום המצעד. עם זאת, המצעדים בשנים הקודמות – הגדולים ביותר בעולם המוסלמי – עברו ללא אירועים אלימים חריגים, מלבד אלימות המשטרה נגד הצועדים בשנה שעברה.

(עדרון ראשון: 18:30)

שוטרים מנסים לפזר פעילי זכויות להט"ב לפני מצעד הגאווה באיסטנבול, טורקיה, יוני 2015. רויטרס
פעילות משטרתית נגד הצועדים באיסטנבול, בשנה שעברה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully