וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל מאורלנדו כתב בפייסבוק בזמן הטבח: "טעמו את נקמת דאעש"

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון

16.6.2016 / 7:30

הסנאטור רון ג'ונסון חשף בריאיון לרשת "פוקס ניוז" כי עומר מטין, שרצח 49 מבלים במועדון להט"בי, העלה פוסטים לפייסבוק תוך מסע הירי. "אתם הורגים ילדים ונשים חפים מפשע בתקיפות אוויריות"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

"אתם הורגים נשים וילדים חפים מפשע בתקיפות אוויריות, עתה טעמו את נקמת דאעש" - כך כתב בפייסבוק עומר מטין, המחבל שרצח 49 מבלים במועדון להט"בי באורלנדו, בזמן הטבח שאירע ביום ראשון האחרון. את הפוסטים חשף יו"ר ועדת ביטחון הפנים של הסנאט, רון ג'ונסון הרפובליקני בריאיון שהעניק הלילה (חמישי) לרשת פוקס ניוז.

מטין, שאף פצע 53 מבלים נוספים במועדון "פולס", נהרג כשכוחות הביטחון הסתערו על המועדון. ואולם, בזמן שחלף מאז תחילת הירי ועד חיסולו, פרסם המחבל בן ה-29 הודעות ברשתות החברתיות שם "נימק" את מעשיו.

"אני נשבע אמונים לאבו בכר אל-בגדאדי. הלוואי שאלוהים ייקח אותי", כתב מטין באחד הפוסטים שלו. "המוסלמים האמתיים לעולם לא יקבלו את הדרכים המטונפות של המערב. אתם הורגים נשים וילדים חפים מפשע בתקיפות אוויריות. עתה טעמו את נקמת 'המדינה האסלאמית'".

עומר מטין החשוד ברצח 50 בני אדם במועדון המזוהה עם קהילת הלהט"ב באורלנדו, ארצות הברית. 12 ביוני 2016. רויטרס
חיפש מידע בפייסבוק על הטבח במהלך האירוע. עומר מטין/רויטרס

החשבונות של מטין ברשתות החברתיות הושבתו לאחר הטבח כדי למנוע מהם להיחשף לציבור הרחב, אך הוועדה שבראשה עומד ג'ונסון חשפה חלק מהם. "ההבנה שלי היא שעומר מטין השתמש בפייסבוק לפני המתקפה ובמהלכה כדי לחפש תוכן הקשור לטרור ולפרסם אותו", כתב הסנאטור במכתב ששלח לפייסבוק, שבו הביע את דאגתו מהפוסטים של מטין וביקש מידע נוסף על פעילותיו.

תוך שהוא מתבצר במקום עם בני ערובה, ניסה מטין לחפש בפייסבוק דיווחים בתקשורת על הטבח שביצע כשהשתמש במילים "פולס אורלנדו" ו"ירי". באחד הפוסטים כתב: "על אמריקה ועל רוסיה להפסיק להפציץ את המדינה האסלאמית". בפוסט האחרון לפני מותו איים המחבל: "בימים הקרובים אתם תראו מתקפות של המדינה האסלאמית בארצות הברית".

הסנאטור הבכיר אמר כי פרט לחיפוש מידע על עצמו, מטין סרק אחרי פרטים על הזוג שביצע את הפיגוע בסן ברנרדינו, אחרי המונח "נאום אל-בגדאדי" ואחרי פוסטים של רשויות אכיפת החוק. ג'ונסון קרא לפייסבוק להעביר לוועדה את כל המידע עד 29 ביוני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
צוותי מז"פ בוחנים את זירת הטבח במועדון באורלנדו, פלורידה, ארצות הברית, 12 ביוני 2016. רויטרס
צוותי מז"פ במועדון באורלנדו לאחר הטבח/רויטרס

במקביל, מחריף הוויכוח בציבור בציבור האמריקני סביב האפשרות להגבלת מכירה של נשק. במחאה על הקלות שבה ניתן לרכוש נשק בארצות הברית, יזם אתמול הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי דיון מרתוני – פיליבסטר – במטרה לשכנע את הרפובליקנים להסכים להגבלות שונות. בין היתר דורשים מרפי וקבוצת סנאטורים אחרים שלא לאפשר מכירה של כלי נשק למי שמופיע ברשימת החשודים בטרור של הFBI- וכן להגדיל את בדיקות הרקע הנדרשות.

"מבחינתי, אורלנדו הייתה נקודת מפנה", אמר מרפי, שנחשב למתנגד קולני למכירת הנשק בארצות הברית בצורתה הנוכחית. "אנחנו לא יכולים להמשיך השבוע את העבודה בסנאט כרגיל, כפי עשינו באירוע ירי אחד אחרי השני". בהמשך נאומו המרתוני, שנמשך זה יותר מחצי יממה, אמר הסנאטור מקונטיקט: "אני הולך להישאר כאן עד להודעה חדשה, עד שאקבל איזשהו סימן לכך שנוכל להדביר את המגפה הזו בצורה דו-מפלגתית". בכך, הפך נאומו לאחד מעשרת הנאומים הארוכים בהיסטוריה של הסנאט. הארוך שבהם ארך 24 שעות, שאותו נשא הסנאטור הדמוקרטי סטרום ת'ורמונד ב-1957.

כדי להימנע ממצב שבו יצטרך לדבר ללא הפסקה במשך שעות ארוכות, דאג מרפי לנוכחות של חבריו למפלגה, ששואלים אותו מפעם לפעם שאלות ארוכות שמשתרעות על פני דקות שלמות ומשחררים אותו, באופן מסוים, למנוחה. עם זאת, למרפי אסור לשבת או ללכת לשירותים, וכן אסור לו לאכול במשך כל הדיון או לשתות משקה כלשהו למעט מים או חלב.

המועמד הרפובליקני המסתמן דונלד טראמפ התייחס לדרישה של מרפי וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני מעוניין להיפגש עם ארגון הרובאים הארצי (שהודיע לאחרונה על תמיכתו בו) בנוגע למניעת האפשרות לרכוש נשק מאנשים החשודים בטרור". טראמפ גם חזר הלילה, בכנס שנערך באטלנטה, על אמירה שלו מחודש נובמבר, ולפיה על הממשל להדק את המעקב אחר הנעשה במסגדים. "אולי עלינו לבדוק, בצורה מכובדת, את המסגדים, ואולי אנחנו צריכים לבדוק בעוד מקומות", אמר טראמפ, והוסיף: "אם לא נעשה זאת, זה יאכל את המדינה שלנו בעודה חיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully