וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש כאן מכונית תופת": נחשפו שיחות היורה מאורלנדו עם המשטרה

תמלילי השיחות שניהל עומר מטין עם מוקד החירום ועם צוות המשא ומתן במהלך מתקפת הירי במועדון "פולס" פורסמו במלואם, לאחר שמוקדם יותר, במסיבת עיתונאים שכינס ה-FBI בעיר, נחשפו תמלילים חלקיים. "בימים הקרובים תראו עוד פעולות מסוג זה", הזהיר

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

"יש פה כלי רכב בחוץ עם מטעני חבלה, רק שתדעו. אתם תקבלו את זה, ואני הולך לפוצץ את זה אם תנסו לעשות משהו מטומטם" – כך אמר עומר מטין, שירה למוות ב-49 בני אדם במועדון הגייז "פולס" באורלנדו, פלורידה, בשבוע שעבר, בשיחתו עם צוות המשא ומתן במהלך מתקפת הירי. במסיבת עיתונאים שכינסה הערב (שני) הבולשת הפדרלית (FBI) באורלנדו, שבה נחשפו תמלילי השיחות החלקיים עם צוותי המשטרה ועם מוקד החירום, בהוראתה של התובעת הכללית של ארצות הברית, לורטה לינץ'. בהמשך לכך, פורסמו לפני זמן קצר מה שעל פי הבולשת הם התמלילים המלאים. למרות דבריו של מטין, צוותי החקירה הבהירו כי לא היו עמו מטעני חבלה, חגורות נפץ או חומרי נפץ אחרים בזירה.

מחר תגיע לינץ' לביקור באורלנדו, במסגרת חקירת הטבח, ותיפגש עם צוותי החקירה, עם משפחות הקורבנות וגורמים בקהילה הלהט"בית בעיר. אתמול היא הבהירה בריאיון לרשת ABC כי התמלילים שפורסמו כוללים את "מהות השיחות" שניהל עם מוקד החירום ועם צוותי המשא ומתן, וכי לא יפורסמו חלקים הנוגעים להצהרת הנאמנות שהכריז בשיחותיו, על פי הדיווחים בכלי התקשורת. לפי תמלילי השיחות המלואים, אמר מטין: "אני נשבע אמונים לאבו בכר אל-בגדאדי מ'המדינה האסלאמית'". חרף הצהרותיו, הרשויות האמריקניות מעריכות כי מטין פעל באופן עצמאי וללא כל הכוונה מאנשי הארגון.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח בארה"ב: היורה מאורלנדו הסתמס עם רעייתו במהלך הטבח
המחבל מאורלנדו כתב בפייסבוק בזמן הטבח: "טעמו את נקמת דאעש"
חקירת הטבח באורלנדו: "ליורה לא הייתה אף מטרה מלבד המועדון"

זירת הירי במועדון גייז באורלנדו, פלורידה, ארצות הברית, 12 ביוני 2016. AP
"אתם כבר יודעים מה עשיתי". זירת הירי באורלנדו/AP

על פי נתוני משטרת אורלנדו, השיחה הראשונה למוקד החירום על מתקפת הירי התקבלה בשעה 2:02 לפנות בוקר (שעון מקומי). כשתי דקות לאחר מכן הגיעו שוטרים לזירה, וב-2:08 הגיעו כוחות מיוחדים של המשטרה. בשעה 2:35 התקשר מטין לראשונה למוקד החירום. בשיחה שערכה כ-50 שניות, קרא מטין "בשם אללה הרחום והחנון", והכריז על נאמנותו לארגון אסלאמיסטי. לאחר שנשאל היכן הוא – וענה רק "אורלנדו" – ניתק את השיחה.

בשעה שלאחר מכן, ניהל מטין שלוש שיחות עם צוות ניהול המשא ומתן של משטרת אורלנדו, שהראשונה בהן ארכה תשע דקות, השנייה 16 דקות והאחרונה שלוש דקות. במהלך שיחות אלה, מטין הזדהה כ"חייל אסלאמיסטי", ודרש כי ארצות הברית "תפסיק להפציץ בעיראק ובסוריה". עם זאת, הבולשת הפדרלית הודיעה כי לא נמצאו הוכחות לכך שהוא הוכוון על ידי ארגוני טרור מארצות זרות.

כשאנשי צוות המו"מ שאלו אותו מה הוא עשה, מטין ענה: "אתם כבר יודעים מה עשיתי". כמו כן, הוא הזהיר כי "בימים הקרובים, תראו עוד פעולות מהסוג הזה". ניסיונות נוספים ליצור עמו קשר לאחר השיחה השלישית כשלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
התובעת הכללית של ארצות הברית, לורטה לינץ', מודיעה על חקירה נגד משטרת בולטימור, מאי 2015. רויטרס
הורתה להשמיט את שם הארגון שאליו נשבע אמונים מטין. לינץ'/רויטרס

העובדה שפרסום תמליל השיחות של מטין עם הרשויות לא כלל תחילה את הצהרות הנאמנות לדאעש גרמה לזעם בקרב הרפובליקנים. יו"ר בית הנבחרים פול ראיין קרא לשחרור התמליל המלא וכינה את ההחלטה לצנזר את המסמך "מגוחכת". לדבריו, כולם יודעים שמטין היה מוסלמי קיצוני שהושפע מהארגון. "אנחנו גם יודעים שהוא פגע בקהילת הלהט"ב במכוון", טען הרפובליקני הבכיר ביותר בגבעת הקפיטול. "הממשל צריך לפרסם את התמליל המלא והלא ערוך כדי שלציבור יהיה ברור מי עשה זאת ולמה".

לפי הודעה משותפת שפרסמו מחלקת המדינה והבולשת הפדרלית, הסיבה שמוקדם יותר פורסם התמלול בחלקו בלבד היתה מפאת רגישות לאינטרסים של ניצולים ובני משפחותיהם של הקורבנות, וכן לשמירה על טוהר החקירה.

הטבח עורר מחדש את הדיון הציבורי על מדיניות הנשק בארצות הברית. לאחר "פיליבסטר" של כ-15 שעות של הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי, בדרישה להצבעה מחודשת על הצעות חוק להגבלת תקנות הנשק, הערב יצביע הסנאט על ארבע הצעות – שתיים של מחוקקים דמוקרטים ושתיים של רפובליקנים – הנוגעות להחמרת התקנות. עם זאת, ההצעות לא צפויות לקבל רוב.

בתוך כך, בית המשפט העליון הותיר על כנו את האיסור על רובים, כמו זה שבו נעשה שימוש בטבח באורלנדו, במדינות ניו יורק וקונטיקט. בעתירה של ארגונים התומכים בהקלת תקנות הנשק, בית המשפט קבע היום כי פסיקתם של הערכאות המשפטיות בשתי המדינות, בנוגע לחוקים האוסרים על החזקת נשק חצי אוטומטי.

(עדכון ראשון: 18:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully